Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Filip H 2018-05-06 21:29 ! Citera #
Gäst 2018-05-06
Nej.
30 km/h över.
70 + 30 = 100
Ok, bra att veta
Gäst 2018-05-06 22:47 ! Citera #
Filip H 2018-05-06
Hej jag har en fråga, jag har ett år kvar på mitt provkort, kommer jag bli av med kortet och måsta göra om allt om jag kör 90 km/h ish mot en kamera vart de är 70 km/h t ex vid en infart till ett samhälle från t ex E4an?
Jag har en motfråga, varför ska du ens köra i 90 km/h där det är 70 km/h?
Hinner du inte sänka farten tillräckligt mycket så kanske du är värd att få en bot på 2500-3000 kr i böter :D
:/ 2018-05-08 18:40 ! Citera #
marcel 2018-04-19
Hejsan. jag har en fråga om indragen körkort. jag har haft i blodet THC i blodet va det 0,001 alltså har haft vänner som har rök på och varit i närheten då som har rök 2015 för 3 år sen till baka och dom väcker det bara nu 2018 !!!????? . har dom då rätt att dra in min körkort som är dansk och bytta in den till svensk körkort och dra den. 2018 har jag kört lite vårdlöst i trafiken också och dom andra åtal punkter dom har är att bilen sakna synlig reg skylldt dåliga mönster på däck och några bälte böter :o
Är du ett nät troll????

Eller är du på fullaste allvar....

Vill verkligen inte att du kör bil och möta dig i trafiken...samt du ska inte ha körkort försän du kan ta ansvar och visa hänsyn....även uppvisa ett moget beteende.
Hej hej 2018-06-19 20:12 ! Citera #
Skulle vilja fråga blir man av med körkortet om man kör en obesiktad bil
(Prövotid)
Gäst 2018-06-20 12:04 ! Citera #
Hej hej 2018-06-19
Skulle vilja fråga blir man av med körkortet om man kör en obesiktad bil
(Prövotid)
Läs på Transportstyrelsens sida så finner du säkert svaret ;)
FishNarc 2018-08-30 13:05 ! Citera #
Tja, tror jag varit med om den sjukaste stoppning nyss.


Var på påväg hem från landet och körde på en motorväg där det var 80km/h vid täby(härgernäs). Var vädigt stressad och lyssnar på hög musik och ligger i cirka 180 km/h, jag blåser förbi en vit volvo och jag tänker för mig själv ’’ fan, dedär kan va en civilare’’. Men eftersom inte den sätter på blåljusen kör jag vidare, nu är det lite mer bilar och jag saktar ner. Då kommer samma volvo cirka 1 minut i baken på mig och sätter på blåljusen. Jag är 18 år och haft mitt körtkort i ca ett halvår. Tänker direkt att nu rycker mitt körtkort i flera år. Jag stannar till längs kanten och 2 poliser hoppar ut och börjar skälla på mig. Dem frågar hur jag kan vara så dum i huvudet att köra så fort. Dem skriker med röst på mig och jag står och halvskakar. Svarar ’’ jag är väldigt stressad och är sen till Svenska nationella i skolan’’ vilket jag faktiskt var. Efter snack i några minuter där jag ber om ursäkt flertalet gånger och svarar helt ärligt på deras frågor. Då säger dem ’’ Du verkar som en jävligt trevlig kille, ta det här som en läxa och jag vill inte stanna dig för fortkörning igen’’ och sedan ger tillbaka mig kortet. Sedan går de sin väg och önskar mig en trevlig dag, o jag gjorde detsamma.

Måste varit med om Sveriges absolut softaste polis duo då dem släppte mig när jag körde mer än dubbla hastigheten som var tillåten. Jag har ju även mitt körkort under prövotid och skulle blivit av med det direkt. Fick ingen böter eller något straff överhuvudtaget. De finns riktigt trevliga poliser där ute!!
Gäst 2018-08-30 17:23 ! Citera #
FishNarc 2018-08-30
Tja, tror jag varit med om den sjukaste stoppning nyss.


Var på påväg hem från landet och körde på en motorväg där det var 80km/h vid täby(härgernäs). Var vädigt stressad och lyssnar på hög musik och ligger i cirka 180 km/h, jag blåser förbi en vit volvo och jag tänker för mig själv ’’ fan, dedär kan va en civilare’’. Men eftersom inte den sätter på blåljusen kör jag vidare, nu är det lite mer bilar och jag saktar ner. Då kommer samma volvo cirka 1 minut i baken på mig och sätter på blåljusen. Jag är 18 år och haft mitt körtkort i ca ett halvår. Tänker direkt att nu rycker mitt körtkort i flera år. Jag stannar till längs kanten och 2 poliser hoppar ut och börjar skälla på mig. Dem frågar hur jag kan vara så dum i huvudet att köra så fort. Dem skriker med röst på mig och jag står och halvskakar. Svarar ’’ jag är väldigt stressad och är sen till Svenska nationella i skolan’’ vilket jag faktiskt var. Efter snack i några minuter där jag ber om ursäkt flertalet gånger och svarar helt ärligt på deras frågor. Då säger dem ’’ Du verkar som en jävligt trevlig kille, ta det här som en läxa och jag vill inte stanna dig för fortkörning igen’’ och sedan ger tillbaka mig kortet. Sedan går de sin väg och önskar mig en trevlig dag, o jag gjorde detsamma.

Måste varit med om Sveriges absolut softaste polis duo då dem släppte mig när jag körde mer än dubbla hastigheten som var tillåten. Jag har ju även mitt körkort under prövotid och skulle blivit av med det direkt. Fick ingen böter eller något straff överhuvudtaget. De finns riktigt trevliga poliser där ute!!
Eller hur!!!!
:lol: :lol: :lol:
Benny 2018-09-06 18:03 ! Citera #
Hej min dotter blev av med kortet idag hon körde 116 på en 70 väg så hon får skylla sig själv men nu undrar jag hur lång tid brukar kortet vara spärrat vid såna här händelser hon har prövotid
Yajirou 2018-09-06 18:57 ! Citera #
Benny 2018-09-06
Hej min dotter blev av med kortet idag hon körde 116 på en 70 väg så hon får skylla sig själv men nu undrar jag hur lång tid brukar kortet vara spärrat vid såna här händelser hon har prövotid
Har hon prövotid så lär hon inte få tillbaka den alls. Troligen om 3 eller 6 månader kan hon köra upp igen och göra teori. Inte säker på det. Bästa information får du om du ringer och frågar från t.ex. trafikverket.
Gäst 2018-10-11 23:41 ! Citera #
Åkte i 54 km/h idag på 40-väg, blev tagen av laser och böter på 2400. Polisen frågade hur länge jag hade haft körkort, vilket jag har haft i 7 månader ungefär så är ju fortfarande i prövotid. Han sa att det var lugnt då men när pappa polis kom hem sa han att det fortfarande finns chans att bli av det p.g.a. transportstyrelsen. Tror dock bara han var lite förbannad eller något liknande. Känns inte som att jag borde bli av med det med tanke på att min polare klarade sig när han körde 47 km/h på en 30- väg under prövotiden

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor