Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Kalex 2019-10-30 15:19 ! Citera #
Hej, jag blir stannade av polisen och fick böter 2500kr på grund av ej iakttar stoppskylten. Jag är under prövotiden. Polisen pratade ingenting om återkallelsen körkort eller anmälan till transportstyrelse. Jag är så nervös nu. Blir jag av med körkortet eller inte ? Om jag blir av med när ska transportstyrelse skicka information till mig ? Tack.
Gäst 2019-10-30 21:37 ! Citera #
Googlat lite....

Klantat.med stoppplikt....indraget KK 2 månader samt Böter 2500Kr.....

Ditt fall altså under prövotiden...
..har du helvettes flax...en kan sluta med en varning...men avvakta o se vad utslaget blir...då läst o tolkat på olika sidor...beroende på situation...men böter kan du kallt räkna med....

Samt tar tid med byråkratin......

Så avvakta...men krasst risken är stor att du får göra om....men men avvakta svaret
Gäst 2019-10-31 00:30 ! Citera #
Gäst 2019-10-30
Googlat lite....

Klantat.med stoppplikt....indraget KK 2 månader samt Böter 2500Kr.....

Ditt fall altså under prövotiden...
..har du helvettes flax...en kan sluta med en varning...men avvakta o se vad utslaget blir...då läst o tolkat på olika sidor...beroende på situation...men böter kan du kallt räkna med....

Samt tar tid med byråkratin......

Så avvakta...men krasst risken är stor att du får göra om....men men avvakta svaret
Jag var stressad av min personlig anledning och den vägen som jag körde var helst ny med mig. När jag närmade mig korsningen, trodde jag att det var högerregler, därför jag körde så sakta för att lämna prioritet för bilen till höger och Sedan gick polisen till min bil (framför bilen) , du kan föreställa dig hur långsam min hastighet var. Jag borde stanna stillar vid stoppskylten men faktiskt uppmärksammade jag inte skylten, även när polisen knackade på min bil visste jag inte ens vad som var fel med mig, jag trodde bara att kanske polisen bara slumpmässigt kontrollerade körkort. Hon sa att jag skulle få böter 2500kr, men sa ingenting om att de skulle rapportera till transportstyrelse eller inte. Jag är jättenervöst och ångest. Jag är en person som alltid följa och respektera regler, den här gång blev jag verkligen besviken eftersom jag inte var helst fokuserad när jag körde. Jag undrar om måste polisen anmäla alla fall av trafiköverträdelser som de upptäckte under dagen till transport styrelse ? och om de gör det, behöver de informera detta till föraren på plats
Kalle 2019-11-16 13:29 ! Citera #
Hejsan! Jag har haft körkort 1år under prövotiden. Jag har kört 80 på 40väg. Vet att det är dubbelt så mycket och det är centralt. Men var tvungen pga kollegan hade tagit mina jobb nycklar. Då han var i stationen och jag visste ingenting att han har tagit mina nycklar då han ringer mig och säger till mig att han har mina nycklar och att hans tåg åker om ca 4min. Jag kör snabbt till stationen pga företaget va öppet helt utan någon inne och då polisen stoppar mig på vägen. De tog in körkortet och fick 48timmar. Är orolig och nervös för att har inte fått brevet hem än. Vad tror ni kommer hända?
David 2019-11-17 16:32 ! Citera #
Givetvis blir du av med körkortet, att köra 40 km över är nästan bud på vårdslöshet i trafik.
mattsson 2019-11-18 13:00 ! Citera #
Hamnde i exakt samma sits nyligen faktiskt!
Körde för fort i mars (min prövotid var klar i Juni), polisen gav böter och sa att ”de egentligen ska dra in mitt körkort, men de var snälla idag”
så jag betalade och tänkte inte mer på det. MEN sen 7 månader senare kommer transportstyrelsen och drar in det istället, då polisen inte ens nämnde detta som en eventuell bieffekt kom detta som en käftsmäll och jag som jobbar som lastbilschaufför är nu arbetslös och måste ta om alla kort.

Kompisen blev av med sitt körkort under prövotiden för att hans bromsljus visade fel ljusbild och därför var trafikfarligt.. det saknades en glödlampa..

Så beklagar, men slappna inte av helt än, myndigheter är eftersläntrare.
Gäst 2019-11-18 18:41 ! Citera #
Kalle 2019-11-16
Hejsan! Jag har haft körkort 1år under prövotiden. Jag har kört 80 på 40väg. Vet att det är dubbelt så mycket och det är centralt. Men var tvungen pga kollegan hade tagit mina jobb nycklar. Då han var i stationen och jag visste ingenting att han har tagit mina nycklar då han ringer mig och säger till mig att han har mina nycklar och att hans tåg åker om ca 4min. Jag kör snabbt till stationen pga företaget va öppet helt utan någon inne och då polisen stoppar mig på vägen. De tog in körkortet och fick 48timmar. Är orolig och nervös för att har inte fått brevet hem än. Vad tror ni kommer hända?
Surt....

Men som du förstått så blir du av med blir du av med kortet.

Då polisen raporterar till transortstyrelsen som i sig tar ett tag innan man får beslutet....
Lastbilstjejen 2019-11-19 13:11 ! Citera #
mattsson 2019-11-18
Hamnde i exakt samma sits nyligen faktiskt!
Körde för fort i mars (min prövotid var klar i Juni), polisen gav böter och sa att ”de egentligen ska dra in mitt körkort, men de var snälla idag”
så jag betalade och tänkte inte mer på det. MEN sen 7 månader senare kommer transportstyrelsen och drar in det istället, då polisen inte ens nämnde detta som en eventuell bieffekt kom detta som en käftsmäll och jag som jobbar som lastbilschaufför är nu arbetslös och måste ta om alla kort.

Kompisen blev av med sitt körkort under prövotiden för att hans bromsljus visade fel ljusbild och därför var trafikfarligt.. det saknades en glödlampa..

Så beklagar, men slappna inte av helt än, myndigheter är eftersläntrare.
Tråkigt för dig att bli av med körkortet...

Det är inte polisens arbetsuppgift att säga vad som kommer att hända, men dom rapporterar ALLTID till Transportstyrelsen när dom har stoppat någon för fortkörning, sedan är det upp till Transportstyrelsen att avgöra om du ska ha kvar ditt körkort eller inte. Och detta är något som du bör känna till att det går till så, eftersom man får läsa om detta under sin teoriutbildning, både under B-teorin och även under C/CE teorin! :D

Gällande din ”kompis” saknade glödlampa så tror jag inte ett smack på att det var den enda anledningen till att hans körkort rycktes in, måste vara något mera! Har själv blivit stoppad av polisen när det har saknats glödlampor på den ena eller andra sidan, har bara blivit informerad om detta. Dom har nämligen ingen rätt att ta ett körkort om det saknas EN glödlampa, men saknas båda så att inget stoppljus syns, ja då är det en helt annan sak...
Ssss 2020-01-04 00:19 ! Citera #
Blev stoppad för att någon ringt in till polisen då de tyckte att jag kört sakta och osäkert och trodde att jag eventuellt druckit alkohol (vilket jag inte gjort). Fick visa upp mitt körkort, blåste i alkoblåsaren och sen var det inget med det. Jag förklarade för polisen varför jag kört under hastighetsgränsen och poliserna sa att de förstod att jag körde sakta och att de också tyckte att det var bra. Sen var det inget mer med det (fick ingen böter, varning eller annat) utan jag fick köra vidare hemåt. Blir dock lite nojig nu när jag läser vad som hänt folk här. Tror ni det kan bli något av detta?
Lastbilstjejen 2020-01-07 23:03 ! Citera #
Tro inte på allt som skrivs här, om du tänker efter lite och använder sunt förnuft så kan du se igenom det som inte stämmer, vilket tyvärr är VÄLDIGT MYCKET, och det i sin tur är väldigt tråkigt att det sitter folk här och sprider rena lögner..

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor