Start > Körkortsforum > Hur många lektioner brukar man…

Hur många lektioner brukar man i snitt ta?

sofia 2012-01-19 14:58 ! Citera #
Hej jag vill tar körkort ha gått körskolan på 90 talet men det kom nåt mellan sen har det inte blivit av att tar det... vill veta om man kan börja igen jag är 47 år jag är intressera av bilar.. min gubbe ha körkort inte jag... vad kostar det att tar jag ha kört mycket i privat på 90 talet uppåt jag ha det i kroppen kan köra bil... ska jag pluggat först sen köra bil.. vad tycker ni ... vill ha ett bra svar vill gärna har körkort... :D
Gäst 2012-01-20 15:23 ! Citera #
Tänker att cirka 20 lektioner låter rimligt om man inte ska köra privat...
Gäst 2012-01-21 22:44 ! Citera #
Det är högst individuellt hur många körlektioner man behöver. Det beror på om man har kört något hemma med föräldrarna. ja, oma man någonsin har kört en bil. Min bilskolelärare berättade att hon endast 2 gånger på 12 år varit med om att man har klarat sig med 5 lektioner. Hon sa att snittet är 10-15 lektioner. Seriösa bilskolor kör inte fler lektioner med eleven än den behöver för att klara körkortet. Man ska inte jämföra antalet körlektioner man behövde med sina kompisar. Det viktigaste i slutänden är att man kan köra bilen på ett säkert sätt och inte vara en fara för medtrafikanter.
Vil 2012-01-24 15:37 ! Citera #
Jag tog 22 lektioner på bilskola, körde inget privat, samt 4 lektioner som var förarprov x2.
På min bilskola verkar ca 20 lektioner för automat och ca 30 lektioner för manuell vara genomsnittet, sedan tillkommer uppkörningen som alltid är en dubbellektion.
Gäst 2012-01-25 10:34 ! Citera #
Jag har kört väldigt mycket hemma och tror mig ha förhållandevis lätt att lära mig, både teorin och praktiken som krävs. Tog en ”kollektion” hos en körskola för någon vecka sen (ca 1,5 månader kvar till uppkörning nu) för att se vad som behövde putsas på. Nu övar jag extra mycket på det körläraren nämnde hemma och ska möjligtvis ta någon mer lektion innan uppkörningen. Kan nog säga att jag rekommenderar detta till folk som anser sig ha lätt med körningen.

Har hört många som säger att de kan traggla med många lektioner för att det till slut ”släpper”, alla bitar faller på plats och det bara är någon enstaka lektion kvar. Därför tycker inte jag det verkar som ett bra upplägg att boka på sig en massa lektioner direkt eller för långt i förväg (exv. så som trådstartarens körlärare verkade rekommendera).
frozzarn 2012-01-25 12:02 ! Citera #
Jag har gjort ungefär lika som föregående skriva beskrev.

Jag är nu uppe i totalt 4 lektioner á 1 timme styck och läraren tycker att jag är redo att köra upp efter att ha läst teorin. Har kört rätt så mycket på egen hand och har gått till väga på så vis att jag tagit en lektion, kört några veckor privat och övat på det läraren ansåg mig behöva tills att föräldrarna ansett att jag kan det. Därefter har jag kört ännu en lektion där läraren snabbkollade så att jag faktiskt lärt mig och sedan vidare på nya moment och upprepa processen.

Tycker det har fungerat väldigt bra men det gäller att faktiskt köra privat då också. Och att anta sig utmaningar, vad jag hört så är det ganska vanligt att man åker norrut i landet för att få lättare uppkörningar etc. Istället för att krångla på detta vis anser jag att man ska ta sig an utmaningar, är du förskräckt över att köra i Stockholmsinnerstad eller dylikt så ta dig dit och kör! Känns det alldeles för mycket så börja mindre, börja i Uppsala stad? Någon gång kommer du hur som helst behöva köra på liknande ställe och vad passar då bättre än att ha kört där med handledare?
Jeton 2012-01-31 14:12 ! Citera #
Skit i intensivutbildning, bara massa massa massa massa körning men ingen rutin. Bättre att lära sig köra på riktigt.
Någonstans runt 10-20 lektioner kan du ligga på om du saknar erfarenhet, beror ju förstås på hur snabbt du lär dig också.
Ta någon lektion på bilskola och hör vad dem säger, dock så går det ju lite långsammare i början innan man lärt sig kopplingen, växla, starta & stanna osv, när man lärt sig hur själva grundsakerna för körningen fungerar då kan man börja köra på riktigt, ge sig ut i trafik, öva på moment därifrån, såsom körning i cirkulation osv.

Så flaskhalsen sitter i första kunskaperna, typ starta & stanna, sen flyter det på fint, beroende på hur snabbt du lär dig.
rollonup 2012-01-31 16:48 ! Citera #
Jag ska köra upp med körskolan men har pga. diverse strul med dåliga lärare och missförstånd behövt ta flera extra lektioner, så är uppe i 24st nu. Blir nog 2 till innan uppkörningen.

Så se till att vara noggrann med att körskolan vet att du vill köra upp med de eller om du vill köra som privatist, sen är det också bra att prova en lektion med varje lärare och sedan bestämma sig. Problemet för mig blev att första läraren var inge bra, den andra var bra men började köra MC och sedan slutade jobba, så fick tillbaka den dåliga i någon lektion tillslut löste sig det hela med en väldigt bra lärare.

Bland de jag har pratat med tar ju såklart privatisterna färre, många tar någon lektion i början för att lära sig grunderna och sedan 2-5 lektioner innan uppkörningen för att se till att det kommer gå bra. De som kört via körskolan har alla tagit mellan 15-30 lektioner.
Amanndda 2012-02-13 13:23 ! Citera #
Jag tror att allt beror på hur mycket tid och engagemang man är villig att lägga ner. Själv har jag inte velat stressa fram körkortet. I september började jag köra med mina föräldrar och sen i november började jag även ta lektioner på körskolan och har sedan dess tagit ungefär en lektion i veckan med körskolan och privat kör jag överallt och övningskör 1-2 gånger i veckan i minst 1 timme. Samtidigt läser jag en hel del teori också. Nu har jag halkan imorgon och kör upp om en månad, vilket jag känner mig redo för! Men det visar sig väl! :lol:
Gäst 2012-02-16 15:15 ! Citera #
Började på körskola början på december, tog kortet nu i februari.
jag har aldrig haft tillgång till att övningsköra hemma, körde pappas automatbil en gång, sen anmälde jag mig till körskola.
hade aldrig kört en manuell bil förut och på första lektionen kunde jag köra bil, läraren var chockad över att jag var så lättlärd för att inte kört manuellt innan.
sen rullade det på, moment efter moment gick skitbra, tog sammanlagt 17 lektioner, körde upp i måndags den 13:e feb. och klarade det :P
Så det är väldigt individuellt, vissa har ”känslan” för att köra en bil på ett bra sätt, för vissa är det svårare tydligen.
men sen beror det nog mycket på körskolor, vissa är ju lite oseriösa och köper på eleven massa lektioner bara för att och vissa är helt seriösa och ärliga. jag hade turen att få köra på en körskola med grymma lärare som alltid var trevliga och glada och fullt seriösa!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest