Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

Paula 2019-03-13 19:56 ! Citera #
Jag är också över 60 år och håller på att ta körkortet och har kört 34 gånger. Går framåt men långsamt, gör små fel men som är viktiga när man kör bil. Nu är jag lite tveksam om jag någonsin kommer att klara av det här, men har ingen lust att ge upp.
Det är roligt att köra men det kostar också en del.
Gäst 2019-03-18 20:41 ! Citera #
Paula 2019-03-13
Jag är också över 60 år och håller på att ta körkortet och har kört 34 gånger. Går framåt men långsamt, gör små fel men som är viktiga när man kör bil. Nu är jag lite tveksam om jag någonsin kommer att klara av det här, men har ingen lust att ge upp.
Det är roligt att köra men det kostar också en del.
Ge inte upp...

För du kan cykla eller hur? Och undvika faror...m sakta ner mm...

Applicera det på bilen..fast med mer saker...dvs regler...samspela med andra i trafiken...läs av....var på men samtidigt tat lungn o defensiv...var inte harig för det är en trafik fara i sig (tveka)....var bestämd..(ex påfart motorväg...upp i fart förfan)...men ha skyldigheter....var beredd...samt ha lugnet ;)...

Svårt förklara...men tror du fattar.

Jag kör mkt tänkt jag vill inte krocka...inte köra på nån...var inte i vägen o stör....dvs det blir mer lixom flow...och defensiv i körningen
..man läser av trafiken...planerar körningen......osv.

Sen om nån jävel tutar bakom dig ex inför cirkulation (stressad) eller om du står mitt i korsning för vänstersväng...ignorera bara...för du kan ju inte gå framåt...sen påfart motorväg....upp i puls/fart, siktar på en bil (luckan efter).....

Hoppas inte rörigt svar......
Robban 2019-04-28 16:39 ! Citera #
Är själv 50. Själva åldern ser jag inga problem med för mig. Jag använder mig av djupinlärning (Kommer nog att sitta i väldigt väldigt länge). Klarar i snitt 62 av 65 på alla tester (Körkortsonlie, Elevcentralen). Kört privat och nu med en trafikskola. Ska göra teori 15 maj och köra upp 24 maj. Känner mig trygg och säker bakom ratten. Jag kör ju upp på hisingen. Antagligen Sveriges jäv...och svåraste område då det buskörs rejält där (folk som knappt kan trafikregler). Men klarar man där så klarar man hela Sverige, enligt trafikskoleläraren.

Tips är att omedelbart ta hjälp av en trafikskola. Boka dubbla lektioner 2 gånger i veckan. Samma tider på dygnet. Prova också att köra i rusningstrafik på morgonen några enstaka gånger.
Plugga extra hårt på alla P-vägmärken inkl datum parkeringar med jämna och ojämna datum samt områdes parkeringar. Kräv av din trafiklärare en simulerad test nån vecka innan uppkörning så du kan finslipa kunskaperna. Simulera också teori tester i din trafikskola. Har trafikskolan teori utbildningar nån gång i veckan TA den och insup kunskaper. Fota av skärmen för att studera senare. Gör teori tester minst 2 gånger per dag. på morgon och kväll. Upprepa under tidspress. Lägg dig på 70 frågor på 50 minuter.
BRITT MARIE 2019-04-28 19:56 ! Citera #
Hej jag tar ochså mitt körkort och är 59 jag har kört upp 1och 2gången klarade j ag de men ej teorin så nu en gång till uppkörning plus teor i jag hoppas jag fixar de .kör på hisingen :D :D jag tänker ej je upp jag. Kämpar på .
Gäst 2019-04-29 10:46 ! Citera #
Hejsan!
Vilken rolig tråd för oss som är lite mer vuxna :D

Jag tog mitt körkort förra veckan, och det var dagen efter min 40-årsdag, så det var en rejäl och fin present jag gav mig själv.
Körde upp i Eskilstuna, och inspektören som kontrollerade mig var hur trevlig och glad som helst, man har ju annars bara läst en massa skit om alla inspektörer. Men denna var jätte trevlig!

Efter den vanliga säkerhetskontrollen så snurrade vi runt lite inne i centrala Eskilstuna innan han bad mig köra mot Torshälla där jag skulle få backa runt hörn samt fickparkera. Allt gick jätte smidigt, och vi pratade med varandra under hela körprovet.
Efteråt sa han att han är väldigt glad över att konstatera att detta var absolut inga problem, jag blev godkänd!

Sedan när jag skulle gå berättade han att det är tacksamt att vara inspektör för oss som är lite äldre, vi tar inga dumma risker, vi vet vad som kan hända, och vi tar detta på ett större allvar.. Så nu har ni lite yngre nått att fundera på! :D
Gäst 2019-04-29 13:38 ! Citera #
Sammy 2018-03-02
54 år och har börjat på körskolan, klar med 10 lektioner á 40 min. Jag valde automat. Enligt min lärare är jag för försiktig, måste tro mer på mig själv, för att jag kan köra. Problemet att jag kör för långsamt.
Jag har övningskört tidigare och är bra på krypkörning. Däremot avsökning (3 titt) är fortfarande ett problem, glömmer ofta att titta i döda vinkel.
JAg är 56 år och ska skriva teoriprov i morgon ”Valborg sen har jag uppkörning på torsdag den 2 maj. Jag har kört sen i början av jan och trodde en intensivkurs skulle vara perfekt, :o men nu känner jag mig redo och tagit mig över alla nojor jag haft, jag var oxå för försiktig så det ska bli så spännande och se hur det går..Nervös..? Ja som attan :lol:
Marlene 2019-05-01 21:56 ! Citera #
Hur går det för er alla som nyss haft uppkörning? Är 58 år går i trafikskola och har kört 13 dubbel lektioner. Har teoriprovet och uppkörning i maj. Känner mig dum ibland som nästan hela tiden glömmer speglarna. Min förlorare påpekar det hela tiden.
Marlene 2019-05-01 22:03 ! Citera #
Paula 2019-03-13
Jag är också över 60 år och håller på att ta körkortet och har kört 34 gånger. Går framåt men långsamt, gör små fel men som är viktiga när man kör bil. Nu är jag lite tveksam om jag någonsin kommer att klara av det här, men har ingen lust att ge upp.
Det är roligt att köra men det kostar också en del.
Hej! Hur har det gått för dig?
Mikael 2019-05-02 12:36 ! Citera #
Marlene 2019-05-01
Hur går det för er alla som nyss haft uppkörning? Är 58 år går i trafikskola och har kört 13 dubbel lektioner. Har teoriprovet och uppkörning i maj. Känner mig dum ibland som nästan hela tiden glömmer speglarna. Min förlorare påpekar det hela tiden.
Hej!
Vet inte om du anser att jag är äldre, men jag tog mitt körkort på min 40-årsdag (20/4)
Så nu får man köra själv utan att ha någon bredvid sig som säger vad man ska göra och vilken musik man ska lyssna på.
Lyssnar nästan alltid mest på P4 ändå, bara för att få mina lokala nyheter samt få reda på hur trafiken ser ut i mitt närområde.

Önskar dig all lycka till!
Marlene 2019-05-02 19:36 ! Citera #
Tack! Just nu har jag lust att ge upp allt . Min körskolelärare tycker att det gått framåt eftersom hon bokat in teori o uppkörning. Själv känner jag mig seg i huvudet som hela tiden (ofta)glömmer backspeglar o döda vinkeln. Känns som jag är trög som inte får in dessa rutiner.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor