Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Gäst 2021-04-09 14:40 ! Citera #
Blev stoppad för fprtkörning, mem fick inte böter utan fick åka vidare med tillsägelsen atr vara mer försiktig, kan polisen iaf gjort en anmälan till transportstyrelsen? Tänker om min prövotid påverkas
D99 2021-04-12 01:23 ! Citera #
Det är så här att jag hade en madrass med träram utan spänne eller något på biltaket körde den till ett ställe som var knappt 150 meter ifrån på en 40 väg försiktigt o vi höll den med händer. Detta var mitt på natten så det var ingen trafik jag fick en bot på 1500kr för ej säkrad last. Men jag vet ej om detta kan få mitt körkort indraget de sa ej något om det.
Gäst 2021-04-12 16:27 ! Citera #
D99 2021-04-12
Det är så här att jag hade en madrass med träram utan spänne eller något på biltaket körde den till ett ställe som var knappt 150 meter ifrån på en 40 väg försiktigt o vi höll den med händer. Detta var mitt på natten så det var ingen trafik jag fick en bot på 1500kr för ej säkrad last. Men jag vet ej om detta kan få mitt körkort indraget de sa ej något om det.
Haha, bra jobbat! Den situationen skulle man ju sett. Men ja, vad tror du själv om en gubbe som haft körkort i 30 år göra samma sak får han indraget körkort? Nej precis, inte du heller. Det är precis samma regler förutom att en gubbe som haft körkort i 30 år som blir av med det får tillbaka det sedan men du behöver ta om körkortet.
D99 2021-04-12 19:33 ! Citera #
Så nej alltså bara en varning?
D99 2021-04-12 19:33 ! Citera #
Pratar då om transportstyrelsen när de får en rapport
D99 2021-04-22 19:48 ! Citera #
Jag väntar nu på ett brev där jag ska yttra mig tydligen så transportstyrelsen kan göra ett beslut. Är det sannolikt att de drar in mitt kort för det här? Även om det inte var någon trafik eller människor, 40 väg, och en mycket kort sträcka?
Björn He 2021-04-23 23:08 ! Citera #
Jag vet inte exakt vilka typer av körkortsmissbruk som kan ge indraget körkort, men jag har hört att påkörning bakifrån är en typ. Påkörning bakifrån bedöms ju tydligen som ett av de allra allvarligaste brotten mot Trafikförordningen - eftersom den huvudsakliga orsaken till det är för litet avstånd till fordonet framför, trots skyldigheten att hålla ett avstånd till framförvarande fordon som är tillräckligt stort för att kunna undvika kollision med det i händelse att det sänker sin hastighet eller stannar.

Dock kan påkörningar bakifrån också uppstå vid missad väjningsplikt, har jag fått uppleva; det var ett par småklantiga bilistjävlar som inte släppte förbi mig när jag körde på en företrädesväg trots att de hade väjningsplikt, utan de bara trängde sig före mig och då körde in i vägen för mig, och då åkte jag rakt in i ”arslet” på biljävlarna. Lyckligtvis blev ju de utdömda som ensam vållande medan jag själv fick gå fri; det finns väl skäl till att den som skulle ha fått företräde brukar gå fri från vållandeansvar.
Niclas 2021-05-02 22:42 ! Citera #
Mattias 2020-01-23
Halloj!

Sjukt att denna tråd fortfarande håller i efter flertalet år!

har själv en liten fråga och ska berätta mitt case,

Hej!

Har tidigare blivit dömd för fortkörning, vid 3 olika fall.

Fall 1: Vintern mellan 2017/2018 blev jag tagen på en 70 sträcka av en fartkamera, min hastighet låg på 82km/h. Denna gång fick jag enbart böter.

Fall 2: Den 20 April 2018 blev jag fångad av en civil bil på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 148km/h, detta ledde till att jag blev av med körkortet i 2 månader samt böter på det.

Fall 3: Den 19 Maj 2019 blev jag fångad igen av en civilbil. denna gång var det på en 90 sträcka och jag blev tagen i 138km/h, påföljden blev 4 månader indraget körkort samt böter.

OBS, Under alla dessa fall var jag under prövotid, vilket innebär att jag har fått göra om körkortet vid 2 tillfällen.

Nu kommer vi till min fråga och jag hoppas att jag kan få ett så pass tydligt svar som möjligt!

Ifall det skulle ske att jag blir tagen för fortkörning igen, dock ”ringa” brott (T.ex 100km/h på en 90 sträcka).
Skulle det sluta upp med att mitt körkort skulle blivit indraget igen eller vad tror ni skulle ske?

Skulle dem ha tagit körkortet på plats med tanke på att det är upprepade förseelser trots det är ringa eller skulle dem avvakta tills transportstyrelsen skulle skicka det hemska brevet? (baserat på ovanstående exempel)

Samt hur länge räknar dem med mina tidigare dömda förseelser innan jag blir såkallad ”Ren” i registret?
Hej !

Mitt case är också sammas ditt fall2


jag blev fångad av en civil motorcykel på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 149km/h,


detta kommer ledda till att jag blir av med körkortet i 2 månader samt böter på det ?Eller ?

Det händer på min prövotid


Blir det İnte en varnıng istället för återkallelse ?
Gäst. 2021-05-03 11:48 ! Citera #
Niclas 2021-05-02
Hej !

Mitt case är också sammas ditt fall2


jag blev fångad av en civil motorcykel på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 149km/h,


detta kommer ledda till att jag blir av med körkortet i 2 månader samt böter på det ?Eller ?

Det händer på min prövotid


Blir det İnte en varnıng istället för återkallelse ?
Skulle bli jävligt förvånad om det inte blev återkallat, 39Km/h för fort på 110 väg är på på tok för mycket.

Blir det återkallat under prövotiden så tyvärr göra om allt. surt men svårt ångra när väl allt har skett.
Gäst 2021-05-23 22:46 ! Citera #
Återkallat körkort 1-2 månader. (Standard 2 månader) samt 4000 kr i böter.

Har du prövotid då händelsen inträffade får du ta om allting 6 månader efter att spärrtiden upphört.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov