Snälla björn sluta prata massa nonsens.
Återigen: lastbilar och bussar är inte konstruerade för max hastighet 90/100 och det finns ingen sån internationell lag. Det är så enkelt att det är en en ”spärr” i databoxen som helt enkelt ”släpper upp” gasen även om du sitter med gasen i botten.
Automatisk spärr på bilar? Nä gubevaremig väl!! Förutom att man i moderna bilar kan ställa om farthållaren till att bli just en fartspärr så vill jag under inga omständigheter bli övervakad av något automatiskt system. Räcker gott med poliser och kameror längs vägarna!
Åter till frågan:
Kör man med för tungt släp med endast b kort får man inte köra vidare och blir rapporterad för olovlig körning vilket inte ser bra ut om man har prövotid.
Ta be istället, det är väldigt lätt
Det är INTE nonsens att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 90 km/tim. Transportstyrelsen har säkert skrivit i sina förordningar eller t.o.m. på sin webbsida att en tung lastbil måste vara utrustad med en hastighetsspärr som hindrar fordonet från att uppnå en hastighet högre än 90,00 km/tim, och således får en lastbil inte vara konstruerad för att köras fortare än 90, och en tung buss får likaså inte vara konstruerad för att köras fortare än 100, av trafiksäkerhetsskäl; en många ton tung lastbil som kör fortare än 90 eller ens fortare än cirka 75 km/tim tar ju jättelång tid/sträcka på sig att hinna stanna (vid en tvärbromsning).
Jag vet inte om alla brandbilar kan köras i 120 km/tim, men de måste ha fått dispens från hastighetsbegränsningen av 90 km/tim, av skälet att de måste kunna köra i upp till 120 under en brådskande utryckning.
Det borde förresten tycker jag finnas en lag på att en personbil, lätt lastbil eller buss inte får vara konstruerad för att köras fortare än 125 km/tim. Många bilister kör ju i så fort som cirka 150 km/tim på motorvägar, trots att hastighetsgränsen går vid 110-120-strecken nånstans, och det kan ju upplevas som välsigt osäkert att bli omkörd på en 110-väg samtidigt som man själv ligger i exakt 110,00 km/tim; det värsta för mig när jag håller hastighetsgränsen samtidigt som flera andra bilister kör över den är att jag riskerar att bli påkörd bakifrån om någon som kör för fort inte är tillräckligt uppmärksam på mig eller bara inte tillräckligt beredd att sänka farten/stanna i god tid bakom min ”rygg”.