Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

MT 2022-10-05 12:18 ! Citera #
Jag körde 114 km/h på 90 väg under prövotiden, och fick betala. Nu väntar jag på TS bedömning.

Mitt fråga är, kan körkortet bli av med ?
Ahmed 2022-10-05 13:44 ! Citera #
Enligt ”Sveriges trafikskolors riksförbund” så krävs det att du bryter mot hastighetsgränsen med minst 30 km/h när det gäller vägar med hastigheten 40 km/h eller högre. Däremot kan det finnas undantag ifall du utgör en fara för andra trafikanter.
Amanda 2023-04-18 13:32 ! Citera #
Hej jag har precis klarat uppkörningen o väntar nu på sommardäck som är beställt men har nu dubbdäck på bilen,kan jag förlora körkortet om jag blir stoppad me bilen me dubbdäck? Tänkte nu på att jag har prövotid
Ahmad 2023-09-14 19:21 ! Citera #
Hej!
Jag körde 112 km på väg 80 och jag under prövotiden och det finns kvar 1 år i min prövotiden. Det är första gången i mitt liv. Polisen stoppade mig och de bötfällde mig med 3 600 kronor. Min fråga är kommer de att dra av mitt körkort eller inte
MVH Ahmad
Gäst 2023-09-14 20:00 ! Citera #
Ahmad 2023-09-14
Hej!
Jag körde 112 km på väg 80 och jag under prövotiden och det finns kvar 1 år i min prövotiden. Det är första gången i mitt liv. Polisen stoppade mig och de bötfällde mig med 3 600 kronor. Min fråga är kommer de att dra av mitt körkort eller inte
MVH Ahmad
100% kan du säga adjö till ditt körkort!
Kevin 2023-09-15 00:20 ! Citera #
Ahmad 2023-09-14
Hej!
Jag körde 112 km på väg 80 och jag under prövotiden och det finns kvar 1 år i min prövotiden. Det är första gången i mitt liv. Polisen stoppade mig och de bötfällde mig med 3 600 kronor. Min fråga är kommer de att dra av mitt körkort eller inte
MVH Ahmad
Att köra 112 km/h på en 80km/h väg är gränsen att dom drar körkortet om inte du har en jävla anamma tur och drog av några kilometer beroende på hur du blev klockat antingen med radar eller polisbil bakom dig men ja transportstyrelsen kan besluta att dra in ditt körkort i efterhand med tanke på du är på prövotid ändå men klarar du dig undan det så se detta som en läxa nästa gång innan du förlorar körkortet på riktigt eller skadar andra medtrafikanter.
Björn He 2023-09-15 11:37 ! Citera #
I Sverige blir det i regel körkortsåterkallelse på att köra i mer än 30 km/tim fortare än den högsta tillåtna hastigheten, utom inom de vägsträckor där högsta tillåtna hastigheten är 30 km/tim, där körkortet återkallas bara vid mer än 20 km/tim för fort, kanske för att det anses som allvarligt att köra i 50 km/tim på en 30-väg med tanke på de farligt stora skillnaderna mellan 50 och 30. Därutöver blir det i regel också körkortsåterkallelse på att inte vara stillastående vid rött ljus, att inte stanna (före stoppskylten) innan man passerar stopplikt, och att hålla för litet avstånd till framförvarande fordon, i varje fall om man kör på det framförvarande fordonet då det sänker sin hastighet eller stannar.

I vissa (men inte alla) fall blir det dessutom körkortsåterkallelse på att inte väja för korsande trafik innan man passerar väjningsplikt, i varje fall om man kolliderar med ett fordon som ska ha getts företräde och fri väg. Det var en snubbe som berättade på Flashback att han fick körkortsåterkallelse efter en trafikincident där han körde i vägen för, och blev påkörd av, en annan bil som kom körande (i princip bara rakt ut) från en korsande väg till höger (i en korsning där man har väjningsplikt enligt högerregeln), tydligen för att det ansågs som allvarligt att han underlåtit att lämna företräde enligt högerregeln.

Reglerna och villkoren för att få ha körkort är såvitt jag vet desamma både för de som har prövotid och de som haft, men skillnaden är att de som inte längre har prövotid återfår sitt körkort direkt då tiden för körkortsåterkallelse upphör, medan en som fått körkortsåterkallelse under sin prövotid däremot måste göra om körkortsprovet för att kunna återfå det.
Björn He 2023-09-15 11:41 ! Citera #
Amanda 2023-04-18
Hej jag har precis klarat uppkörningen o väntar nu på sommardäck som är beställt men har nu dubbdäck på bilen,kan jag förlora körkortet om jag blir stoppad me bilen me dubbdäck? Tänkte nu på att jag har prövotid
Enligt lag får fordon inte köras med dubbdäck under sommartid (alltså mellan andra halvan av april och slutet av september), utom när det är eller förväntas bli vinterväglag. Det bör dock vara tillåtet att köra med dubbdäck på till en däckverkstad, för att byta till sommardäck alternativt dubbfria däck. Dock kan körning med otillåtna däck dock normalt inte leda till körkortsåterkallelse, men däremot böter om man har otur och stoppas av polisen för däckkontroll.
A 2024-02-25 16:36 ! Citera #
Hej! Jag blev igår fångad vad jag tror av en kamera. Jag hade kört på en 90 väg och kom fram till en 70 väg. Var jättetrött så jag minns inte om jag sakta ner något men högsta jag kan ha legat i är i 90. Jag har för mig om att jag låg runt 70 iallafall men minns inte exakt. Det lös till typ bakom bilen och jag trodde först det var bilen bakom som höll på med sina lysen men sen börja jag övertänka. Jag har också prövotid. Behöver jag oroa mig för att mitt kort ryker?
Kan man om man inte varit med om blixt tidigare tro att en bil bakom som fifflar med ljusen var kameran? Allt är så diffust. Bilen bakom låg också väldigt nära och det var mörkt ute.
Björn He 2024-02-25 23:34 ! Citera #
Emelie 2014-04-23
Hej! Jag har körkort för vanlig personbil B och är under provtiden. Om jag kör ett hästsläp ämnat för utökad B-behörighet eller till och med där E-kort för tungt släp krävs. Vad händer med mitt körkort om jag blir stoppad med för tungt släp under min prövotid?
Jag tycker att ni som frågar vad som krävs för att förlora körkortet hellre borde avstå från att fundera på det och istället se till att följa de trafikregler som är tillämpliga i trafiken, då slipper man fundera på risken för att få körkortsåterkallelse. Det är väldigt omoget anser jag att berätta att man kört exempelvis hästsläp eller annat släp som kräver utökat B-körkort utan att ha tagit utökat B, såna som vill köra tyngre släp bör hellre se till att skaffa sig BE-körkort innan körning med släp som kräver sånt körkort, eller annars bara avstå från att köra med släp om man inte uppfyller kraven för att få det. Det är tillåtet att köra med släpvagn även med ett normalt B-körkort, under förutsättning att dragbilen och släpvagnen har en sammanlagd totalvikt högst 3 och ½ ton. Vill man exempelvis köra släp som tillsammans med bilen har en totalvikt av låt oss säga 3 och 3/4 ton, så är man vad jag vet skyldig att ha BE-körkort för det, sålänge man inte har BE så får man helt enkelt avstå från att köra det.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo