Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Donnan 2020-01-08 14:55 ! Citera #
Lastbilstjejen 2020-01-07
Tro inte på allt som skrivs här, om du tänker efter lite och använder sunt förnuft så kan du se igenom det som inte stämmer, vilket tyvärr är VÄLDIGT MYCKET, och det i sin tur är väldigt tråkigt att det sitter folk här och sprider rena lögner..
Ett bra tänk är att vara väldigt kritisk till vad som skrivs på forum generellt, såvida inte inlägg pekar/länkar till källmaterial ex myndighet, polis, transportstyrelsen, lönstyrelsen etc....
Lastbilstjejen 2020-01-08 21:42 ! Citera #
Donnan 2020-01-08
Ett bra tänk är att vara väldigt kritisk till vad som skrivs på forum generellt, såvida inte inlägg pekar/länkar till källmaterial ex myndighet, polis, transportstyrelsen, lönstyrelsen etc....
Exakt ;)
Mar 2020-01-23 12:48 ! Citera #
Hej. Igår på E4 mot Norrköping (110km/h) körde jag 144 km/h och blev stoppad av polisen. De tog mitt körkort och fick betala 3600kr. Mitt körkort är under provperioden också. Blir jag av med den eller kan det vara en varning?
Gäst 2020-01-23 13:13 ! Citera #
Det tar ett tag innan byråkratin gjort sitt på TS.

34Km/h för fort är en hel del.
Du kan räkna med att ditt kort ryker.
Mar 2020-01-23 17:08 ! Citera #
Polisen sa att de ska kontakta mig inom en vecka. Hur länge cirka tar det tills de bestämmer vad det blir? Det är bättre för mig att de ska bestämma så snabbt som möjligt så att jag kan börja om
Mar 2020-01-23 17:11 ! Citera #
Det är mycket farligare om man kör fortare på en 30/50/70 väg än på 110 men men
Gäst 2020-01-23 18:21 ! Citera #
Mar 2020-01-23
Det är mycket farligare om man kör fortare på en 30/50/70 väg än på 110 men men
Helt riktigt.

På 30 väg...så ser de allvarligare på hastighets överträdelse.

31km/för fort på 110 väg...så risk ja.

Men det är inte Poliseb som gör bedömningen, utan de rapporterar till TS.

Byråkratin tar lite tid.
Mattias 2020-01-23 21:19 ! Citera #
Halloj!

Sjukt att denna tråd fortfarande håller i efter flertalet år!

har själv en liten fråga och ska berätta mitt case,

Hej!

Har tidigare blivit dömd för fortkörning, vid 3 olika fall.

Fall 1: Vintern mellan 2017/2018 blev jag tagen på en 70 sträcka av en fartkamera, min hastighet låg på 82km/h. Denna gång fick jag enbart böter.

Fall 2: Den 20 April 2018 blev jag fångad av en civil bil på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 148km/h, detta ledde till att jag blev av med körkortet i 2 månader samt böter på det.

Fall 3: Den 19 Maj 2019 blev jag fångad igen av en civilbil. denna gång var det på en 90 sträcka och jag blev tagen i 138km/h, påföljden blev 4 månader indraget körkort samt böter.

OBS, Under alla dessa fall var jag under prövotid, vilket innebär att jag har fått göra om körkortet vid 2 tillfällen.

Nu kommer vi till min fråga och jag hoppas att jag kan få ett så pass tydligt svar som möjligt!

Ifall det skulle ske att jag blir tagen för fortkörning igen, dock ”ringa” brott (T.ex 100km/h på en 90 sträcka).
Skulle det sluta upp med att mitt körkort skulle blivit indraget igen eller vad tror ni skulle ske?

Skulle dem ha tagit körkortet på plats med tanke på att det är upprepade förseelser trots det är ringa eller skulle dem avvakta tills transportstyrelsen skulle skicka det hemska brevet? (baserat på ovanstående exempel)

Samt hur länge räknar dem med mina tidigare dömda förseelser innan jag blir såkallad ”Ren” i registret?
Nisse Viking 2020-01-23 21:41 ! Citera #
Mitt rekord i att bryta mot lagen är 117 på 30-sträcka. Mitt i natten så ingen fara. Lite otäckt över krönet bara innan övergångsstället kommer men de är aldrig nån ute på natten där jag bor så jag försöker slå nån form av rekord. Nån som klarat nåt värre utan att bli av med lappen?
Donnan 2020-01-23 21:49 ! Citera #
Mattias 2020-01-23
Halloj!

Sjukt att denna tråd fortfarande håller i efter flertalet år!

har själv en liten fråga och ska berätta mitt case,

Hej!

Har tidigare blivit dömd för fortkörning, vid 3 olika fall.

Fall 1: Vintern mellan 2017/2018 blev jag tagen på en 70 sträcka av en fartkamera, min hastighet låg på 82km/h. Denna gång fick jag enbart böter.

Fall 2: Den 20 April 2018 blev jag fångad av en civil bil på motorväg där hastighetsbegränsningen låg på 110km/h, denna gång blev jag tagen i 148km/h, detta ledde till att jag blev av med körkortet i 2 månader samt böter på det.

Fall 3: Den 19 Maj 2019 blev jag fångad igen av en civilbil. denna gång var det på en 90 sträcka och jag blev tagen i 138km/h, påföljden blev 4 månader indraget körkort samt böter.

OBS, Under alla dessa fall var jag under prövotid, vilket innebär att jag har fått göra om körkortet vid 2 tillfällen.

Nu kommer vi till min fråga och jag hoppas att jag kan få ett så pass tydligt svar som möjligt!

Ifall det skulle ske att jag blir tagen för fortkörning igen, dock ”ringa” brott (T.ex 100km/h på en 90 sträcka).
Skulle det sluta upp med att mitt körkort skulle blivit indraget igen eller vad tror ni skulle ske?

Skulle dem ha tagit körkortet på plats med tanke på att det är upprepade förseelser trots det är ringa eller skulle dem avvakta tills transportstyrelsen skulle skicka det hemska brevet? (baserat på ovanstående exempel)

Samt hur länge räknar dem med mina tidigare dömda förseelser innan jag blir såkallad ”Ren” i registret?
Det kan vi samt övriga på forumet nog inte svara på...utom de som är juridiskt kunniga om det gått så långt i en rättslig instans.

Då detta forum riktar in sig på dem som tar körkort i första hand.

Du bör kontakta någon jurist, eller nån myndighets instans ex transportsyrelsen i ditt fall.

Men att läsa...ta det lugnare i trafiken då du tenderar att köra på tok för fort.

Säkerheten först, alla vill ju komma hem till sina familjer, partners o vänner helskinnade.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo