Start > Körkortsforum > Hur många lektioner brukar man…

Hur många lektioner brukar man i snitt ta?

idinficka 2010-08-28 02:13 ! Citera #
Jessica_spellman
Det är väldigt olika beroende på hur fort man lär sig med typ 10- 15 lektioner kanske man behöver. Jag körde BARA med trafikskola och då hade jag ca 30 lektioner (jag är ganska dålig på att köra och behövde öva ganska mycket).

Sen självklart så säger trafikskolor alltid att man behöver mera lektioner för att dem vill tjäna mera pengar.


Jag tycker att man (om man har) tillgång till det att köra så mycket privat som möjligt. Ska ni på semester? Då kanske du själv kan köra, eller om ni ska och handla, försök att köra så mycket som möjligt då sparar du pengar eftersom du förmodligen slipper ta många körlektioner.

Jag körde själv när vi åkte ner till kusten, ca 30 mil och hem. Otroligt lärorikt med tanke på alla smala vägar, husvagnar o.s.v.

Lycka till
mvh Jesper
Linda 2010-09-04 13:26 ! Citera #
Jag kör i princip bara på körskola och är nu uppe i runt 70 lektioner. Men då har jag haft ett och annat uppehåll också och jag är ingen naturbegåvning.....
boboo 2010-09-05 13:42 ! Citera #
Linda
Jag kör i princip bara på körskola och är nu uppe i runt 70 lektioner. Men då har jag haft ett och annat uppehåll också och jag är ingen naturbegåvning.....

wow det var många lektioner :) jag som hoppas jag kommer undan med 10-15 lektioner :lol: blir lite orolig här hehe
Gäst 2010-09-05 15:57 ! Citera #
Ja, uppehåll ska man försöka att undvika, det blir lite som att börja på ruta ett gång på gång

Hur många lektioner som behövs beror helt på om eller hur mycket du kombinerar de med att köra privat. Jag har hört att mellan 30-40 lektioner på trafikskola är medelsiffran men det beror självklart på individen
Gäst 2010-09-05 17:00 ! Citera #
Jag började övningsköra hemma när jag var 16½ år! Så jag har kört en del hemma. Tog min första körlektion för 1 månad sedan, nu har jag tagit 5 st lektioner, har 2 st till inbokade. Därefter har jag uppkörning! Så ett tips för att dra ner kostnaderna på körkortet är att köra mycket hemma! Man får in körvanan och kan tänka på allt annat som inte är så lätt, som man lär sig på körskolan!
antew 2011-07-11 19:32 ! Citera #
Om man kört hemma med båda automat och växelbil i cirka 20 timmar, tror ni de då skulle räcka med 3-5 lektioner?
malina 2011-07-21 16:19 ! Citera #
Jag har endast kört på körskola och hittills tagit runt 40 lektioner. Totalt kommer jag ta 50 lektioner, vilket i mina öron låter extremt mycket, men enligt min körskolelärare är väldigt vanligt. (Han kanske bara vill få mig att känna mig mindre dålig) Är det någon av er andra som har behövt ta så många?
Josefine 2011-07-21 18:56 ! Citera #
malina
Jag har endast kört på körskola och hittills tagit runt 40 lektioner. Totalt kommer jag ta 50 lektioner, vilket i mina öron låter extremt mycket, men enligt min körskolelärare är väldigt vanligt. (Han kanske bara vill få mig att känna mig mindre dålig) Är det någon av er andra som har behövt ta så många?


Japp. Slutade räkna efter 40. Tror det blev 50-nånting... Körde också bara på körskola.
Raab221 2011-07-25 13:12 ! Citera #
Att komma under 10 lektioner känns omöjligt (iaf med det körcentret jag kör med) men har hört om en person som faktiskt körde 1 gång! allstå 1 gång med sin körlärare sen gick hon och klarade uppkörningen, somsagt alla är olika, men det är ju för att lära sig man tar lektioner, man får ta det så :)
Gäst1 2011-07-25 23:25 ! Citera #
Hej,

vad jag förstår beror det på vad det handlar om. Körskolläraren gör sin bedömning på en väldigt kort tid och kanske bedömer att underlaget är för litet för att göra en helhetsbedömning av din körning. Sedan vill dom att man skall gå igenom alla moment enligt utbildningsplanen från vägverket och det tar tid, men det handlar mer om att dom är skyldiga att göra det, åtminstone i de fall då man kör upp via körskola, och för dom själva är det väl en sorts kvalitetsstämpel. Men ju mer man kör med dom ju fler brister kan dom upptäcka i ens körning och då blir det fler och fler körlektioner i all oändlighet. Men frågan är vilka förväntningar/krav en elev skall uppfylla innan han hon är redo att köra upp? Om du kör privat är det din handledare som får göra den bedömningen om du är redo eller inte för uppkörning.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor