Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Gäst3 2018-10-12 16:34 ! Citera #
Gäst 2018-10-11
Åkte i 54 km/h idag på 40-väg, blev tagen av laser och böter på 2400. Polisen frågade hur länge jag hade haft körkort, vilket jag har haft i 7 månader ungefär så är ju fortfarande i prövotid. Han sa att det var lugnt då men när pappa polis kom hem sa han att det fortfarande finns chans att bli av det p.g.a. transportstyrelsen. Tror dock bara han var lite förbannad eller något liknande. Känns inte som att jag borde bli av med det med tanke på att min polare klarade sig när han körde 47 km/h på en 30- väg under prövotiden
Om polisen inte plockade ditt körkort på plats så kommer du INTE bli av med det...
Hasse 2018-10-30 00:00 ! Citera #
Jag körde 85 istället för 70vägen och komera tog mig har körkortet nästan 2år hur blir detta? Bötter eller av körkortet
Hasse 2018-10-30 00:02 ! Citera #
Jag har fått papper idag å måste fylla den tror du jag kommer blir av med kortet
Gäst2 2018-10-30 12:39 ! Citera #
Hasse 2018-10-30
Jag har fått papper idag å måste fylla den tror du jag kommer blir av med kortet
Om du har läst teorin så vet du vad som gäller, annars är det bara att googla...
Gäst 2018-11-01 19:01 ! Citera #
Hasse.....kan vara värt läsa repetion, då du verkar glömt en del.

Men länk...www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse1.htm
Susanne 2018-11-07 00:18 ! Citera #
Hej, ja har mitt körkort på prov och undrar om jag kommer att förlora mitt körkort. Åkte igenom en stad med mycket kö i ca 30 -40 km uppmärksammade inte att bilarna framför stannade så ja körde in i baken på bilen framför
Gäst 2018-11-15 19:09 ! Citera #
Återkallelse av körkort
Det är viktigt för trafiksäkerheten att man följer de regler som finns för trafiken. Om du bryter mot reglerna eller på annat sätt visar att du inte är lämplig att ha körkort kan det återkallas.

Körkortet skall återkallas om man gjort sig skyldig till följande trafikbrott:

grov vårdslöshet i trafikrattfyllerigrovt rattfyllerismitningupprepade trafikbrotthastighetsöverträdelse, körning mot rött ljus, ej iakttagit stopplikt, omkörning vid övergångsställe eller brott mot annan från trafiksäkerhetssynpunkt väsentlig regel, allt om inte överträdelsen kan anses ringa (5 kap 3 § körkortslagen)


Körkortet skall även återkallas av följande skäl:

opålitlighet i nykterhetshänseendeannat brott än trafikbrott eller personliga förhållanden i övrigtsjukdom, skada eller dyliktej följt föreläggande att lämna läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov
Hejhej 2018-11-20 23:46 ! Citera #
Ifall man blir stoppad av polisen och de säger att de ska skicka böter hem till en, ungefär hur lång tid tar det innan brevet kommer hem?
Gäst 2018-11-21 23:39 ! Citera #
Hejhej 2018-11-20
Ifall man blir stoppad av polisen och de säger att de ska skicka böter hem till en, ungefär hur lång tid tar det innan brevet kommer hem?
Vilken dum fråga... Det märker du väl när den kommer i brevlådan, eller ska du gömma brevet så att inte mamma hittar det? :D :D :D
Louicenn 2018-12-13 11:12 ! Citera #
Hej hej, blev fångad på kamera igår, körde om en som körde 90 km, körde om i kanske 115 för de var bara 800 m till 70 skylten kommer, bländad av en mottraffikant men släppte på gasen och sen poff så blev jag bländad av en fartkamera :( kollar ner och är på cirka 85-90.

Men kameran mäter ju några meter innan den tar kort, är så jäävla rädd att jag inte släppte på gasen i tid och att jag låg vid 100. Alltså 30 km/h över lagliga.
Någon som har en aning om ifall dem kommer ta kortet? Första gången jag gjort något olagligt.

Bötern förtjänar jag så den tar jag men kortet behöver jag då jag bor mitt i skogen. Tacksam för svar :?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor