Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Jayaale 2016-10-30 09:54 ! Citera #
Hej Gäst
Jag har läst men jag känna orolig om ska jag få brev hos polisen Eller inte!
Gäst 2016-10-30 13:24 ! Citera #
Gäst 2016-10-03
Jag åkte fast för fortkörning inte för så länge sedan och jag hade överskridit hastigheten med exakt 30 km/h. och det är vad polisen skrev på boten. Det jobbiga är att jag har prövotid så polisen sa att han låter det va för transportstyrelsen och han sa även att det inte är vanligt med körkortsåterkallelse, men att det inte finns några garantier. Efter att ha kollat runt lite kom jag fram till att man måste överskrida hastigheten med 31km/h och uppåt för att förlora körkortet. Men om man överskrider med 30km/h så är det en varning. Frågan är gäller detta också för en med prövotid, eller bara en utan prövotid?
Vad är bra att höra som den har information.
Är du fått varning hus polisen eller trensportstyrelsen?
Mia 2016-11-22 14:30 ! Citera #
Hur mycket över hastigheten måste man köra för att bli av med körkortet under prövotiden ?
Gäst 2016-11-22 14:41 ! Citera #
Mia 2016-11-22
Hur mycket över hastigheten måste man köra för att bli av med körkortet under prövotiden ?
Du ska inte köra över hastigheten, så det behöver du inte fundera på :D
Men om du vill veta så kan man ju alltid googla på det :)
Gäst 2016-11-24 18:35 ! Citera #
Mia 2016-11-22
Hur mycket över hastigheten måste man köra för att bli av med körkortet under prövotiden ?
Det är inga speciella krav för just folk som har prövotid. Det är exakt samma för de som inte sitter på det.
Gäst 2016-11-24 23:12 ! Citera #
Mia 2016-11-22
Hur mycket över hastigheten måste man köra för att bli av med körkortet under prövotiden ?
Tänk att denna fråga alltid återkommer med jämna mellanrum...
Jobbigt att tydligen ta reda på informationen själv...
vin 2016-12-17 05:12 ! Citera #
Min son har precis fått körkortet
(3veckor)
Igår satte sig hans kompis som är 16 år på förarsidan medans han var inne och handlade i en kiosk.. när han kom tillbaka till bilen så vägrade han att flytta på sig och sa och lovade att han inte skulle köra utan bara sitta och känna hur det känns...min son satte sig då på pasagerar sidan ....Då hans kompis plötsligt startade bilen och körde iväg ....Min son försökte stoppa honom och sa till att han genast skulle stanna...dem hann inte så långt innan dem blev stoppade av polisen...
Killen erkände att han tvingade min son och sa att han skulle stanna...Min son sa inte så mycket då han inte vill ”gola”.

Nu undrar jag om min son blir av med sitt körkort pga det här och i så fall hur länge?

Dem tog inte körkortet av honom på plats

Mvh Vin
Gäst 2016-12-17 15:15 ! Citera #
vin 2016-12-17
Min son har precis fått körkortet
(3veckor)
Igår satte sig hans kompis som är 16 år på förarsidan medans han var inne och handlade i en kiosk.. när han kom tillbaka till bilen så vägrade han att flytta på sig och sa och lovade att han inte skulle köra utan bara sitta och känna hur det känns...min son satte sig då på pasagerar sidan ....Då hans kompis plötsligt startade bilen och körde iväg ....Min son försökte stoppa honom och sa till att han genast skulle stanna...dem hann inte så långt innan dem blev stoppade av polisen...
Killen erkände att han tvingade min son och sa att han skulle stanna...Min son sa inte så mycket då han inte vill ”gola”.

Nu undrar jag om min son blir av med sitt körkort pga det här och i så fall hur länge?

Dem tog inte körkortet av honom på plats

Mvh Vin
Nej din son kommer inte bli av med körkortet, då hade dom redan tagit det direkt på platsen.
Däremot kan jag ana att han kommer få böter, hur mycket vet jag inte.
För det är din son som har ansvar för allt och alla när dom sitter i bilen, oavsett om din son har sagt ifrån så är det slutligen han som har ansvar ändå..

När din son får böterna, så be hans kompis betala dom!!!
Gäst 2016-12-25 12:59 ! Citera #
Hej Vin,
Hans körkort är säkert i detta fall, men han kommer inte gå ostraffad. Det är hans ansvar som förare att se till att bilen inte används av minderåriga/obehöriga. Se det som en enorm läxa i ansvar och att han lär sig något av det. Sen håller jag med om att kompisens familj ska betala boten, men säger de nej finns inte mycket du kan göra. Det var din sons ansvar i slutändan.
Ledsenman 2017-02-06 06:12 ! Citera #
Hej! De e så att ja har kört en bil utan att ta en körkort. Ja håller på att ta den men åkte fast av polisen när ja körde ensam. Vill spara tid med hur dum ja är. Min fråga är, om ja skyndar mig å tar körkortet innan min dom. Gäller det då indraget körkort eller bara böter? Min dom är olovlig körning då bilen inte var besiktad, samt ingen körkort. Jag gjorde inget fel i trafiken utan vanligtvis bara böter ifall ja skulle haft körkort.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov