Start > Körkortsforum > Ta körkort som äldre?

Ta körkort som äldre?

millys 2010-11-23 09:56 ! Citera #
Någon som provat ta körkortet som äldre? Jag är 34 och fick barn i körkortsåldern och tänkter först nu ta körkortet...men känner mig nervös...vad tänka på? Finns det nackdelar?
Annis 2010-11-24 22:02 ! Citera #
Jag träffade en kvinna på min körskola, hon var 37 och hade två barn och bestämde sig för att ta körkortet nu. Det gick jättebra för henne! Hon klarade allt på en gång, är jättestolt över henne för hon berättade att det hade tagit tid att verkligen bestämma sig för det här och verkligen fixa tid till att övningsköra/plugga. Jag tror att det bara finns fördelar med att ta körkort när man är lite äldre, och som kvinnan sa till mig, att hennes barn har ”gjort” så att hon har bättre tålamod. Jag tycker att du ska kämpa på! :)
carinas 2010-11-27 12:08 ! Citera #
Jag tror man har både fördel och nackdel.
Dels tar det längre tid att lära sig något när man passerat 25.
Sen med mognaden så har man större livserfarenhet och ser omgivningen på annat sätt och har utvecklat mer empati förhoppningsvis och man lever mer flexibelt.
Har man stora barn,så har man inte massa tankar i huvudet om bekymmer utan kan nog slappna av och konsentrera sig på annat sätt.
Man kanske inte är lika nervös inför nya saker som man kan vara när man är ung och oerfaren.
Som äldre har man nog lite bättre koll på trafiktavlor och regler än yngre som inte sett dom så länge.
Gäst 2010-11-27 13:38 ! Citera #
Jag tror att det är motivationen som är avgörande, inte åldern. Vill man så funkar det. Men det gäller också att inte låta sig luras av alla som säger att det är svårare för att man är lite äldre. Tror du det så kommer det vara svårare, du vet den självuppfyllande profetian. Så tänk positivt, du lyckas om du är motiverad. Lycka till!
o0Natta0o 2011-01-16 11:19 ! Citera #
Jag är 22 år snart. Och känner att jag är gammal. men de är nog för att här där vi bor tar ALLA körkort veckan efter dom fyllt 18.
Jag har en dotter på 2 år. Och känner att innan vi kan skaffa flera barn måste jag ha ett körkort. Allt skulle bli smidigare då.
Men är även rädd för att när jag väl får körkort kanske jag inte törs köra med dottern i bilen?

Är de fler som känt så?
Gäst 2011-01-17 01:37 ! Citera #
Det borde inte vara några problem alls :)
Gäst 2011-02-01 13:58 ! Citera #
Haha ne alltså min körlärare berättade att han övningskört men en 74-åring tidigare på dagen.
Det är aldrig för sent att ta körkort, tydligen!
kjohan 2011-02-10 21:49 ! Citera #
Jag är 36 år och gravid och försöker ta körkort. Jag tror faktiskt det är svårare att ta körkort som äldre (hmm...). Man är lite stelare i huvudet känns det som och inte lika lätt att lära. Och jag tycker det är supersvårt med alla räknetal.. Men samtidigt, man VILL ju verkligen ha körkort, så det är bara att ... köra på! På min trafikskola är det tre personer som är 35+ som tagit körkort senaste veckan, så visst går det! Lycka till!
Blazon 2011-11-07 19:31 ! Citera #
Jag har tagit körkort idag! Jag är 30 år och bestämde mig för att ta kortet innan min högskoleexamen som är i juni 2012. Det krävs ju körkort för att få jobb nuförtiden, i alla fall i många branscher. Dessutom har jag två barn på 9 och 6 år och jag vill kunna skjutsa dem till skola och aktiviteter istället för att cykla i ur och skur.
Jag startade min körkortsutbildning med en två-veckors intensivkurs i augusti, därefter har jag gjort halkan, stadskörningen och tagit några fler lektionen också. Första teoriprovet kuggade jag med 1 poängs marginal men uppkörningen gick utmärkt och idag gjorde jag alltså teorin igen och det gick kanon! Jag tror inte att vi som är äldre har svårare att lära oss än de som är yngre. Jag klarade det samtidigt som jag skriver c- uppsats och har två barn med läxor och annat! Heja oss äldre- bättre sent än aldrig!
cristinab 2011-12-10 19:13 ! Citera #
Hej!
jag är glad att upptäcka att andra är som mig: dvs, är 34 år och utan körkort. Jag har helt enkelt fokuserat på annat i livet än att ta körkort men jag inser att allt gå mycket smidigare och snabbare om k´man kan ta sig fram med bil. Jag har ett barn som är snart 7 år och jag pendlar till-från jobbet. Jag känner att det är dags att göra en insats och göra det. Har försökt att ta körkort tidigare men kuggade på uppkörningen, teorin gick bra. Sedan kom jag av mig. Det ju synd men ska försöka övningköra med min kille. Går sådär om ni frågar mig. han har ingen tålamod och jag är för nervös. Får se om jag kan lugna mig en smula..
Annars, tack för att ni gav mig modet att förtsätta.
Heja på oss lite äldre! Självklart kan vi fixa den duma körkortet!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor