Start > Körkortsforum > Hur många lektioner brukar man…

Hur många lektioner brukar man i snitt ta?

Gäst 2011-09-19 13:54 ! Citera #
Jag kommer ta 7 lektioner och hoppas att det räcker :)
Mackan 18 2011-10-10 07:34 ! Citera #
Snittet ligger på 22 på min trafikskola.
Jag kommer att ta fyra totalt.
Sofia_Wiberg 2011-10-16 19:48 ! Citera #
Jag tog ca 16 lektioner, och allt som allat (risk 1 &2) gick på ca. 13 000:-
Det är väldigt dyrt, och jag betalade allt själv.

Tack godegud att jag fick körkortspengar av mina farföräldrar! :)
Sofia_Wiberg 2011-10-16 19:49 ! Citera #
Jag tog ca 16 lektioner, och allt som allat (risk 1 &2) gick på ca. 13 000:-
Det är väldigt dyrt, och jag betalade allt själv.

Tack godegud att jag fick körkortspengar av mina farföräldrar! :)
Gäst 2011-11-01 16:03 ! Citera #
Min körlärare bokade upp 25dubbellektioner för mig (50 enkla) och sa att det är det som brukar behövas för att gå igenom alla moment och för att vara på den säkra sidan på uppkärningen. Jag tyckte att det lät bra i början, men nu, 6 dubbla lektioner senare(12enkla) så tycker jag att jag behöver så mycket mer än 25. Så det beror nog helt på från person till person, om man är teknisk osv. Själv är jag bättre teoretiskt än praktiskt, och därför vet jag nog redan nu hur uppkörningen i januari kommer gå..
Gäst 2012-01-07 15:24 ! Citera #
malina
Jag har endast kört på körskola och hittills tagit runt 40 lektioner. Totalt kommer jag ta 50 lektioner, vilket i mina öron låter extremt mycket, men enligt min körskolelärare är väldigt vanligt. (Han kanske bara vill få mig att känna mig mindre dålig) Är det någon av er andra som har behövt ta så många?


Jag frågade min lärare och hon sa att snittet ligger på över 40 nu, det blir ju helt klart svårare och svårare. Själv har jag tagit ungefär 50, vilket låter väldigt mkt. Men att lärarna tog några veckors semester mitt i intensivkursen i somras och alla lärarna kom och gick väldigt mkt. Slutade en, började en annan, jag fick byta från en splitterny diesel- BMW till en äldre bensin-passat... Så ja, som många andra har sagt... Det beror på förutsättningar helt klart.
Istolig 2012-01-09 14:47 ! Citera #
Väldigt paradoxalt, en sak som man tyvärr måste vara medveten om är att trafikskolan är vinstdrivande och det är väldigt lukurativt att Du går flera lektioner än vad som behövs. Dock så sägs det att man måste genomföra en sak tusentals gånger innan det automatiseras, så även ifall du kan en sak ett par gånger, så kan det släppa helt då du sitter där med uppkörningsläraren. Följden av detta blir då att du blir nervös, misslyckas och tappar självförtroendet och du intruduceras in i en ond cirkel. Det är det som är fördelen med körning hemma, man kan mer koppla av och ta körningen och dess moment i lagom takt och verkligen arbeta sig igenom varje moment.

Det är en avvägning ifall du behöver flera lektioner än de 30 du beställt, det känns som om att det är ett senare problem som du ej bör behöva ta ställning till ännu, be din körlärare att vänta!

Lycka till!
TobiasN 2012-01-09 16:52 ! Citera #
Jag skulle tro att man i snitt tar 20 h körlektioner.
Istolig 2012-01-09 16:55 ! Citera #
TobiasN
Jag skulle tro att man i snitt tar 20 h körlektioner.

Väldigt svårt att sätta ett sådant snitt då faktorer såsom ifall du parerar körning hemma med körskola inte räknas med, skulle tro att man kan säga ett snitt för körskola och ett för hemma, dock säger det egentligen inget om dig, du är inte medveten om ifall du är bättre än snittet eller ifall du har lite svårare då du inte har någon att jämföra med. Det är såpas individuellt, vissa behöver 30 medans vissa behöver 7, finns tom skräckexempel med upp emot 200 körlektioner. Testa och prata med körskolelärare är antagligen det bästa.

Lycka till alla!
Gäst 2012-01-15 13:04 ! Citera #
Istolig

Väldigt svårt att sätta ett sådant snitt då faktorer såsom ifall du parerar körning hemma med körskola inte räknas med, skulle tro att man kan säga ett snitt för körskola och ett för hemma, dock säger det egentligen inget om dig, du är inte medveten om ifall du är bättre än snittet eller ifall du har lite svårare då du inte har någon att jämföra med. Det är såpas individuellt, vissa behöver 30 medans vissa behöver 7, finns tom skräckexempel med upp emot 200 körlektioner. Testa och prata med körskolelärare är antagligen det bästa.

Lycka till alla!


Har bokat in mig på en intensivkurs nu för att göra detta till slut! Har gått i bilskola 2 ggr tidigare men eftersom jag är så rädd så har jag altid undanflykter på att jag inte hinner. Så hur många lektioner man måste ta.. det är en bra fråga! För 2 år sen bokade jag ett paket på 20 lektioner och missade 4 av dessa för jag inte gick dit! Sen försöker jag köra hemma, men ”hinner” inte köra... Så jag tror att det är olika för alla!! Dyrt blir det ifall man börjar och inte slutför körkortet på en gång! Då måste man börja om från början.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor