Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Gäst 2020-06-24 22:26 ! Citera #
Hane 2020-06-24
Tja! Har ett år kvar på prövotid, blev förvirrad o körde på gågata idag. Inte ovanligt många bilar som blivit stoppade där, fick tusen spänn i böter o undrar om körkortet också kan ryka.
Nej....det ryker inte såvida du inte körde vårdslöst och fort på gågatan..dvs allvarligt.

Du kan vara lugn, mer att det svef i plånboken.
Km 2020-10-11 19:02 ! Citera #
Hej! Jag blev tagen av civilen i 138 km/h på 100 väg. Det sura är att jag har TRE veckor kvar på min prövotid. Har fått ett intyg av min arbetsgivare att jag behöver ha mitt körkort i tjänsten. Vad tror ni straffet kan bli? Tjejens kompis lyckades få sin prövotid förlängd istället för att behöva ta om det, är det någon som har erfarenhet av detta? Är tidigare ostraffad och har aldrig blivit stannad under tiden jag haft kortet.
Gäst 2020-10-12 15:10 ! Citera #
Km 2020-10-11
Hej! Jag blev tagen av civilen i 138 km/h på 100 väg. Det sura är att jag har TRE veckor kvar på min prövotid. Har fått ett intyg av min arbetsgivare att jag behöver ha mitt körkort i tjänsten. Vad tror ni straffet kan bli? Tjejens kompis lyckades få sin prövotid förlängd istället för att behöva ta om det, är det någon som har erfarenhet av detta? Är tidigare ostraffad och har aldrig blivit stannad under tiden jag haft kortet.
De som.är här på forumet håller på ta körkort, sen finns det dem som har körkort här och hjälper till med svar på frågor.

Tveksamt att nån kan svara på enskilt ärende, då det är TS som bedömmer om ditt körkort blir indraget.

Kontakta dem i ditt fall och hör, su kommer då yttra dig.

Eller om någon jurist som är insatt i trafikfeågor

Personligen så tror jag ditt körkort ryker och du får ta om allt, även om 3 vexkor kvar. 138Km/h på 100 väg är hyffsat snabbt altaå, då har Trafikpolisen ändå drafit av några km/h då de mätte.

Surt. Men bara hakka i sig.
Trille 2020-11-03 08:24 ! Citera #
Men om polisen stoppar en och jag körde mot gult? Jag behöver VERKLIGEN mitt körkort till mitt jobb. Polisen sa kanske att jag kunde behålla mitt körkort...men dom tog ju det... har prövotid.
Volvo 2020-12-12 00:21 ! Citera #
Trille om du inte kan stanna på ett säkert sätt när ljuset slår om till gult så är det inga problem. Men däremot om du har möjlighet att stanna så ska du respektera trafikljusen. Polisen stoppade nog dig för att dom ansåg att du kunde/hade möjlighet att göra en bättre bedömning av situation
GÄST 2020-12-12 16:09 ! Citera #
Trille 2020-11-03
Men om polisen stoppar en och jag körde mot gult? Jag behöver VERKLIGEN mitt körkort till mitt jobb. Polisen sa kanske att jag kunde behålla mitt körkort...men dom tog ju det... har prövotid.
Om ditt körkort är så pass viktigt som du säger, så har jag bara en sak att säga dig..
Skyll dig själv!
Du vet hur du ska bete dig eftersom du har klarat både teorin och en uppkörning, om man då slarvar vid ett trafikljus och inte agerar på rätt sätt så är det bara bita i det sura äpplet och göra om allt!
För det är precis vad du kommer få göra om polisen tog det under din prövotid :D :D
Volvo 2020-12-13 12:38 ! Citera #
GÄST 2020-12-12
Om ditt körkort är så pass viktigt som du säger, så har jag bara en sak att säga dig..
Skyll dig själv!
Du vet hur du ska bete dig eftersom du har klarat både teorin och en uppkörning, om man då slarvar vid ett trafikljus och inte agerar på rätt sätt så är det bara bita i det sura äpplet och göra om allt!
För det är precis vad du kommer få göra om polisen tog det under din prövotid :D :D
Håller med till punkt o pricka.
Björn He 2020-12-13 21:36 ! Citera #
Jag har fått veta att de regler om när körkortet kan indras gäller SAMTLIGA körkortsinnehavare, men en skillnad mellan att ha prövotid och inte ha prövotid är att om körkortet är indraget inom prövotiden så måste man göra om hela körkortsprovet för att kunna återfå det medan den som ej har prövotid däremot återfår det automatiskt direkt efter indragningstiden.
Hjälp 2021-03-15 07:53 ! Citera #
Hej! Det är så att jag har haft mitt körkort i 7 månader. Jag är alltså på prövotid.
Förra veckan blev jag stoppad av polisen, (lastad) efter att ha kört 39 på en 30 väg. Jag fick en bot på 2000kr och de nämnde ingenting om att dra in det. Igår blev jag stoppad efter att ha hållit i mobilen när jag körde (kollade på navigator) och då fick jag 1500kr i böter.
Till min fråga. Kan jag bli av med körkortet i efterhand om transportstyrelsen ska göra en bedömning?
Björn He 2021-03-22 17:55 ! Citera #
Hjälp 2021-03-15
Hej! Det är så att jag har haft mitt körkort i 7 månader. Jag är alltså på prövotid.
Förra veckan blev jag stoppad av polisen, (lastad) efter att ha kört 39 på en 30 väg. Jag fick en bot på 2000kr och de nämnde ingenting om att dra in det. Igår blev jag stoppad efter att ha hållit i mobilen när jag körde (kollade på navigator) och då fick jag 1500kr i böter.
Till min fråga. Kan jag bli av med körkortet i efterhand om transportstyrelsen ska göra en bedömning?
Ja Transportstyrelsen kan ju när som helst besluta om eventuell körkortsåterkallelse, om de av någon (giltig) orsak bedömer en innehavare av körkort som olämplig för att köra. De kommer kanske inte återkalla körkortet ögonblickligen men de kan ju exempelvis begära in läkarintyg, som innebär att man måste gå till en särskild trafikmedicinsk läkarmottagning för att där få en medicinsk bedömning av lämpligheten att få köra, och om man där bedöms som mindre lämplig för att få köra så är det stor sannolikhet att få återkallat körkort.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest