Jag har bestämt mig för att ta automatkörkort och det är inget jag skäms för fast jag fått en del kritik och en massa suckande från folk då jag berättat det. Det är för mig ett ganska enkelt val. Nu ska jag berätta varför jag gjort det valet att bara köra med automat.
1. Att köra automat ger mig bättre fokus på trafiksituationer för att jag får hålla båda händerna på ratten och behöver inte tänka på att växla hela tiden.
2. Jag kommer att ha en automat-bil + att min pojkvän har automatbil.
3. Det är en smaksak, jag har provat att köra med växel och det är helt enkelt inte min grej, jag njuter mer av att köra automat.
4. I USA kör de flesta automat och det borde man göra här också. Det är modernt och där kör de flesta upp med automatbil.
Så när jag får kritik för att jag inte väljer manuell så svarar jag helt enkelt så som jag skrivit här nu.
Så, ska du välja att ta automatkörkort? Bra val säger jag bara! : )
Ha det gott allihopa!
’
Jag får känslan av att de som tar automatkörkort tar det endast pga lathet...
Precis som nedanstående skrivit så har du ju faktiskt möjligheten att köra med automat med Manuellt körkort, däremot har du ej möjligheten att göra tvärtom. Dessutom tycker jag att USA är ett praktexempel på dåliga trafikvanor så tycker det var en fruktansvärt dålig jämförelse, tycker du man bör sänka åldern till 16 också? eller förändra Promille halten som är tillåten vid fordonskörning?
1: Att övningsköra handlar om att lära sig grunderna för att växla, koppla och manövrera. Detta på grund av att det skall komma per automatik så du kan lägga fokus på diverse trafiksituationer som händer runt om kring dig.
2: Även om ni har Automatbil så anses de flesta företag som har företagsbilar att du SKALL ha körkort för manuell växellåda. Detta på grund av att många företagsbilar m.m. har manuella bilar. Så det är inte alls lika meriterande att ha automat som att ha manuell, kanske om 15 år men då tvivlar jag i vilket fall på att trafiksituationen ser ut som idag.
3: Förklara gärna mer varför det inte är din grej, gav du upp för att du inte hade kontroll över växel/koppling så det kom ej per automatik?
Att ta automat är ditt eget val, jag tycker dock man skall uppmuntra till att ta manuell, det gynnar dig i alla led mycket mer än vid automat, plus att du får privilegiet att välja vad du vill köra. Det krävs lite mer studier och är inte för den late, men det är inget som är meriterande. Eller hur?