Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

Pappas 2017-08-07 14:00 ! Citera #
Nej, det tar inte längre tid att lära sig saker bara för att man passerat 25, det är en sedan länge krossad myt. Som äldre har man bara fördelar. Tog mitt körkort vid 40 års ålder. Intensivkurs på 1 vecka.
Gäst 2018-03-01 09:28 ! Citera #
Pappas 2017-08-07
Nej, det tar inte längre tid att lära sig saker bara för att man passerat 25, det är en sedan länge krossad myt. Som äldre har man bara fördelar. Tog mitt körkort vid 40 års ålder. Intensivkurs på 1 vecka.
Ja värsta myten någonsin, idag vet vi i alla fall att hjärnan inte bli slö utan förnyas hela tiden.
Jag funderar på att ta körkort, är snart 40. kan man kalla det på äldre dar, när andra tar det vid 60 och 70 :D
Gäst 2018-03-02 12:40 ! Citera #
Tog körkort förra året, 45 plussare :)...
Manuell dessutom..
Kunde tagit automat visst, envis som stryk och kan alla andra så varför fan kan inte jag tänket hä;)..tillslut hade jag kortet.

Är glad än idag för det då jag verkligen tycker bilkörning är kul, nytt intresse...köppte min första bil för någrs veckor sen, en superfin Volvo V50 manuel....:D
Sammy 2018-03-02 21:26 ! Citera #
54 år och har börjat på körskolan, klar med 10 lektioner á 40 min. Jag valde automat. Enligt min lärare är jag för försiktig, måste tro mer på mig själv, för att jag kan köra. Problemet att jag kör för långsamt.
Jag har övningskört tidigare och är bra på krypkörning. Däremot avsökning (3 titt) är fortfarande ett problem, glömmer ofta att titta i döda vinkel.
Gäst 2018-03-02 21:43 ! Citera #
@Sammy.


Avsökbings rutinerna övas in sä det blir lixom automatiskt.

Samt tro på dig själv.... ;)...
Farten kommer sakta men säkert....var likadan som du när jag började....

Det kommer...bara o nöta in det, det som är vintigt är att veta vad som sker omkring bilen med..
Rota Elisabeth 2018-03-03 17:12 ! Citera #
Sammy 2018-03-02
54 år och har börjat på körskolan, klar med 10 lektioner á 40 min. Jag valde automat. Enligt min lärare är jag för försiktig, måste tro mer på mig själv, för att jag kan köra. Problemet att jag kör för långsamt.
Jag har övningskört tidigare och är bra på krypkörning. Däremot avsökning (3 titt) är fortfarande ett problem, glömmer ofta att titta i döda vinkel.
Jag är 57 år och lär mig att köra i trafikskolan. jag har gjort uppkörning med automat men jag klarade inte. jag är jätteglad att det finns människor liksom i min ålder och har fått körkort. Det uppmuntrar mig att kämpa, fortsätta och inte ge upp.
jag har samma problem med avsökning genom att kolla back, i sidan och döda vinkel.
Jag hoppas att jag får mitt körkort en dag.
Sammy 2018-03-04 00:33 ! Citera #
Rota Elisabeth 2018-03-03
Jag är 57 år och lär mig att köra i trafikskolan. jag har gjort uppkörning med automat men jag klarade inte. jag är jätteglad att det finns människor liksom i min ålder och har fått körkort. Det uppmuntrar mig att kämpa, fortsätta och inte ge upp.
jag har samma problem med avsökning genom att kolla back, i sidan och döda vinkel.
Jag hoppas att jag får mitt körkort en dag.
Man måste envist öva, öva...Hur svårt kan det vara? Alla klarar det! Vi 50+ kan också! Jag läser teoriboken, undrar om någon kan kanske rekommendera några appar som har bra förklaringar?
Gäst 2018-03-04 08:44 ! Citera #
Sammy 2018-03-04
Man måste envist öva, öva...Hur svårt kan det vara? Alla klarar det! Vi 50+ kan också! Jag läser teoriboken, undrar om någon kan kanske rekommendera några appar som har bra förklaringar?
https://korkortonline.se/teoritest/ är bäst. Alla appar jag använt har stavfel och faktafel.
kiki 2018-08-08 20:17 ! Citera #
Hasse 2013-09-10
Jag var 61 år när jag tog körkort. Fråga mig inte varför.
Det gick i alla fall galant, och det märkligaste var att jag inte var äldst i gruppen. En dam på 69 år som aldrig tidigare suttit bakom en ratt klarade också lappen.
Vad gick du som skolan ?
Gäst 2018-08-15 13:06 ! Citera #
Jag är 43 och håller på, ska fan ha det där jäkla kortet nu :)

Känner mig trög när det kommer till räknetal men känner att körningen är simpel, jag har åkt med så mkt att jag redan vet hur man beter sig i trafiken.

Wish me luck.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest