Start > Körkortsforum > Varför skaffar ni körkort?

Varför skaffar ni körkort?

Matilda55 2011-03-23 19:37 ! Citera #
Oj, det finns så fruktansvärt många anledningar till varför man skulle vilja ha ett körkort! Tänk dig friheten att inte vara beroende av någon annan när du ska ta dig från punkt a till punkt b, eller friheten att kunna åka och hälsa på kompisen 10 mil bort om du så skulle vilja!

Körkort är även en ganska stor merit i ditt CV, och för arbetsgivaren så kan det i många fall vara avgörande att ha ett körkort. För övrigt så tänker jag använda mitt körkort som legitimation. Så användningsområden finns det allt!
Gäst 2011-03-23 19:45 ! Citera #
Jag är 18 och är alltså myndig. Men någonting fattas, ett körkort! Frihet och att kunna bestämma så mycket mer och kunna planera på ett helt annat sätt. Sen så blir jag såklart extra sugen när nästan alla ens vänner har körkort och åker runt. Är så trött på att bli hämtad och sitta som passagerare, jag kan ju köra, men har inget körkort... än :(
Gäst 2011-03-26 22:05 ! Citera #
Håller helt och hållet med ovan: För att det är en ger en frihet. Att kunna ta sig vart man vill när man vill och inte behöva anpassa sig efter kollektivet. :D
Plato2 2011-03-29 00:03 ! Citera #
Jag tränar nästa 6 pass brottning i veckan och måste för tillfället åka buss, vänta på buss, åka buss en gång till, vänta på träningen.
Bussen är ett miljövänligare exempel än om alla skulle köra bil till sina träningar men jag skaffar mitt körkort för att få friheten och kunna tjäna tid.
Jag vill dels kunna köra var jag vill, när jag vill.
Jag har också funderat på Polishögskolan i växsjö och ett måste för polis är ju B-körkort.
Bil är ett måste för mig ;)
Badboll 2011-05-12 17:12 ! Citera #
Jag skaffar körkort för att ha en chans i arbetslivet. Min största dröm är att bli journalist, något som jag inte kan nå utan körkort. För ett år sedan var jag emot körkort till hundra procent. Det blir för dyrt med både körkort, bensin och bil, tyckte jag. Det var bättre att skaffa det när jag hade en mer stabil inkomst.
I höstas, när jag fick komma till en tidning för att praktisera, frågade jag om helgjobb. De hade gärna tagit emot mig - om jag hade haft körkort. Veckan därefter gick jag, mamma och pappa på introduktionskursen. Till sommaren tar jag körkort och till hösten har jag nått min dröm.
kimpetra 2011-05-22 18:19 ! Citera #
Jag bor hos min mamma nästan jämt, och hon har inget körkort. Har märkt hur jobbigt det kan vara ibland. Man kan aldrig storhandla, och svårt att köpa möbler. Och semestern måste planeras efter tåg och bussar och så man har bra gång/buss-avstånd till allting. Jag har i alla fall konstaterat att livet skulle bli lättare med en bil. Vill kunna skjutsa mina barn i framtiden också ;)
Gäst 2011-07-11 10:13 ! Citera #
Här jag bor så åker inte bussarna sent på kvällarna, dvs runt 01:00 - 03:30 på morgonen så körkortet skulle hjälpa mig väldigt mycket om jag fick ett jobb som är på kvällen och så blir det lättare att söka jobb när man har körkort.
Ignoreranamnet 2011-07-13 05:20 ! Citera #
Körkort innebär frihet och oberoende. Man är fri från att behöva åka buss eller att hela tiden vara beroende av skjuts. Kollektivtrafiken i min stad brukar alltid vara sen. Detta medför problem när jag ska till exempel skolan eller jobb, därför slipper jag dessa bekymmer om jag skaffar körkort.
jennykennystarfighter 2011-07-13 18:36 ! Citera #
Som de flesta skriver är det ju en frihet och en investering för framtiden att skaffa körkort. jag har ingenting emot att gå, cykla och åka kollektiv eftersom det är hälsosamt och miljövänligt. Däremot kan det komma tillfällen då det är bra med en bil, när mycket saker ska fraktas, när man är långt utanför stan, när bussar/tåg har slutat gå, man inte har något busskort eller remsa eller när det är mörkt och kallt eller att man bara måste iväg fort. Att ha körkort innebär också att man slipper be andra om hjälp när man är i behov av skjuts och att man kan hjälpa sina vänner när de behöver skjuts. Jag ser nästan bara fördelar med att ta körkort, den enda nackdelen är att det är dyrt, men som sagt ör det en investering och därför tar jag körkort :)
------- 2011-07-20 21:22 ! Citera #
Jag blev av med mitt körkort. Har fått tillbaka det nu. Kan säga att tiden utan var som en enda lång plåga. Friheten!!! Kanske inte är så viktigt om man bor i storstan men om man är en liten lantisräka som jag så är man helt beroende av ett körkort. På alla sätt. Så ni som är på väg att ta och alla ni som redan har. Var extra extra extra rädd om körkortet. Har man haft ett och blivit av med det är det som att förlora en kär kär kär kär vän. Tro mig. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest