Start > Körkortsforum > Prövotid på körkortet, vad krä…

Prövotid på körkortet, vad krävs för att förlora det?

Helena 2017-09-17 12:01 ! Citera #
Gäst 2017-09-15
Jo, det måste dom visst göra, det är deras plikt att förmedla detta till den som råkar ut för det :)
Jag håller med vad du säger...
Min farbror är trafikpolis och jag frågade honom angående just detta efter att jag hade läst härinne.
Och han sa att dom alltid måste upplysa en förare att dom kommer rapportera in till Transportstyrelsen.
Sedan är det upp till Transportstyrelsen att avgöra, om polisen skulle ta körkortet så görs det direkt på plats.
Dani 2017-09-19 22:45 ! Citera #
Hejsan! Körde jag 54 på 40 väg under prövtid för att poice stoppa mig men de tog inte min körkort utan bara att de skriva papper böter 2400 också de säger mig kör försiktigt men att flera gånger göra fel på en gång ta körkort. Jag behöver svara vem bestämmer polic eller transportstyrelsen? ?
Gäst 2017-09-19 23:46 ! Citera #
Dani 2017-09-19
Hejsan! Körde jag 54 på 40 väg under prövtid för att poice stoppa mig men de tog inte min körkort utan bara att de skriva papper böter 2400 också de säger mig kör försiktigt men att flera gånger göra fel på en gång ta körkort. Jag behöver svara vem bestämmer polic eller transportstyrelsen? ?
Du hade en rejäl tur, för polisen brukar vara väldigt hårda när det kommer till fortkörning inom samhället, vilket jag förmodar att du gjorde eftersom hastighetsbegränsningen bara var 40 km/h
Och du borde ha blivit av med körkortet, för du uppvisar tydligt att du inte är mogen för körkort...

Och det är polisen som bestämmer på plats vad som ska göras, och skulle du åka dit igen så kan dom rapportera dig till Transportstyrelsen, och då är det dom som bestämmer om du ska ha kvar ditt körkort eller inte...

Kör lugnt inom samhället i fortsättningen!!!!!
Dani 2017-09-20 06:28 ! Citera #
Gäst 2017-09-19
Du hade en rejäl tur, för polisen brukar vara väldigt hårda när det kommer till fortkörning inom samhället, vilket jag förmodar att du gjorde eftersom hastighetsbegränsningen bara var 40 km/h
Och du borde ha blivit av med körkortet, för du uppvisar tydligt att du inte är mogen för körkort...

Och det är polisen som bestämmer på plats vad som ska göras, och skulle du åka dit igen så kan dom rapportera dig till Transportstyrelsen, och då är det dom som bestämmer om du ska ha kvar ditt körkort eller inte...

Kör lugnt inom samhället i fortsättningen!!!!!
Okej Tack. Men finns första gången varning man gjorde fel under provtid?
Gäst 2017-09-20 13:36 ! Citera #
Dani 2017-09-20
Okej Tack. Men finns första gången varning man gjorde fel under provtid?
Du fick ju ingen varning eftersom du fick böter...Som jag skrev tidigare så hade du tur.
Polisen kunde mycket väl ha tagit ditt körkort istället, och skulle du åka dit igen för samma sak så är det nästan helt säkert att dom kommer ta ditt körkort..
marcel 2018-04-19 10:36 ! Citera #
Hejsan. jag har en fråga om indragen körkort. jag har haft i blodet THC i blodet va det 0,001 alltså har haft vänner som har rök på och varit i närheten då som har rök 2015 för 3 år sen till baka och dom väcker det bara nu 2018 !!!????? . har dom då rätt att dra in min körkort som är dansk och bytta in den till svensk körkort och dra den. 2018 har jag kört lite vårdlöst i trafiken också och dom andra åtal punkter dom har är att bilen sakna synlig reg skylldt dåliga mönster på däck och några bälte böter :o
Gäst 2018-04-19 11:08 ! Citera #
marcel 2018-04-19
Hejsan. jag har en fråga om indragen körkort. jag har haft i blodet THC i blodet va det 0,001 alltså har haft vänner som har rök på och varit i närheten då som har rök 2015 för 3 år sen till baka och dom väcker det bara nu 2018 !!!????? . har dom då rätt att dra in min körkort som är dansk och bytta in den till svensk körkort och dra den. 2018 har jag kört lite vårdlöst i trafiken också och dom andra åtal punkter dom har är att bilen sakna synlig reg skylldt dåliga mönster på däck och några bälte böter :o
Du ska inte ha nått körkort eftersom du inte fattar vad det innebär med att ha ett körkort och vilka skyldigheter man har som trafikant! Så JA, dom gör helt rätt i att dra in ditt körkort!
Filip H 2018-05-06 11:01 ! Citera #
Hej jag har en fråga, jag har ett år kvar på mitt provkort, kommer jag bli av med kortet och måsta göra om allt om jag kör 90 km/h ish mot en kamera vart de är 70 km/h t ex vid en infart till ett samhälle från t ex E4an?
Lisa sären 2018-05-06 19:26 ! Citera #
Japp
Gäst 2018-05-06 20:09 ! Citera #
Filip H 2018-05-06
Hej jag har en fråga, jag har ett år kvar på mitt provkort, kommer jag bli av med kortet och måsta göra om allt om jag kör 90 km/h ish mot en kamera vart de är 70 km/h t ex vid en infart till ett samhälle från t ex E4an?
Nej.
30 km/h över.
70 + 30 = 100

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo