Hamnde i exakt samma sits nyligen faktiskt!
Körde för fort i mars (min prövotid var klar i Juni), polisen gav böter och sa att ”de egentligen ska dra in mitt körkort, men de var snälla idag”
så jag betalade och tänkte inte mer på det. MEN sen 7 månader senare kommer transportstyrelsen och drar in det istället, då polisen inte ens nämnde detta som en eventuell bieffekt kom detta som en käftsmäll och jag som jobbar som lastbilschaufför är nu arbetslös och måste ta om alla kort.
Kompisen blev av med sitt körkort under prövotiden för att hans bromsljus visade fel ljusbild och därför var trafikfarligt.. det saknades en glödlampa..
Så beklagar, men slappna inte av helt än, myndigheter är eftersläntrare.
Tråkigt för dig att bli av med körkortet...
Det är inte polisens arbetsuppgift att säga vad som kommer att hända, men dom rapporterar ALLTID till Transportstyrelsen när dom har stoppat någon för fortkörning, sedan är det upp till Transportstyrelsen att avgöra om du ska ha kvar ditt körkort eller inte. Och detta är något som du bör känna till att det går till så, eftersom man får läsa om detta under sin teoriutbildning, både under B-teorin och även under C/CE teorin!
Gällande din ”kompis” saknade glödlampa så tror jag inte ett smack på att det var den enda anledningen till att hans körkort rycktes in, måste vara något mera! Har själv blivit stoppad av polisen när det har saknats glödlampor på den ena eller andra sidan, har bara blivit informerad om detta. Dom har nämligen ingen rätt att ta ett körkort om det saknas EN glödlampa, men saknas båda så att inget stoppljus syns, ja då är det en helt annan sak...