Start > Körkortsforum > Varför skaffar ni körkort?

Varför skaffar ni körkort?

Gäst 2012-02-07 12:52 ! Citera #
Jag skaffar körkort för att:
* bli mer självgående (fyller 30 i år och har hela livet varit beroende av andra om jag ska ta mig nånstans dit det är för långt att cykla eller dit det inte går allmänna kommunikationer)
* vill flytta ut på landet så småningom måste kunna ta mig till olika ställen utan att be min man varje gång :P
* underlätta jobbsökandet, då många tjänsten kräver b-körkort
Gäst 2012-02-14 13:12 ! Citera #
Jag skaffade körkort för att det helt enkelt underlättar så mycket. Man behöver t ex inte ringa efter hjälp så fort man ska till IKEA eller till tippen. Man kan göra en stor veckohandling på ICA med bilen istället för att behöva göra fler små handlingar och sen ta bussen hem. Och så finns det ju jobb som kräver körkort också.
KodeAron 2012-02-16 11:33 ! Citera #
Om jag inte har helt fel så är det ett krav eller åtminstone en fördel i många yrken.
kronan 2012-02-16 20:13 ! Citera #
Det är sällan jag har behov av att använda bil med tanke på att kollektivtrafiken fungerar riktigt bra där jag bor, och jag har inte heller något emot frisk luft. Ett körkort har dock ett par stora fördelar i min ögon:

* Semester, att kunna hyra bil på plats och turas om att köra längre sträckor.
* Flytt av tunga saker, nyinköp såväl som flyttlass.
* Jobbmöjligheter, framförallt jour- och säljjobb som kan locka.

Finns fler anledningar men detta är topp tre.
Gäst 2012-03-07 09:38 ! Citera #
Jag tar körkort för att det är bra att ha helt enkelt, det är praktiskt om man exempelvis är flera personer som ska färdas någonstans och man har mycket packning, det är bra när man ska söka arbete i framtiden för vissa arbeten kräver ju det och jag vill inte begränsas av att jag då inte har ett körkort, det är meriterande när man söker arbeten - man framstår lite som en person som tar tag i saker, inte alla tar körkortet nuförtiden och det är inte lätt. Sedan är det väl också en grej som förväntas av en. För mig är det så men det skulle vara kul att höra hur andra tycker och tänker angående det!
Gäst 2012-03-09 14:28 ! Citera #
Det finns flera anledningar till varför man skaffar körkort.
- Har tre barn som behöver köras till olika aktiviter.
- Kunna storhandla utan att behöva ta taxi hem eller be någon om hjälp
- Bilsemester
- Åka till sjukhus med barnen när de är sjuka men inte så pass så att jag behöver ringa ambulans. (Taxi skulle bli allt för dyrt med tanken på hur ofta barnen är sjuka.)
- Fler jobbmöjlighter
Stina_1112 2012-03-13 15:45 ! Citera #
Jag vill åka iväg till USA som au-pair och då måste man ha körkort. Sedan är det ju bra att ha längre fram när du skaffar familj och ska köra barnen till olika aktiviteter, dagis, skola mm. Jag vet en familj där bara pappan har körkort och han stressar som ett djur för att hinna hämta och lämna deras 4 barn på alla ställen de nu är på. Tänk vad skönt om mammam också hade haft körkort så hon hade kunnat hjälpa till! Just nu är inte jag i behov av körkort egentligen, då jag bor i en större stad och åker buss överallt. Men det är ju det där med att jag så gärna vill åka som au-pair till USA :D Plus att jag vet att det kommer till användning längre fram i livet.
samueel 2012-03-17 18:00 ! Citera #
mattlo
Hej!

Jag tänkte höra VARFÖR folk skaffar körkort. Vad är just din anledning?

Min anledning är att jag planerar att inte alltid bo i stadsmiljö, utan gärna långt ut till skogs, åtminstone en del av mitt liv. Då känns det bra krångligt att inte kunna köra bil - min kära mor, som bor bara tio mil utanför Stockholm, skulle knappast klara sig utan bil. Dessutom kommer jag ju att kunna hjälpa mamma att åka och handla, och sånt, när jag hälsar på henne, men om jag bara planerade storstadsliv så skulle jag knappast skaffa körkort.

Hur tänker ni?


Jag bor i Umeå, men behöver körkort ändå. Visst, bussar finns alltid, men det är ju en stor frihet att slippa anpassa sig efter andra och så.
Gäst 2012-03-17 18:36 ! Citera #
Det är smartast att ta körkort så tidigt som möjligt, därför tar jag körkort. Ju äldre man blir, desto mer ångest får man. Dessutom, om man är yngre så betalar väl oftast föräldrarna. Väljer man att ta körkortet efter man flyttat ut kanske man måste betala själv istället. Vilken tur för de som har föräldrar som sina handledare, tycker jag är mycket bättre. Så för att slippa ångesten och pressen efteråt över att inte tagit körkort ” i tid” så vill jag ta det nu.
Gäst 2012-03-17 18:37 ! Citera #
Sen om man ska färdas en lång väg med flera personer i bilen och alla innehar körkort så kan man ju byta roller!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 21:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo