Start > Körkortsforum > Varför skaffar ni körkort?

Varför skaffar ni körkort?

Gäst 2010-06-08 14:42 ! Citera #
Det känns helt enkelt som en del i att bli vuxen. Det är också, som det redan nämnts, en fördel när man söker vissa jobb. Sedan är det nog smidigare att skaffa det när man bor hemma och kan övningsköra med de kära föräldrarna. ;)
Gäst 2010-06-10 19:20 ! Citera #
Jag skaffade körkort för att det inte fanns något alternativ. Visst, moped eller så men hur roligt är det när man har 7 mil enkel till jobbet som jag hade när jag hade muckat från lumpen...

Däremot tar jag mc-kortet nu bara för skoj skull eller så. Många på jobbet har det och pratar om sina hojar så då blir man lite utanför :-) Sen har jag en fix idè om att jag inte skall förnya mitt körkort utan uppgradera det vart tionde år istället och nästa sommar är det för sent :-)

Sen tror jag inte det är så bra att ta körkortet bara för att och sen inte använda det, När du väl behöver det så har du det på papper men minns kanske ingenting...
ElinD 2010-06-17 15:39 ! Citera #
Jobb! och att man kan uträtta många fler ärenden på effektivare sätt. Man behöver ju inte ha egen bil om man bor i storstad, men bara möjligheten att kunna hyra en och själv köra den, när man ska tex transportera något är ovärderlig Det gör en mer fri i sitt vardagsliv. Sen om det är värt ett antal tusen får ju varje individ bestämma själv. Och även i jobb sammanhang, även om körkort inte verkligen behövs för yrket. väger det över mot någon som inte har. För bara möjligheten att kunna utnyttja denna kunskap hos den anställde gör denne mer attraktiv.
Johan_08 2010-06-17 17:57 ! Citera #
Körkortskrav i det yrket som jag håller på att utbilda mig till, så det är väll egentligen utav den enkla anledningen :)
Gäst 2010-06-17 20:48 ! Citera #
Hej

För att köra bil ;)
Gäst 2010-06-19 18:19 ! Citera #
Slipper vänta på buss, mer flexibel, man är fri
yri 2010-06-27 12:17 ! Citera #
Jag har längtat och längtat efter mitt körkort. Frihetskänslan lockar mig mest att kunna ta mig vart jag vill och när jag vill. Att aldrig behöva om jag inte vill åka och vänta på kommunaltrafiken.
Sen är det även så att där jag bor nu behöver man bil för att kunna ta sig och det börjar bli jobbigt att be om skjus hela tiden. Även mitt jobb kräver en bil och körkort för att kunna ta sig.

Men framför all friheten att kunna bestämma vart man vill åka och bara kunna sätta sig i bilen och åka dit.
Gäst 2010-06-28 22:17 ! Citera #
Först och främst är jag sjukt intresserad i allt med motorer, för det andra behöver mitt framtida yrke det.
För det tredje är ett en stor vuxen poäng. För det fjärde är ett körkort och en shysst vagn en brudmagnet ;)
Andromedae 2010-06-28 22:25 ! Citera #
Jag skaffar körkort eftersom det är det som är mest praktiskt, helt enkelt. Jag behöver det för att kunna få ett ordentligt jobb (och kunna ha råd med att äntligen få bo tillsammans med min älskade pojkvän), för att kunna hjälpa släkten och dessutom för att få chansen att bara åka iväg lite då och då. Frihetskänslan lockar något enormt, kan jag medge. En roadtrip är planerad till nästa sommar och det kommer bli störtskönt.
Oreo 2010-07-07 08:13 ! Citera #
För friheten.
Friheten att inte passa tider med buss, tunelbana eller tåg, friheten att kunna åka varsomhelst närsomhelst. De senaste 5½ åren har jag åkt buss i genomsnitt 3½ timmar per dag och jag tänker inte fortsätta med det. :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo