Start > Körkortsforum > Varför skaffar ni körkort?

Varför skaffar ni körkort?

Gäst 2011-11-06 18:13 ! Citera #
Håller på att ta körkort för att det skulle nog underlätta mycket här i livet. Har gått miste om jobb pga att jag inte haft körkort och det är väldigt många som kräver detta så jag tror chansen till jobb ökar en hel del. Sen ger det ju lite frihet, ibland är jag bara trött på att åka buss. Ta sig till stationer i regn och rusk...vänta...proppfull buss, osv. Man önskar sig bara kunna slänga sig i bilen och köra dit man vill när man vill utan att behöva bli dyngsur eller passa tider och hållplatser. Sen har jag katter också, så det förenklar besök till veterinären. :)
Gäst 2011-11-13 22:08 ! Citera #
Jag skaffade körkort när jag var 18år. Då var det först och främst för att jag ville ha större chanser vid jobbsökningar längre fram i livet. Samt självklart att jag ville känna friheten av att kunna hyra/låna en bil och bara transportera mig dit jag vill.
Adddde 2011-12-08 20:07 ! Citera #
Skaffar körkort för att det verkar vara ett måste nu för tiden. Fyller 21 nästa vecka och varje gång jag får frågan ”har du körkort” och svarar ”nej” får man en reaktion som: ”Vad har du gjort sedan du fyllde 18?”.

Det ger alltså ett plus i självförtroendet och dessutom på CV:t.

Det verkar som om samhället kräver det mer och mer av oss och av den anledningen kommer det bara bli dyrare och dyrare. Det är lika bra att göra det i tid.

Jobbmöjligheterna kommer öka otroligt! Jag får köra budbilar på exempelvis posten och andra budfirmor. Om 1 år får jag köra buss. Om 2 år får jag köra taxi. Dessa jobb är jobb som man alltid kommer att kunna få och självständiga jobb, utan många kollegor, är en fördel för mig då jag aldrig har tyckt om den sociala biten på jobb.

Sedan fick jag ett erbjudande om personlig assisten. Familjen, som var väldigt rik, tyckte om mig otroligt mycket och det var en sjukt hög lön, ca 1 000kr / 10h. Tyvärr var körkort ett krav. En vän till mig som nu har detta jobb skryter hela tiden om vilket ”chilljobb” det är och hur rik han har blivit! Blir avis varje gång jag ser hans bilder på FB när han är på fester resor, osv.
Ebboba 2011-12-26 20:52 ! Citera #
Jag skaffar körkort för att jag råkade flytta från stan ut på landet. Det är väldigt påfrestande både för mig och för min man att jag inte kan köra någonstans. För mig kommer det verkligen att bli en frihetskänsla när jag får mitt kort efter alla år i passagerarsätet :-)
williamst 2011-12-31 14:48 ! Citera #
Det är många jobb som kräver b-körkort det är därför jag skaffar det.
hej 2012-01-01 16:03 ! Citera #
Det kan vara väldigt svårt att få ett bra jobb utan körkort!

Nu när jag har mitt körkort ser mitt cv genast rikare ut :)
sellegrodan 2012-01-05 13:29 ! Citera #
För att jag inte vill ha pressen av att skaffa det senare i livet.
Gäst 2012-01-06 14:47 ! Citera #
Ja körkort kanske inte är nödvändigt men väldigt behändigt att ha och en bra merit för det krävs till många jobb!!!
Gäst 2012-01-20 14:58 ! Citera #
Samma här,jag behöver ha körkort för att kunna hitta ett bra jobb ;)
Gäst 2012-01-21 22:32 ! Citera #
Körkort är något jag skaffar bara. Från början tänkte jag inte så mycket på varför. Det var liksom självklart, iofs är det det nu oxå men det finns flera anledningar till att jag skaffar körkort:
*Oberoende- jag vill kunna åka iväg när jag känner för det utan att behöva anpassa mig efter andra och tigga om skjuts.
* Framtiden- jag vill utbilda mig till veterinär och i detta yrke är körkort nästintill ett krav, framförallt om man jobbar som distriktsveterinär och åker runt till gårdar.
det är väl de två främsta anledningarna, men sen vill jag passa på att ta körkort nu. Är säker på att det kommer bli ännu dyrare att ta körkort och sen vill jag göra bort det medan jag är ung och har lätt att lära, det är svårare att lära gamla hundar att sitta :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor