Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

Gäst 2020-12-20 22:17 ! Citera #
Gäst 2020-12-20
Kanske din fru inte tycker det är så kul att köra dig hela tiden
Precis samma tanke.

Hon ruttna helt klart och förstående.

Antingen så får han åks kommumalt o göra sina ärenden eller så ta körkortet själv .

Vuxenpoäng kan man ta sent i livet
Anonym 2021-01-25 08:27 ! Citera #
Jag tog körkort som 46-åring. Körde privat och tog ca 20 lektioner på körskola. Lät det ta tid, ca ett halvår. Klarade både uppskrivning och uppkörning på första försöket. 8-)
Rätt val 2021-01-27 01:29 ! Citera #
Är 30 plusare så verkligen inte ungdom längre.

För 18 år sen försökte jag ta körkort, den gången kuggade jag både teorin och Förarprovet.

Nu 18 år senare tog jag upp kampen igen då jag fick motivationen tillbaka.

Körkortet var dyrt då jag tyvärr inte har någon där hemma att köra med. Men det gick hur bra som helst!

Satte båda proven (teorin + förarprov) på första försöket - manuellt, i gbg med alla dessa spårvagnar och kaos!

Så finns det viljan, då finns det alltid hopp.

Önskade dock jag hade någon att köra med så man slipper betala så mycket till endast körskolan men det är tyvärr ingenting som är gratis här i livet. Körkortet är värt det!

Ge inte upp även om du känner dig att åldern kryper på uppåt.
Gäst 2021-06-29 18:10 ! Citera #
Jag tog körkort som 36-åring med två barn (6 år och 3 år) och sambo. Tog 25 lektioner och körde även hemma mer eller mindre effektivt. Började att köra 2019 och tog efter några månader uppehåll i nästan ett år. Tog låg. Tid innan jag kunde relatera till att jag skulle köra bil. Kört regelbundet sedan oktober 2020 och tog körkortet igår. Klarade teori och körprov på första försöket. Så lycklig!
Cina 2021-08-20 22:07 ! Citera #
Kan en kvinna på 75 år ta körkort?
Gäst 2021-08-23 17:03 ! Citera #
61 år, har försökt flera ggr, flera uppkorningar sen lagt av blev så nedstämd och dåligt självfortroende! Nu är jag snart pågång att köra upp! Måste fixa det denna gången! Köpte landställe förra sommaren, har 3 hundar, omöjligt åka tåg med dom så nu måste det fixa sig! Är lite ojämn, obland bra, ibland inte! Nerverna blir inte dom bästa vid prov! Hoppas ro i land detta nu!!!
Emma 2022-02-12 17:56 ! Citera #
Är 46 år, har övningskört sedan november 2020 framför allt på körskola. Har endast kört ett fåtal gånger med minnen, eftersom han tycker det är stressande att åka med mig. Teorin är inga problem, den har jag klarat utan problem.

Har uppkörning om en vecka och är nervös. Har lätt att klanka ner på mig själv när jag kör och visa mig osäker. Enligt min körlärare måste jag försöka spela självsäker och fake it til’ you make it. Inspektören kommer inte att godkänna någon som visar sin pokerhand. Men det är ju naturligt att man inte är helt säker på allt i alla situationer och jag är ärlig av mig. Så jag är rädd att jag kommer att kugga mig själv.
21 2022-02-18 14:34 ! Citera #
Emma 2022-02-12
Är 46 år, har övningskört sedan november 2020 framför allt på körskola. Har endast kört ett fåtal gånger med minnen, eftersom han tycker det är stressande att åka med mig. Teorin är inga problem, den har jag klarat utan problem.

Har uppkörning om en vecka och är nervös. Har lätt att klanka ner på mig själv när jag kör och visa mig osäker. Enligt min körlärare måste jag försöka spela självsäker och fake it til’ you make it. Inspektören kommer inte att godkänna någon som visar sin pokerhand. Men det är ju naturligt att man inte är helt säker på allt i alla situationer och jag är ärlig av mig. Så jag är rädd att jag kommer att kugga mig själv.
Vet inte om du redan gjort uppkörningen, isåfall hoppas jag att det gick bra. :)

if not,

nu är jag 24, men kan känna igen mig i dig lite ändå. tog mitt körkort för 1½ år sedan.
jag var VÄLDIGT nervös när jag satte mig i bilen med inspektören, darrig röst och skakade, men du får liksom bara försöka ta ett par djupa andetag innan och prata med dig själv att du fixar detta.

jag var ganska tydlig med att t.ex när jag stannade på vägen (50km/h väg inne i stan) för en vänstersväng, att förklara min tanke varför jag inte skyndade mig framför en lastbil - ville vara säker på att jag skulle hinna osv.

jag tror att du kommer klara det helt fine, bara försök att inte stressa upp dig mer än nödvändigt inför uppkörningen och inga katastroftankar.

lycka till :)
Elis 2024-02-20 21:57 ! Citera #
Tog körkort när jag var 72 år! Fullt på teoriprov och två uppkörningar. Problemen var omgivningens och inte minst körskolors fördomar!! Mycket fniss bland deltagare på handledarutbildningen - jag 72, min handledare 77.
KV 2024-02-21 09:35 ! Citera #
Hej
Jag är 58 och har av olika skäl inte tagit körkort tidigare.
Jag har gjort teorin och kört upp en gång, Eftersom jag tog god tid på mig innan jag körde upp måste jag nu göra om teorin vilket säkert kommer gå bra.
Jag är övertygad om att det är en myt att man inte kan lära sig nya saker som äldre, Tror däremot att en del människor medvetet blir bekväma med åren och inte är så nyfikna på nya saker och då blir det svårare, Jag lär mig hela tiden nya saker vilket gör det lätt av den anledningen, Teorin var inget problem för mig, Sen tror jag möjligen det kan ta längre tid innan saker sätter sig i kroppsminnet om ni förstår vad jag menar, Alltså jag vet exakt vad jag ska göra i olika trafiksituationer men det kanske tar längre tid innan det ”sitter”. Kanske som om man skulle lära sig cykla eller simma som äldre. Men jag vet inte säkert om det skulle gått snabbare när jag var 18 utan det är bara en gissning.
Jag körde lite under en period när jag var i 30-årsåldern och då gick det sämre . Men då hade jag småbarn och var nog inte alltid helt utsövd samt befann. mig i en ekonomiskt mer pressad sist vilket kan ha påverkat,
En sak som är viktig nör man tar körkort som äldre är att bjuda på sig själv och inte känna sig dum, Självklart kan det kännas lite fånigt att göra riskettan och ”prata grupptryck” med individer som är tio år yngre än ens egna barn. Eller att när man kommer till körskolan få frågan ”är det dig jag ska köra med? ” Man får bjuda på det helt enkelt,
Har även fått frågan om jag haft körkort innan.. Hm…Hoppas förstås att de menar i ett annat land då.
Jag tyckte det var surt att missa första uppkörningen såklart, Hade dålig överblick, och kände själv att jag fick lite tunnelseende. Men jag försöker tänka att om jag nu varit utan körkort så länge är det ju inte hela världen om det tar ytterligare ett halvår innan jag blir klar,
Motivationen finns ju i alla fall, och ekonomin är ju bättre, så det blir ju inte samma panik om man måste göra om några moment, Jag kör med min man en hel del men har ändå tagit en hel del lektioner, Siktar på att vara klar i maj. Wish me luck!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo