Snälla björn sluta prata massa nonsens.
Återigen: lastbilar och bussar är inte konstruerade för max hastighet 90/100 och det finns ingen sån internationell lag. Det är så enkelt att det är en en ”spärr” i databoxen som helt enkelt ”släpper upp” gasen även om du sitter med gasen i botten.
Automatisk spärr på bilar? Nä gubevaremig väl!! Förutom att man i moderna bilar kan ställa om farthållaren till att bli just en fartspärr så vill jag under inga omständigheter bli övervakad av något automatiskt system. Räcker gott med poliser och kameror längs vägarna!
Åter till frågan:
Kör man med för tungt släp med endast b kort får man inte köra vidare och blir rapporterad för olovlig körning vilket inte ser bra ut om man har prövotid.
Ta be istället, det är väldigt lätt
Tunga lastbilar och bussar är VISST konstruerade för högst 90 eller 100 km/tim. Jag har läst att det är lag på att en tung lastbil inte får vara konstruerad för att köras i högre hastighet än 90 km/tim, och en tung buss inte för att köras i högre än 100 km/tim. Är fordonet utrustat med en teknisk spärr som hindrar fordonet från att komma upp i högre fart än 90, då är fordonet konstruerat för att kunna köras i högst 90 km/tim.
Vad gäller kamerakontroll och poliskontroll av hastighet så vore såna kontroller onödiga att göra om bilar hade haft ett system kallat Automatic Vehicle Control, liknande järnvägens Automatic Train Control, för med ett sånt tekniskt system vore det inte möjligt att köra en bil fortare än exempelvis 50 km/tim när hastighetsbegränsningen är 50. Nu när största delen av järnvägen är reglerad genom ATC så kan inte tåg köras i högre hastighet än den högsta tillåtna, för om tåget försöker uppnå högre fart än högsta tillåtna farten så bromsas tåget automatiskt genom någon form av radiostyrd (eller kanske numera datorstyrd) sensor som automatiskt kan mäta farten och bromsa ned farten då fartbegränsningen är på väg att överskridas.
Förresten har jag försökt skriva till polisen att jag tycker det är ganska onödigt av polisen att utföra hastighetskontroller, och polisen bör prioritera viktigare arbetsuppgifter som exempelvis handläggning av brott. Hastighetskontroller borde ändå kunna skötas automatiskt.
Tänk om man hade kunnat uppfinna eller utveckla radiostyrda fjärrhastighetsmätare som kan ställas in på en viss högsta hastighet, då förstås den hastighet som är högsta tillåtna, och som kan mäta hastigheten hos de fordon som närmar sig och, om den inställda högsta hastigheten överskrids av ett fordon som närmar sig, ta kort på det fordonet med hjälp av en kamera. Då hade såna fjärrhastighetsmätare kunnat sättas upp på vissa platser utmed vissa vägar, och under såna förutsättningar skulle man kunna begränsa polisens befogenheter att stoppa fordonsförare som kör för fort, att stoppa en fordonsförare bara för att konfrontera den och utfärda böter till den för brott mot gällande trafikregler är nästan alltid ganska onödigt, och om det finns installerade fjärrhastighetsmätare så bör polisen hellre bara kunna avstå från att stoppa fordonsförare som åker i för hög fart och låta dem köra vidare; de kommer ändå att kunna fällas för fortkörningen genom fotobevisen från fjärrhastighetsmätaren, oavsett om polisen försöker stoppa dem eller ej.