Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

tjugosexan 2011-12-20 17:33 ! Citera #
Skönt att se att jag inte är ensam om att ta kortet lite senare än majoriteten. Jag är 26 och har precis börjat :)
Körde en hel del när jag var 16-17 men sen rann det ut i sanden av olika anledningar så nu känns det riktigt kul att vara igång igen!

Ska köra min allra första lektion på körskolan om ett par dagar, nervöst :o
japonikka 2011-12-29 22:58 ! Citera #
Är 31 och behovet har aldrig funnits förrän nu. Bor i en storstad med bra kollektiva förbindelser och snordyra parkeringar. Tyckte det var rätt pinsamt att skriva in sig faktiskt men nu har jag ändrat åsikt, är definitivt inte äldst på teorilektionerna. Känns skönt att inte vara ett fjun som känner sig odödlig. Jag har respekt för trafiken genom erfarenhet och har lätt för mig med defensiv körning. Är van att plugga in teori och omsätta i praktik så känner absolut inte att åldern är mig till last på det sättet.
williamst 2011-12-31 14:50 ! Citera #
Det skall väl inte vara något hinder såvida man inte blivit så gammal att ens syn, hörsel och reaktionsförmåga försvagats såpass mycket att det är bättre att åka med färdtjänst?
Gäst 2012-01-20 15:02 ! Citera #
Jag är 28 år :lol: ångrar mig att jag har väntat så länge...
Gäst 2012-02-07 13:00 ! Citera #
När jag var liten fick jag höra att lära sig ett nytt språk och ta körkort var något som var lättare ju yngre man var. Språkbegåvning är jag inte och har aldrig varit, men körkort började jag med när jag var 18, men slutade av olika anledningar. Har under åren trott att jag blivit för gammal för att lära mig det lätt, men ändå alltid haft en strävan att ”någongång ska jag ta körkort”. Började om för ca 1 månad sen och har redan lärt mig mer än jag lärde mig under den tiden jag övningskörde när jag var 18. Jag känner idag en mycket större mognad och tror att det är det som skiljer oss ”gamla” från de yngre och därför tror jag också att vi tar körkortet snabbare när vi väl börjar övningsköra.
kronan 2012-02-16 20:23 ! Citera #
Du är knappast ensam, jag känner flera som inte haft behov, ork, eller lust att ta körtkort förrän i trettioårsåldern. Själv är jag något yngre men knappast tonåring. Är egentligen inte orolig för att klara provet men eftersom jag inte planerar att köra oft funderar jag på om man kanske glömmer… hur länge sitter körvanan i månne tro…
Hasse 2013-09-10 18:47 ! Citera #
Jag var 61 år när jag tog körkort. Fråga mig inte varför.
Det gick i alla fall galant, och det märkligaste var att jag inte var äldst i gruppen. En dam på 69 år som aldrig tidigare suttit bakom en ratt klarade också lappen.
En tant 2014-04-28 22:08 ! Citera #
Jag är 57 år och har börjat övningsköra nu. Det går lite trögt, men jag ska klara av det. Det får ta den tid jag behöver. Ålder är bara en siffra :)
Escamilla 2014-05-15 11:08 ! Citera #
Jag fyller 50 i sommar och har övningskört i några månader nu. Det funkar, dock har jag valt bort den manuella växellådan för den bereder mig alldeles för stora problem. Satsar på att ta automatkörkort istället.
Micke78 2014-05-15 12:46 ! Citera #
Jag fyller 36 i sommar och lyckades ta mitt körkort för drygt ett år sedan..
Har inte känt något behov att ha körkort fören nu på äldre dagar :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov