Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Kuggad uppkörning FYFA-AN!

Gäst3 2018-04-28 23:09 ! Citera #
Hallå 2018-04-28
Det låter inte som att Gråter STANNADE innan korsning och rondell när det är fritt, utan endast saktade ner. Det man främst bedömer är väl ändå trafiksäkerheten, resten kommer ju så småningom bli bättre. Dessutom bör man ju ofta komma ner på tvåan innan rondell oavsett, och i skymda korsningar ner i ettan.
Enda tillfället jag kan tänka mig att man kuggar någon för att sakta ner innan korsningar är vid körning på huvudled där det är fri sikt och fritt. I övrigt är det ju verkligen inget att kugga någon på..
Nu blir jag lite nyfiken på att veta vilka rondeller du kör omkring i om du växlar ner till 2:an i dom flesta rondeller?
Jag använder väldigt sällan 2:an vid rondellkörning, utan till 98% av alla gånger så går det alldeles utmärkt med 3:an
Ettan behöver man bara använda om man behöver stanna, för sikten vid rondeller är oftast väldigt bra.
Man kan bli kuggad om man kör för långsamt, dessutom blir man hindrande för eventuella bilar som ligger bakom..
Gäst 2018-04-29 12:31 ! Citera #
Gäst3 2018-04-28
Nu blir jag lite nyfiken på att veta vilka rondeller du kör omkring i om du växlar ner till 2:an i dom flesta rondeller?
Jag använder väldigt sällan 2:an vid rondellkörning, utan till 98% av alla gånger så går det alldeles utmärkt med 3:an
Ettan behöver man bara använda om man behöver stanna, för sikten vid rondeller är oftast väldigt bra.
Man kan bli kuggad om man kör för långsamt, dessutom blir man hindrande för eventuella bilar som ligger bakom..
Jag brukar också använda 2:an när jag kör i rondeller förutom när jag kör i såna stora motorvägsrondeller. Många små rondeller inne i stan behöver man växla ber till tvåan i. Dessutom beror det på vilken bil man kör, så du behöver inte ifrågasätta det bara för att du gör annorlunda.
Gäst 2018-04-29 15:16 ! Citera #
Gäst 2018-04-29
Jag brukar också använda 2:an när jag kör i rondeller förutom när jag kör i såna stora motorvägsrondeller. Många små rondeller inne i stan behöver man växla ber till tvåan i. Dessutom beror det på vilken bil man kör, så du behöver inte ifrågasätta det bara för att du gör annorlunda.
Bullshit att man måste använda 2:an i rondellerna inne i stan, gör det du så blir du hindrande om du har bilar bakom dig och det är fritt i rondellen. Jag använder också nästan bara uteslutande av 3ans växel när jag kör i rondeller.
Och nej, bilen har faktiskt inte så stor betydelse som du verkar tro, med 3ans växel så kan du köra dom allra flesta bilar i 25-35 km/h vilket är en ganska bra fart att hålla när man kommer fram till en rondell. Kör du långsammare så blir du som sagt...hindrande!
inspektörn 2018-05-01 01:39 ! Citera #
Eh, motorvägsrondeller?????
Var hittar du sådana?
Läs på bättre i teoriboken! *s*
Gäst 2018-05-02 16:27 ! Citera #
inspektörn 2018-05-01
Eh, motorvägsrondeller?????
Var hittar du sådana?
Läs på bättre i teoriboken! *s*
Jag menade inte rondeller på motorvägen, utan såna stora som finns ”över” motorvägen efter avfarter
Gäst 2018-05-02 16:32 ! Citera #
Gäst 2018-04-29
Bullshit att man måste använda 2:an i rondellerna inne i stan, gör det du så blir du hindrande om du har bilar bakom dig och det är fritt i rondellen. Jag använder också nästan bara uteslutande av 3ans växel när jag kör i rondeller.
Och nej, bilen har faktiskt inte så stor betydelse som du verkar tro, med 3ans växel så kan du köra dom allra flesta bilar i 25-35 km/h vilket är en ganska bra fart att hålla när man kommer fram till en rondell. Kör du långsammare så blir du som sagt...hindrande!
I Malmö där jag bor så har många stadsrondeller farthinder påväg in i rondellen och där går jag alltid ner i tvåan. Dessutom finns det vissa rondeller som är så små att man knappt har någon sikt och måste sänka farten till ca 20 km/h och där är det också lämpligt att gå ner i tvåans växel. Dessutom blir jag inte hindrande, alla andra bilar kör i samma hastighet som mig, om inte till och med långsammare in i rondellerna. Att jag växlar ner till tvåan gör det dessutom enklare att accelerera och inte hindra bilar i rondellen (om det är tät trafik t.ex.).
blivit blåst 2018-12-20 16:16 ! Citera #
Kuggade i dag pga att jag inte kunde backa runt hörn har bara gjort det ett par ggr tidigare med dåliga resultat i april månad. ..undrar nu om min billärare är inkompetent varför tränade vi inte på detta den sista tiden? har trots allt legat på 2 dubbellektioner i veckan den senaste månaden ..känner mig blåst !
Gäst 2018-12-20 21:33 ! Citera #
blivit blåst 2018-12-20
Kuggade i dag pga att jag inte kunde backa runt hörn har bara gjort det ett par ggr tidigare med dåliga resultat i april månad. ..undrar nu om min billärare är inkompetent varför tränade vi inte på detta den sista tiden? har trots allt legat på 2 dubbellektioner i veckan den senaste månaden ..känner mig blåst !
Kan hålla med om att det är konstigt om du inte har fått tränat på att backa runt hörn om du hade dåliga resultat av det tidigare under din körutbildning. Men sedan är det faktiskt lite upp till varje aspirant som kör att säga till om vad man vill träna mera på, en körskola finns där för dig, inte du för dom!
Så lite får du faktiskt lägga på dig själv att du inte har sagt till att du vill träna mera på det.
Kimball 2018-12-21 15:50 ! Citera #
blivit blåst 2018-12-20
Kuggade i dag pga att jag inte kunde backa runt hörn har bara gjort det ett par ggr tidigare med dåliga resultat i april månad. ..undrar nu om min billärare är inkompetent varför tränade vi inte på detta den sista tiden? har trots allt legat på 2 dubbellektioner i veckan den senaste månaden ..känner mig blåst !
Självinsikt? Det är ditt ansvar att se till att få träna på det du känner dig osäker på, ingen annan. Körskoleläraren är inte förälder utan är där för att coacha och guida dig, de kan inte läsa tankar.
Gäst3 2018-12-21 18:58 ! Citera #
Kimball 2018-12-21
Självinsikt? Det är ditt ansvar att se till att få träna på det du känner dig osäker på, ingen annan. Körskoleläraren är inte förälder utan är där för att coacha och guida dig, de kan inte läsa tankar.
Bra skrivet, håller helt med er bägge som har skrivit tidigare än mig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo