Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Gäst 2016-10-01 15:28 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
Hej tack för svar. Jag har haft körkortet i mer än ett år. Jag hjälpte personen och väntade till polisen kom. Jag hade min hastighet på 20 till 30. Och körde inte helt på hens fot. Men backade direkt .Och personen verkade må bättre efteråt .
Om du nu väntade på polisen så vet du ju vad som händer med ditt körkort...
Om dom inte klippte det på plats, så får du med andra ord ha det kvar...
Gäst 2016-10-01 19:41 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
Hej tack för svar. Jag har haft körkortet i mer än ett år. Jag hjälpte personen och väntade till polisen kom. Jag hade min hastighet på 20 till 30. Och körde inte helt på hens fot. Men backade direkt .Och personen verkade må bättre efteråt .
Olycka, du får behålla ditt körkort. Såvida det inte är vårdslöshet i trafik.
Gäst 2016-10-01 21:45 ! Citera #
Gäst 2016-10-01
Hej tack för svar. Jag har haft körkortet i mer än ett år. Jag hjälpte personen och väntade till polisen kom. Jag hade min hastighet på 20 till 30. Och körde inte helt på hens fot. Men backade direkt .Och personen verkade må bättre efteråt .
Jo fast nu e ju prövotiden på 2 år.. Jo men dåsa då gjorde du ju rätt i alla fall, var polisen dessutom inblandad lär du fått reda på redan där vad dom ansåg, det hela värkande ju gå bra så då har du nog inget att bekymra dig över...
Gäst 2016-10-03 13:26 ! Citera #
Jag åkte fast för fortkörning inte för så länge sedan och jag hade överskridit hastigheten med exakt 30 km/h. och det är vad polisen skrev på boten. Det jobbiga är att jag har prövotid så polisen sa att han låter det va för transportstyrelsen och han sa även att det inte är vanligt med körkortsåterkallelse, men att det inte finns några garantier. Efter att ha kollat runt lite kom jag fram till att man måste överskrida hastigheten med 31km/h och uppåt för att förlora körkortet. Men om man överskrider med 30km/h så är det en varning. Frågan är gäller detta också för en med prövotid, eller bara en utan prövotid?
Gäst 2016-10-03 16:18 ! Citera #
Gäst 2016-10-03
Jag åkte fast för fortkörning inte för så länge sedan och jag hade överskridit hastigheten med exakt 30 km/h. och det är vad polisen skrev på boten. Det jobbiga är att jag har prövotid så polisen sa att han låter det va för transportstyrelsen och han sa även att det inte är vanligt med körkortsåterkallelse, men att det inte finns några garantier. Efter att ha kollat runt lite kom jag fram till att man måste överskrida hastigheten med 31km/h och uppåt för att förlora körkortet. Men om man överskrider med 30km/h så är det en varning. Frågan är gäller detta också för en med prövotid, eller bara en utan prövotid?
Samma regler gäller för dom med prövotid som det gör för dom som inte har det..

Skillnaden är att dom med prövotid måste göra om bägge proven om man blir av med körkortet.
Medans dom som inte har prövotid blir av med sitt körkort under en viss tid, men får sedan tillbaka det (beroende på situationen) och behöver inte göra om proven..
Gäst 2016-10-28 16:41 ! Citera #
Hej! Har en annan fråga här.. Vet någon om varsom händer om man kör 70km/h på en 50-väg? Alltså är det 20km/h över gällande hastighet, men vad händer, blir man av med körkortet eller får man bara böta? Nägon som vet?
Gäst 2016-10-29 12:11 ! Citera #
Gäst 2016-10-28
Hej! Har en annan fråga här.. Vet någon om varsom händer om man kör 70km/h på en 50-väg? Alltså är det 20km/h över gällande hastighet, men vad händer, blir man av med körkortet eller får man bara böta? Nägon som vet?
Du kan bli av med körkortet eftersom 50 km/h oftast bara finns inom samhällen, har aldrig sett en 50 skylt när man kör på en landsväg, om du har tur och får behålla kortet så kan du räkna med dryga böter istället.
Men är man så dum så att man kör i 70 km/h när det bara är 50 km/h som gäller så får man helt enkelt skylla sig själv!
Gäst 2016-10-29 18:35 ! Citera #
Gäst 2016-10-29
Du kan bli av med körkortet eftersom 50 km/h oftast bara finns inom samhällen, har aldrig sett en 50 skylt när man kör på en landsväg, om du har tur och får behålla kortet så kan du räkna med dryga böter istället.
Men är man så dum så att man kör i 70 km/h när det bara är 50 km/h som gäller så får man helt enkelt skylla sig själv!
Vid 50kmh krävs vanligtvis 30 över för att bli av med körkortet. D.v.s. 80 kmh.

Vid 30 så krävs 20 (d.v.s. 50kmh över för att torska kortet)

Vid allt ÖVER 30kmh så krävs det högre än 30 kmh för att torska kortet. Såvida man inte åkt dit många gånger tidigare ...
Jayaale 2016-10-30 00:46 ! Citera #
Hej mina kompisa.
Jag har fick fortkörning vara vecka på 108 kmh på en väg som gäller 80. Polisen stoppa mig och jag fick böta 3200.
Polisen inte toket med körkort så jag vill feta om jag ska få pappe igen eller klart.
Gäst 2016-10-30 08:04 ! Citera #
Jayaale 2016-10-30
Hej mina kompisa.
Jag har fick fortkörning vara vecka på 108 kmh på en väg som gäller 80. Polisen stoppa mig och jag fick böta 3200.
Polisen inte toket med körkort så jag vill feta om jag ska få pappe igen eller klart.
Har du provat att läsa kommentaren ovan?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov