Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Gäst 2014-04-30 08:00 ! Citera #
Lollan
Jag körde med min hästkärra och blev stoppad. Polisen hjälpte mig att komma till platsen jag var på väg till.
De tog inte kortet på plats. Fick böter från åklagarmyndigheten efter ca två veckor ( peningböter) 1500:- för olovlig körning. Trodde då att allt var klart,men nejdå. Efter ca fyra veckor får jag från posten ett brev från Transportstyrelsen som överväger att ingripa mot mitt körkort. Jag får möjlighet att yttra mig i ärendet, som jag då gör. Det stod också i brevet att det var i undantagsfall som man får en varning. Efter en vecka får jag beslutet att de återkallar mitt körkort i två månader. Jag kan också nämna att jag överskridit den berättigade totalvikten med 800 kg.
Har aldrig varit straffad förut och kommer se till att inte bli det igen.
Emelie 2014-04-30 08:02 ! Citera #
Lollan
Jag körde med min hästkärra och blev stoppad. Polisen hjälpte mig att komma till platsen jag var på väg till.
De tog inte kortet på plats. Fick böter från åklagarmyndigheten efter ca två veckor ( peningböter) 1500:- för olovlig körning. Trodde då att allt var klart,men nejdå. Efter ca fyra veckor får jag från posten ett brev från Transportstyrelsen som överväger att ingripa mot mitt körkort. Jag får möjlighet att yttra mig i ärendet, som jag då gör. Det stod också i brevet att det var i undantagsfall som man får en varning. Efter en vecka får jag beslutet att de återkallar mitt körkort i två månader. Jag kan också nämna att jag överskridit den berättigade totalvikten med 800 kg.
Har aldrig varit straffad förut och kommer se till att inte bli det igen.



Oj jisses! :O det var verkligen inte bra!!
Gäst 2014-09-16 14:19 ! Citera #
Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det
Gäst 2014-09-16 14:37 ! Citera #
Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det
Gäst 2015-06-22 21:30 ! Citera #
Hej jag undrar jag har körkort på prövotid 2år vad händer om jag kör förfort
Vad händer sen alltså
Jossan-88 2015-06-23 10:36 ! Citera #
Gäst
Hej jag undrar jag har körkort på prövotid 2år vad händer om jag kör förfort
Vad händer sen alltså


Det beror ju på hur mycket för fort du kör, i vissa fall så kan du komma undan med böter. MEN skulle ditt körkort dras in så kommer du inte få tillbaka det som dom som inte har prövotid kan få, utan då måste du göra om båda proven igen (teori+uppkörning) Men för att vara på den säkra sidan så ger du sjutton i att köra för fort, då har du inget att oroa dig för :D
Gäst 2015-06-23 10:45 ! Citera #
Om man bara kan använda google någorlunda bra så kan man hitta en sida som heter ”Körkortsportalen”..
Och väl inne på denna sida så kan man hitta följande information om vad som gäller när man har prövotid på sitt körkort.

”Körkort med prövotid
Om ditt körkort återkallas under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, det vill säga både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas.

För att få göra ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

Du måste även ha en giltig riskutbildning innan du får göra förarprovet.”


Svårare än så är det inte att hitta rätt information, men folk är ju så fruktansvärt slöa idag! :D :D
Babban 2015-10-15 09:43 ! Citera #
Min dotter tappade sitt körkort för 3 år sedan, hittade det strax efter att hon anmält det till polis osv. Hon betalde in 150 för avgiften men skickade inte en förnyelse. Nu upptäckte hon att körkortet gick ut i sept 2015. Måste hon nu köra upp igen, eller vad händer när hon vill ha ett nytt. Hon fick inget brev om att körkortet var indraget och nu heller inget om att hon skulle förnya det. Vad händer nu?
Babban 2015-10-15 10:09 ! Citera #
Om man anmält sitt körkort stulet, och någon obehörig hittar det, kan t.ex hämta paket på posten och de drar kortet i streckkoden och det inte markerar som spärrat. Det är ju konstigt. Min dotter har ju använt ett ogiltigt körkort i 3 år utan att någon reagerat förrän nu när datumet gått ut. Hade en obehörig gjort det också, kunde det ju bli katastrof!
Det är ju så fall farligt att tappa kortet och vad hjälper dessa fall att spärra det? Ett kort som går igenom en streckkod måste väl vara godkänt?
Babban 2015-10-15 21:13 ! Citera #
Fick svar från transportstyrelsen att hon fick köra bara hon hade med typ passet för att

kunna legitimera sig. Hon har nu fått skicka in ett nytt papper eftersom körkortet egentligen är ok

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest