Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Gäst 2018-12-13 17:28 ! Citera #
Louicenn 2018-12-13
Hej hej, blev fångad på kamera igår, körde om en som körde 90 km, körde om i kanske 115 för de var bara 800 m till 70 skylten kommer, bländad av en mottraffikant men släppte på gasen och sen poff så blev jag bländad av en fartkamera :( kollar ner och är på cirka 85-90.

Men kameran mäter ju några meter innan den tar kort, är så jäävla rädd att jag inte släppte på gasen i tid och att jag låg vid 100. Alltså 30 km/h över lagliga.
Någon som har en aning om ifall dem kommer ta kortet? Första gången jag gjort något olagligt.

Bötern förtjänar jag så den tar jag men kortet behöver jag då jag bor mitt i skogen. Tacksam för svar :?
Om du behöver kortet skulle du inte kört 30 över. Kameran mäter precis där den fotar, sedan att den förbereder genom att mäta innan är en annan femma.
Hastighet vid kortet gäller.
David 2019-07-03 11:42 ! Citera #
Hej. Polisen tog mig med laser när jag körde 89 på en 70 väg. Körde alltså 19 km/h för fort. Fick böter men kan dom ta mitt körkort med? Har aldrig åkt på något innan, inte ens parkeringsböter. Min prövotid går ut om 3 dagar
Gäst 2019-07-04 09:43 ! Citera #
David 2019-07-03
Hej. Polisen tog mig med laser när jag körde 89 på en 70 väg. Körde alltså 19 km/h för fort. Fick böter men kan dom ta mitt körkort med? Har aldrig åkt på något innan, inte ens parkeringsböter. Min prövotid går ut om 3 dagar
Läs. Kommentarerna.
Björn He 2019-07-05 12:11 ! Citera #
Det är inte så rimligt att både utfärda böter och indraget körkort åt nån som kör fortare än den högsta tillåtna hastigheten. Enligt Europakonventionen är s.k. dubbel bestraffning otillåten. Skulle man få två bestraffningar för en och samma förseelse så skall man överklaga anser jag. Skulle man bli dömd att betala böter för en viss trafikförseelse så anser jag att man bör ha rätt att slippa återkallat körkort.

Angående prövotiden så är det nån sorts tid inom vilken man får ”permanent” indraget körkort om man gör sig skyldig till nån trafikförseelse som enligt lag kan leda till indraget körkort, då måste man ju göra om hela körkortsprovet för att kunna återfå körkortet (efter tiden då körkortsindragningen gått ut).
HF 2019-07-05 18:51 ! Citera #
Observera att ovanstående är vad Björn tycker personligen. Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det inte är som Björn säger:

”Att både döma en person för trafikbrott och dra tillbaka körkortet är inte dubbelbestraffning. Det slog Högsta Förvaltningsdomstolen fast i en dom den 11 december. I den aktuella domen konstaterar Högsta Förvaltningsdomstolen att tillvägagångssättet vid körkortsåterkallelse efter fällande dom om trafikbrott, inte räknas som en ny prövning av brottet eller handlingen i fråga. Ordningen skiljer sig därför från systemet med skattetillägg och straff för skattebrott och strider inte mot Europakonventionens förbud mot dubbelbestraffning. Eftersom Högsta Förvaltningsdomstolen är högsta instans kan domen inte överklagas utan blir avgörande för den här frågan.”
www.mittitrafiken.se/indraget-korkort-inte-dubbelbestraffning
Gäst. 2019-07-05 23:23 ! Citera #
HF 2019-07-05
Observera att ovanstående är vad Björn tycker personligen. Högsta Förvaltningsdomstolen har slagit fast att det inte är som Björn säger:

”Att både döma en person för trafikbrott och dra tillbaka körkortet är inte dubbelbestraffning. Det slog Högsta Förvaltningsdomstolen fast i en dom den 11 december. I den aktuella domen konstaterar Högsta Förvaltningsdomstolen att tillvägagångssättet vid körkortsåterkallelse efter fällande dom om trafikbrott, inte räknas som en ny prövning av brottet eller handlingen i fråga. Ordningen skiljer sig därför från systemet med skattetillägg och straff för skattebrott och strider inte mot Europakonventionens förbud mot dubbelbestraffning. Eftersom Högsta Förvaltningsdomstolen är högsta instans kan domen inte överklagas utan blir avgörande för den här frågan.”
www.mittitrafiken.se/indraget-korkort-inte-dubbelbestraffning
+1 Word.

Ren fakta.

Grymt jobbat.
Jonm 2019-08-31 22:03 ! Citera #
Hej januari 2019 blev jag stoppad av polisen

Lite innan det blev jag stoppad då jag inte stanna vid en stopp skylt

Nu efter 9 månader skickar dom ett papper att dom ska dra in mitt körkort eller få en varning står även att dom ska dom kan dra in mitt körkort tillstånd


Står att jag ska skicka in varför jag behöver mitt körkort

Kommer dom att ta mitt körkort ?
Cheffen 2019-08-31 23:30 ! Citera #
Jonm 2019-08-31
Hej januari 2019 blev jag stoppad av polisen

Lite innan det blev jag stoppad då jag inte stanna vid en stopp skylt

Nu efter 9 månader skickar dom ett papper att dom ska dra in mitt körkort eller få en varning står även att dom ska dom kan dra in mitt körkort tillstånd


Står att jag ska skicka in varför jag behöver mitt körkort

Kommer dom att ta mitt körkort ?
Du skriver/förklarar/frågar jävligt otydligt....så fattar ärligt inte vad du menar...

Hur menar du?
Du skriver stoppad av polisen? Vad hade du gjort, eller var det en koll? Blåsa eller flygande inspektion..eller för en trafikförselse?...sen skriver du att ”lite innan” då jag inte stanna vid stoppskylt...

Ställ frågan igen...och ta dem i ”rätt” ordning tack....och tydligare...har jävligt svårt att gissa och ”läsa” mellan raderna...

Så kommer du få mer rätt/tydligare svar...
Gäst3 2019-09-01 13:58 ! Citera #
Jonm 2019-08-31
Hej januari 2019 blev jag stoppad av polisen

Lite innan det blev jag stoppad då jag inte stanna vid en stopp skylt

Nu efter 9 månader skickar dom ett papper att dom ska dra in mitt körkort eller få en varning står även att dom ska dom kan dra in mitt körkort tillstånd


Står att jag ska skicka in varför jag behöver mitt körkort

Kommer dom att ta mitt körkort ?
Nu pratar du allt i nattmössan, för jag fattar inte vad du menar.
Du skriver att du har blivit stoppad för att du inte stannade vid en stoppskylt.
Och du undrar nu om dom kommer dra in ditt körkort då du har fått hem ett papper där det står så.
Sedan skriver du att dom ska dra in ditt körkortstillstånd..

Då är min fråga följande, hur kan dom dra in ditt körkort om du bara har ett körkortstillstånd??
Med andra ord så har du inget körkort utan bara är ute och övningskör, för om du hade ett körkort så hade du inte behövt ett körkortstillstånd.. Så du har faktiskt målat in dig i ett hörn, tror inte en sekund på att detta ens är sant :lol:
Mboss 2019-09-14 21:33 ! Citera #
Jag krocka beng som fan men sa bara det var mitt fel skrev lapp sen tagga hem snabbt fixk inte ett skit

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo