Körkortonline > Körkortsforum > Uppkörning Farsta 2/7-25

Uppkörning Farsta 2/7-25

Gäst 2025-07-03 08:19 ! Citera #
Hej!
Jag hade uppkörning i Farsta 2/7-25 kl 12:10.
Fick en supertrevlig provförrättare och en enkel rutt. Fick lite panik då jag glömde var jag skulle köra i en rondell, trotts att jag sagt ”jag ska köra höger”, men i rondellen sa provförrättaren att jag bara skulle ta ett varv till. Han lät mig sköta mig själv hela tiden, var rädd att han skulle lägga sig i i vissa stunder men jag hann före med bromsen.
Fick en enkel rutt. Höger ut från Trafikverket sen körde vi till den stora vägen med trafikljus, där fick jag ta vänster och följa skyltar mot trångsund. Där fick jag köra i bostadsområden. Fick åka 73 mot nynäs avfart Huddinge sedan tillbaka på 73 avfart Farsta c, alltså den första avfarten innan den långa bussfilen.
Fick en parkering och det var på Trafikverket, då skulle jag bara köra in i en parkeringsruta.
Fick backa runt ett hörn och backkameran var på :)
Jag hade knappt övat på dessa ställen för det var så simpelt. Öva på svårare ställen, denna rutt klarar man om man kan köra bil någorlunda. Jag kör inte perfekt, jag är bara trafiksäker. Det är det viktigaste. Ecodriving är viktigt men inget jag är super på, är det trafik på vägarna så stannar jag ofta vid rondeller för att vara säker på att det finns en lucka för mig.
Min provförrättare hette Nenad och han var van vid nervösa tonåringar som inte är proffs på att köra bil.
Lycka till! Kan jag kan ni, det är så värt det när man kan brumma iväg med bilen hemma sen!
Gäst 2025-07-03 15:16 ! Citera #
Gick bra förresten fick du godkänt? Jag hade teori idag klarade det på tredje försöket. Och nu har jag körprovet bokad om ca 10 dagar. Några tips?
Erik 2025-07-03 17:41 ! Citera #
Hur många poäng fick du på teorin och berätta gärna hur det gick på uppkörning?
Gäst 2025-07-03 21:32 ! Citera #
Erik 2025-07-03
Hur många poäng fick du på teorin och berätta gärna hur det gick på uppkörning?
Jag fick 61 poäng på teorin första försöket. Pluggade med boken som finns på denna hemsida sen också en äldre bok min storasyster använde.
Blev godkänd på uppkörningen! Hade dock en enkel rutt men är ingen perfektionist, är verkligen inte dendär personen som är bäst på allt. Öva på de svåra påfarterna runt norra sköndal och kör runt vid Trafikverket i Farsta. Tänk också på att själva turen i bilen bara är 30 min, det går fort och man hinner inte jättelångt.
Har en bekant som fick sin uppkörning i Älta, vilket är långt bort men otroligt simpel trafik.
Lycka till! Öva öva öva så klarar ni det också!
Gäst 2025-07-03 21:40 ! Citera #
Gäst 2025-07-03
Gick bra förresten fick du godkänt? Jag hade teori idag klarade det på tredje försöket. Och nu har jag körprovet bokad om ca 10 dagar. Några tips?
Grattis till godkända teorin!
Jag blev godkänd på uppkörningen och det var min första uppkörning.
Jag hade en enkel rutt men jag hade övat på vägarna runt Trafikverket så det inte blir några onödiga överraskningar på provet. Finns flera påfarter runt Farsta med 110km/h. Öva på dem. Ibland är trafikrytmen 110 och ibland 80 på samma påfart, öva öva öva. Norra sköndal påfarterna kan också vara läskiga och korta.
Hur sur och sträng provförrättaren än är gå in med tanken att dethär klarar vi, dethär går bra, nu ska jag visa hen att jag kan köra bil trafiksäkert - du ska visa att du ska fan ha körkort idag! (Så sa min trafiklärare till mig)
Läste en annan tråd här där det var en som skrev att ”ge provförrättaren den tråkigaste uppkörningen han varit med om” dom ska inte känna sig oroliga över att behöva ingripa. Dom ska vara påväg att somna påväg tillbaka till Trafikverket. Tyckte det var ett bra tips, kör lugnt och metodiskt, kolla alltid speglar och döda vinkeln! Flera gånger om det så behövs.
Gäst 2025-07-06 01:47 ! Citera #
Gäst 2025-07-03
Grattis till godkända teorin!
Jag blev godkänd på uppkörningen och det var min första uppkörning.
Jag hade en enkel rutt men jag hade övat på vägarna runt Trafikverket så det inte blir några onödiga överraskningar på provet. Finns flera påfarter runt Farsta med 110km/h. Öva på dem. Ibland är trafikrytmen 110 och ibland 80 på samma påfart, öva öva öva. Norra sköndal påfarterna kan också vara läskiga och korta.
Hur sur och sträng provförrättaren än är gå in med tanken att dethär klarar vi, dethär går bra, nu ska jag visa hen att jag kan köra bil trafiksäkert - du ska visa att du ska fan ha körkort idag! (Så sa min trafiklärare till mig)
Läste en annan tråd här där det var en som skrev att ”ge provförrättaren den tråkigaste uppkörningen han varit med om” dom ska inte känna sig oroliga över att behöva ingripa. Dom ska vara påväg att somna påväg tillbaka till Trafikverket. Tyckte det var ett bra tips, kör lugnt och metodiskt, kolla alltid speglar och döda vinkeln! Flera gånger om det så behövs.
Nej, det är en dåligt råd, snälla du! När jag körde så säkert i Visby då min profrätten har sagt att jag blev osäker och inte miljövänligt, att jag bromsade mycket, därför att ditt rådet är uselt, tyvärr!

Senaste foruminläggen

Rubrik
14
I går 10:35
3
2025-07-14 22:47

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest