Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

Björn He 2024-03-28 19:28 ! Citera #
Jag vet inte hur många som tar körkort som äldre men det är bäst att satsa på att ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, är man 16-17 år gammal så har man lättast för att lära sig grundläggande trafikjuridik och de flesta 16-17 år gamla ungdomar bör ha möjlighet att övningsköra tillsammans med en vuxen handledare (då oftast föräldrarna). Det är dock inte förbjudet att ta körkort vid exempelvis 25 års ålder.
Gäst 2024-03-28 21:06 ! Citera #
Björn He 2024-03-28
Jag vet inte hur många som tar körkort som äldre men det är bäst att satsa på att ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, är man 16-17 år gammal så har man lättast för att lära sig grundläggande trafikjuridik och de flesta 16-17 år gamla ungdomar bör ha möjlighet att övningsköra tillsammans med en vuxen handledare (då oftast föräldrarna). Det är dock inte förbjudet att ta körkort vid exempelvis 25 års ålder.
Det är tillåtet att ta körkort precis när man vill så länge man är fullt frisk.

Hur menar du att 16-17 åringar har lättast att lära sig juridik? Kollar man här flödar ångesten och historier om kuggning nästan över...

Och att ta upp 25 år när tråden handlar om ”äldre” är lite magstarkt.

Som vanligt handlar det om vilja och motivation.

En 40 åring kan också övningsköra med sina föräldrar! Eller varför inte en 60 åring?
H 2024-03-28 22:20 ! Citera #
Björn He 2024-03-28
Jag vet inte hur många som tar körkort som äldre men det är bäst att satsa på att ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, är man 16-17 år gammal så har man lättast för att lära sig grundläggande trafikjuridik och de flesta 16-17 år gamla ungdomar bör ha möjlighet att övningsköra tillsammans med en vuxen handledare (då oftast föräldrarna). Det är dock inte förbjudet att ta körkort vid exempelvis 25 års ålder.
Hur tänkte du nu? vilka är överrepresenterade för olyckor i trafiken? Jo, unga förare utan konsekvenstänk. Sluta snacka så mycket strunt.
Gäst 2024-03-29 05:55 ! Citera #
Björn He 2024-03-28
Jag vet inte hur många som tar körkort som äldre men det är bäst att satsa på att ta körkort direkt efter att ha fyllt 18 år, är man 16-17 år gammal så har man lättast för att lära sig grundläggande trafikjuridik och de flesta 16-17 år gamla ungdomar bör ha möjlighet att övningsköra tillsammans med en vuxen handledare (då oftast föräldrarna). Det är dock inte förbjudet att ta körkort vid exempelvis 25 års ålder.
Varför finns då trafikskolor om fortsättning för att få körkort är att övningsköra när man är 18 år gammal med sina föräldrar?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest