Start > Körkortsforum > Hur många lektioner brukar man…

Hur många lektioner brukar man i snitt ta?

Gäst 2009-08-03 17:26 ! Citera #
Jag har köpt Intensivpaket (30 lektioner), men min lärare säger att jag redan nu (fast hon säger att jag är en av hennes bästa elever och endast har kört 5 lektioner) behöver boka in 10 lektioner till. Kan de redan veta att man behöver flera lektioner så tidigt?
Vad är snittet för er andra?
Jessica_spellman 2009-08-07 11:35 ! Citera #
Det är väldigt olika beroende på hur fort man lär sig med typ 10- 15 lektioner kanske man behöver. Jag körde BARA med trafikskola och då hade jag ca 30 lektioner (jag är ganska dålig på att köra och behövde öva ganska mycket).

Sen självklart så säger trafikskolor alltid att man behöver mera lektioner för att dem vill tjäna mera pengar.
Mikael Hammarlund 2009-08-09 22:03 ! Citera #
Jessica_spellman
Det är väldigt olika beroende på hur fort man lär sig med typ 10- 15 lektioner kanske man behöver. Jag körde BARA med trafikskola och då hade jag ca 30 lektioner (jag är ganska dålig på att köra och behövde öva ganska mycket).

Sen självklart så säger trafikskolor alltid att man behöver mera lektioner för att dem vill tjäna mera pengar.


Hur menar du då?
10 - 15 lektioner (om man BARA kör på körskola?) eller om man även kör hemma?
Är det möjligt att lära sig all körning på körskola på kanske 15 lektioner? Om man aldrig suttit bakom en bilratt innan men ändå satsar stenhårt när man väl satt sig?
Heltidsluffare 2009-08-12 15:08 ! Citera #
Det räcker säkert för vissa att endast ta 15 lektioner på körskola men det beror ju helt och hållet på vilken person du är och vilken körskolelärare du har. På de flesta körskolor så är du ju tvungen att klara av X-antal moment som nog bara det tar 10 lektioner. Om du sedan fattar allt snabbt så borde det räcka för att du ska klara en uppkörning, men bli inte förvånad om du behöver ta 20+ lektioner, tror det är ganska vanligt. Tyvärr.
Gäst 2009-08-15 21:41 ! Citera #
Väldigt olika från fall till fall. men gissningsviss så skulle jag nog säga att man behöver någonstans mellan 7-30 lektioner. men det är helt beronde på hur mycket man kör privat :D
Gäst 2009-08-17 11:13 ! Citera #
Ja g kommer bar a behöva tio lektioner o då har ja kört hemma också hade ja inte gjort det hade jag behövs cirka 20lektioner.
efter varje lektion säger dom ju va man ska öva på o gör du det så behövs det mindre lektioner.
Mirima 2009-10-04 16:05 ! Citera #
Men om du är en av de bättre kommer du väl inte behöva köpa fler lektioner? jag har kört 20 och känner att jag är klar, men det verkar som att det är vanligast att ta runt 30 lektioner. Man måste verkligen tänka på att körskolorna är företag som vill få ut så mycket pengar som möjligt innan du som kund försvinnr, så säg emot om du känner att du blir lurad!
Gäst 2009-10-16 21:38 ! Citera #
Lala
Jag har köpt Intensivpaket (30 lektioner), men min lärare säger att jag redan nu (fast hon säger att jag är en av hennes bästa elever och endast har kört 5 lektioner) behöver boka in 10 lektioner till. Kan de redan veta att man behöver flera lektioner så tidigt?
Vad är snittet för er andra?
’’


jag behövde 6 kör lektioner sen var det bra varför ska du köra 15 lektioner???
mitzerl 2009-10-17 16:09 ! Citera #
Gäst
Lala
Jag har köpt Intensivpaket (30 lektioner), men min lärare säger att jag redan nu (fast hon säger att jag är en av hennes bästa elever och endast har kört 5 lektioner) behöver boka in 10 lektioner till. Kan de redan veta att man behöver flera lektioner så tidigt?
Vad är snittet för er andra?
’’


jag behövde 6 kör lektioner sen var det bra varför ska du köra 15 lektioner???


För att alla inte lär sig lika snabbt. Några konstigheter i det?
Attaraxi 2009-10-18 14:36 ! Citera #
Hej antalet körlektioner man behöver varierar väldigt beroende på vilka förutsättningar man själv har. olika faktorer som ofta minskar antalet körlektioner är:

Övningskört mycket med föräldrar
kört moped
läst körskoleboken och lärt sig mycket kring fordonet och trafikregler mm.

Personligen så när jag tog körkortet så tog jag det genom körskola/ privat.
det vill säga att jag skrev in mig i körskolan och köpte teoripaketet , detta kostade då 1500kr. sedan körde jag med min pappa från dagen då jag fick lämpen godkänd. dagarna innan min uppkörning så tog jag en körlektion för att fråga alla ”dumma frågor” jag frågade tex om man inte fick korsa händerna då man skulle svänga...(du ska korsa fick jag till svar) sedan frågade jag om du ska blinka då du backar runt ett hörn (det ska du inte ) mm mm tillsist så frågade jag körläraren hu många lektioner han trodde jag behövde..han svarade ..tjae...svårt att säga men ..jag säger 25 så blir du inte missnöjd (menade på max 25 ) med en liten klump i halsen så gick jag hem och visste att om 2 dar så var det dax för uppkörning...körde runt med pappa ia stan och kollade olika fällor som enkelriktat,,förbud att parkera..mm mm seedsan körde jag upp och klarade det..

så antalet körlektioner kan man minska på ,,,men det är bra för körskolan går igenom allt stegvis... men du avgör hur mycket du behöver ...mitt körkort kostade mig 3000 kr totalt..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest