Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Thomas 2013-03-11 08:10 ! Citera #
Hejsan!

Efter många diskussioner med bekanta så skiljer sig reglerna till vad som krävs för att förlora körkortet under prövotiden.
Så som jag uppfattat det, så krävs det att en som har körkort utan prövotid skulle fått kortet indraget tex i 3 månader, för att man skall lyckas förlora körkortet under prövotiden - ( alltså: den som har körkort utan prövotid får tillbaka kortet efter tex 3 månader, fast en med prövotid får istället ta om kortet ).

Men vad andra säger är att det räcker med att man tex kör utan bälte, kör 3km/h över hastighetsgränsen eller bara parkerar fel för att man skall bli av med körkortet under prövotiden.

Så nu undrar jag, vad stämmer?
Vad krävs det för att man under prövotiden skall förlora körkortet?

Och för att bespara besserwissers besväret att kommentera, så kan jag punktera att jag håller mig till trafikreglerna och följer lagarna till punkt och prick, även om detta innebär att man blir omkörd av ca 10 bilar per minut =)

Ren nyfikenhet detta handlar om, så vad krävs för att bli av med körkortet under prövotiden?
inspektörn 2013-03-11 18:56 ! Citera #
Äntligen kom den gamla vandringssägen upp!!!
Det här är en fråga som har figurerat i körkortskretsar sen urminnes tider.
Följande gäller:
Du måste du begå ett sådant brott att körkortet skall återkallas oavsett om du har prövotid eller inte!
Skillnaden är att den som inte har prövotid får tillbaka sitt kort efter spärrtidens utgång, medans den som haft prövotid måste göra om riskutbildning, teoriprov och körprov!
Parkerar du fel blir du inte av med körkortet under prövotiden!
Gäst 2013-04-24 11:29 ! Citera #
126 km/h på 90 sträcka räcker :(
Blåste förbi en massa tung trafik precis efter Nyköping nu i fredags, missade 90 skylten. Fick lämna ifrån kortet direkt, polisen trodde det skulle bli mellan 2-4 månader. Fick köra 48 h. Har inte fått papper från Transportstyrelsen än.

Surt, och pinsamt, jag är 42 år och haft kortet 13 månader.
Klarade av teorin och uppkörningen på 1. försök förra gången, men nu är jag precis lika nervös som då :( tänk om jag kuggar. Teorin fixar jag, det vet jag, men uppkörningen är en annan femma, gick lätt sist men man vet aldrig.

My bad, polisen gjorde bara sitt jobb. Skäms som en hund.
Yawiie 2013-09-10 23:23 ! Citera #
Tjenare! Angående blivit av med lappen, så har polisen även tagit mig för det under prövotid... blåste förbi en laser i 100 (97 km/h) på 60 väg med bil, jävligt korkat gjort men som sagt vafan ska man säga mer än att tugga o svälja skiten... Jag har dock en bomb med massor av olika frågor då jag kan börja lätt med att jag är till 99.9% säker på att jag kommer få skriva samt köra upp igen för att få lappen tillbaka.. Det jag är nojjig över är att jag har även Behörighet A som jag tog INNAN dem ändrade regler (2013) för hoj, jag skulle med andra ord fått tung mc automatiskt.

Fråga 1; Kommer jag få behöva skriva samt köra upp för båda behörigheterna för att få tillbaka det jag hade ?
Fråga 2; Får jag tillbaka mitt gamla kort med samma datum som när jag fick godkänt förarbevis för behörigheterna första gången?
Fråga 3; Startar prövotiden om (förlängs med ytterligare 2 år) eller fortsätter den som förr innan jag blev av med kortet ?

Uppskattar verkligen alla vettiga svar, speciellt från dem som har erfarenheter från liknande!! Och ångrar mig grovt det jag gjorde.
HansAndersson 2014-02-07 09:00 ! Citera #
swee
126 km/h på 90 sträcka räcker :(
Blåste förbi en massa tung trafik precis efter Nyköping nu i fredags, missade 90 skylten. Fick lämna ifrån kortet direkt, polisen trodde det skulle bli mellan 2-4 månader. Fick köra 48 h. Har inte fått papper från Transportstyrelsen än.

Surt, och pinsamt, jag är 42 år och haft kortet 13 månader.
Klarade av teorin och uppkörningen på 1. försök förra gången, men nu är jag precis lika nervös som då :( tänk om jag kuggar. Teorin fixar jag, det vet jag, men uppkörningen är en annan femma, gick lätt sist men man vet aldrig.

My bad, polisen gjorde bara sitt jobb. Skäms som en hund.


Sjukt att allting stämmer in på mig. Förutom att jag är ca 20 år yngre..
swee som glömt lösen 2014-03-09 13:17 ! Citera #
Nyköping också?
Jag fick två månader, det hjälpte inte med ett brev från arbetsgivaren heller. Två månader blev nästan fyra pga långa väntetider till halka och uppkörning.
Gjorde både teorin och uppkörningen 15/8 och det gick galant. Sa inte till inspektören att jag haft körkort tidigare. Jag fick köra 45 minuter och göra precis allt kändes det som men hon hade inga synpunkter förutom att jag inte körde så miljövänligt. Själv kände jag nästan att jag tappade körförmågan med lappen, var inte ett dugg kaxig. Att köra för fort kostade mig ca 10000 kr, bara böterna gick på 4000. Tanten har lärt sig.
Emelie 2014-04-23 11:24 ! Citera #
Hej! Jag har körkort för vanlig personbil B och är under provtiden. Om jag kör ett hästsläp ämnat för utökad B-behörighet eller till och med där E-kort för tungt släp krävs. Vad händer med mitt körkort om jag blir stoppad med för tungt släp under min prövotid?
Henke 2014-04-26 15:24 ! Citera #
Emelie
Hej! Jag har körkort för vanlig personbil B och är under provtiden. Om jag kör ett hästsläp ämnat för utökad B-behörighet eller till och med där E-kort för tungt släp krävs. Vad händer med mitt körkort om jag blir stoppad med för tungt släp under min prövotid?


Jag läste om någon som hade blivit tagen i Östersund för att ha kört med tyngre släp än vad som var tillåtet och det blev tydligen bara böter på 1500kr. Det stod ingenting om något indraget körkort i alla fall. Någon påstod att om vikten var mer än 40 procent tyngre än tillåtet kunde körkortet dras in.
Emelie 2014-04-27 23:28 ! Citera #
Henke


Jag läste om någon som hade blivit tagen i Östersund för att ha kört med tyngre släp än vad som var tillåtet och det blev tydligen bara böter på 1500kr. Det stod ingenting om något indraget körkort i alla fall. Någon påstod att om vikten var mer än 40 procent tyngre än tillåtet kunde körkortet dras in.



Tack så mycket för svaret! Det låter rimligt :) jag ska anmäla mig och fixa utökat B-kort så fort som möjligt men är rädd att det kan vara svårt att få en uppkörningstid nu när så gott som hela Sverige ska ut och kunna släpa på sina husvagnar i sommar ;) men jag vill kolla vad lagen egentligen säger. Ibland har nöden som bekant ingen lag ;)
Lollan 2014-04-29 12:33 ! Citera #
Jag körde med min hästkärra och blev stoppad. Polisen hjälpte mig att komma till platsen jag var på väg till.
De tog inte kortet på plats. Fick böter från åklagarmyndigheten efter ca två veckor ( peningböter) 1500:- för olovlig körning. Trodde då att allt var klart,men nejdå. Efter ca fyra veckor får jag från posten ett brev från Transportstyrelsen som överväger att ingripa mot mitt körkort. Jag får möjlighet att yttra mig i ärendet, som jag då gör. Det stod också i brevet att det var i undantagsfall som man får en varning. Efter en vecka får jag beslutet att de återkallar mitt körkort i två månader. Jag kan också nämna att jag överskridit den berättigade totalvikten med 800 kg.
Har aldrig varit straffad förut och kommer se till att inte bli det igen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov