Start > Körkortsforum > Hur många lektioner brukar man…

Hur många lektioner brukar man i snitt ta?

LucasJ 2012-08-08 17:17 ! Citera #
Själv har jag tagit 24 stycken 40 minuters lektioner och känner att det räcker fint. Sen har jag även kört privat med en handledare, men att ha gått på körskola har hjälpt extremt mycket och nu känner jag mig väldigt säker på min snara uppkörning.
Hoppas det hjälper
Tessan 2013-10-20 22:56 ! Citera #
Oj, nu blev det en riktig jävla bump haha. Det här med antalet körlektioner som ”krävs” av körskolor är ju jävligt intressant. Har aldrig suttit bakom ratten förut och bestämde mig för o dra till en körskola. Kvinnan på receptionen ( väldigt ytlig o dryg) försökte tvinga på mig minst 40-50 körlektioner... Vid den stunden visste jag vilken bluff dessa körskolor kan vara. Bytte direkt till en större med fler elever och där upplevde jag Ingen skit från RECEPTIONISTEN. Har gått nu gått nu på 4 lektioner och det går jäkligt fort med momenten, jag är just ganska snabblärd. Med denna takt tror jag att jag kommer ligga mellan 15-20. Så köp fan inte 50 lektioner på en gång om du inte är riktigt trög i huvet o inte har insett att du befinner dig på en skit skola som bara vill ha dina pengar.
tesla 2013-11-07 11:23 ! Citera #
Jag kör i en storstad, enbart med trafikskola. Kommer va uppe i 60 minst innan jag har kortet (har mest kört dubbellektioner på 80 minuter, så i så fall 30). Har kört med två olika körskolor iofs, den första vara inte bra så jag bytte och det blev stor skillnad. Känner inte att de försöker lura mig, utan det tar lång tid att gå igenom alla moment i en stad.
Gäst 2 2014-01-27 13:36 ! Citera #
De flesta säger i början att det tar 30 lektioner om man kör privat, och ca 40-50 om man inte kör hemma.
Sedan så kan man alltid räkna med att det blir fler hellre än mindre. (Brukar alla bekräfta som tagit körkort!:D)

Vi ska inte glömma, att förutom att see till att vi lär oss ordentligt... så håller vi ju deras verksamhet igång också. Med vissa lärare kan man känna att de håller en tillbaka ibland, hellre än lär en optimalt.
När man inte har erfarenhet av att ta körkort sedan tidigare - och det har vi ju inte som gör det för första gången - då kan vissa lärare gärna köra lite längre och extra med vissa moment. Inte alltid att det behöver handla om att få eleven säker på tekniken (sådant kommer ju ta några år i vilket fall som helst!)

Får du höra kommentarer om åldern (även om du är någonstans mellan 25-55) eller genus (”tjejer är inte teknikintresserade så de lär sig långsammare”) eller att ”människor är olika och man ska inte jämföra med andra”... allt sådant är säljsnack för att få dig acceptera bättre varför du ska ta så många lektioner.
Bara för allt det där är du inte förståndshandikappad eller sämre än andra.
De vågar helt enkelt inte säga rakt ut att du kommer få pröjsa en rätt så saftig summa... för då skulle många backa ur när de hör hur mycket det egentligen kommer att kosta!

Man kan nog räkna med 40-60 lektioner i genomsnitt om man inte kör med egen handledare.
Det gäller att själv läsa genom all material och verkligen vara fokuserad! Upprepa mycket!
De har ju ingen anledning att skynda på processen. De får betalt för det om du tar längre tid på dig. Så man får stå på själv och se till att man pluggar och förbereder sig ordentligt! Egen disciplin är det som kan göra körlektionerna något billigare.
Prata mycket med de som tidigare tagit körkort och hör med de hur länge de fick jobba på olika moment och varför osv. Man lär sig mycket, och förhoppningsvis hjälper dig komma vidare snabbare också så det blir färre lektioner man får betala för.

Lycka till!
Sme 2014-01-27 14:24 ! Citera #
malleballehej


Tror detta är väldigt individuellt, det beror dels på dig men också vilken lärare du har. Du får inte inte glömma bort att körskolor sorgligt nog är en bransch, där fler körlektioner genererar i mer pengar för skolan i fråga. Var inte rädd att säga ifrån när du känner att du är redo, annars finns risken för att du tar fler lektioner än vad du behöver!

Lycka till

malleballehej



Tyvärr är det inte så enkelt att man säger bara till när man känner att det börjar bli för många moment/för dyrt.
De har lagt upp utvecklingsplanen på ett sätt som gör att varje moment tar ett tag.
Sedan kan de säga att ”bara man kan den där delen så drillar resten ner snabbt”. Och då finslipas detaljer ett antal lektioner i rad. Oavsett om du kan de eller inte. Oavsett hur duktig du är på lära dig något eller inte!
Och då kan man inte vakna up mitt i det hela och säga att man känner sig klar, för de har inte ens tagit dig genom mer avancerade moment ännu.

Sådana affärsidéer är så väl genomtänkta.
Vi här på sidan som reagerar på hur många lektioner folk får ta när de inte har kört innan och kan inte köra hemma... vi är ju inte de enda eller de första. De måste vara väldigt vana med att de flesta ifrågasätter deras priser och antalet lektioner. Och därmed väldigt väl förberedda också.

Många säger att det där är individuellt om det tar 10 lektioner eller 50.
Visst, människor är olika, men SÅ olika är folk i vanliga fall faktiskt inte! Och var och en av oss som råkar hamna hos mer ”lyxig” trafikskola blir väl inte en oerhört trög person som har helt plötsligt väldigt svårt att ta till sig nya kunskaper!

Vissa kan ha väldigt lätt att lära sig saker men blir ändå förklarad varför man är just så långsam just _BARA_ med körlektionerna.

Allt det där de serverar är bullshit, men vad gör man? Det går ju inte mäta exakt hur mycket snabbare man skulle bli klar om man fick lära sig optimalt. Och det är precis det som många trafikskolor verkar utnyttja för fullt!
Linda74 2014-02-03 10:02 ! Citera #
Det måste väl ändå vara omöjligt att svara på. Det beror ju dels på om man kört tidigare och dels på om man kan köra privat eller inte. Själv är jag snart 40 år och försöker nu ta körkort. Jag har aldrig kört tidigare och kan inte köra privat, så jag har redan tagit över 15 dubbellektioner (över 30 vanliga) och har MYCKET kvar!!! :(
Long lonely highway 2014-02-03 14:56 ! Citera #
Det är skillnad på hur snabbt man LÄR sig att köra bil och hur man kör NÄR man har körkort. Uppenbarligen så det som är viktigast är så klart hur man kör när man har fått sitt körkort. En person som klarar det på 10 körlektioner behöver inte vara bättre på att köra än en som har klarat det på 50 lektioner. Känns nästan som det är tvärt om. Personen med 50 lektioner får mer övning på körskolan. Att bli en bra säker förare tar många, många år och man är inte klar bara för att man har fått sitt körkort. Det som verkligen är av betydelse är att man inte kör bil alkoholpåverkad eller gör andra typer av vansinneskörningar när man väl befinner sig i trafiken. Jag personligen tog körkort för mer än 13 år sedan och det tog mig säkert 50-55 lektioner innan jag var klar. Kuggade två ggr på körningen men vad gör det nu ? Har under mina 13 år aldrig krockat eller fått så mycket som en fortkörningsböter. Det kanske var för dom där 55 lektionerna ;) Jag vet att det kostar en massa...fast min körlärare sa en sann sak, han sa: ” kostnaderna här är inget jämmfört med vad bilägandet kommer att kosta dig sen ” och det hade han rätt i. Kostnaderna för dom där 55 lektionerna är inte ens i närheten av vad det kostar att ha en bil där man ska tänka på, skatt, bränslekostnader,försäkring, service, reperationer, däck, avbetalning.....ja alså hur mycket som helst. Lycka till med era körlektioner och ta det försiktigt i trafiken !

/ Christian
Azina 2014-02-18 14:58 ! Citera #
Hej,
körlektionerna varierar väldigt mycket i tid i Stockhoolm, mellan 35 min/lektion i innerstan och 60 min för en lektion i utkanten, och nästan samma pris / lektion(!)
Jag har kört 12 lektioner, och kommer nog att behöva lika många till. Jag övningskörde privat några gånger för 6-7 år sedan men nu har vi inte någon bil i familjen längre, så jag kör bara på skola. JAg har 40 minuters lektioner.
Gäst 2016-03-13 21:35 ! Citera #
Vil 2012-01-24
Jag tog 22 lektioner på bilskola, körde inget privat, samt 4 lektioner som var förarprov x2.
På min bilskola verkar ca 20 lektioner för automat och ca 30 lektioner för manuell vara genomsnittet, sedan tillkommer uppkörningen som alltid är en dubbellektion.
Menar du 20 dubbel lektioner eller 60 minuters?
Gäst 2016-03-13 21:36 ! Citera #
Azina 2014-02-18
Hej,
körlektionerna varierar väldigt mycket i tid i Stockhoolm, mellan 35 min/lektion i innerstan och 60 min för en lektion i utkanten, och nästan samma pris / lektion(!)
Jag har kört 12 lektioner, och kommer nog att behöva lika många till. Jag övningskörde privat några gånger för 6-7 år sedan men nu har vi inte någon bil i familjen längre, så jag kör bara på skola. JAg har 40 minuters lektioner.
Menar du dubbel lektioner?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 13:14
8
I dag 00:25
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov