Start > Körkortsforum > Vi som tycker det känns svårt …

Vi som tycker det känns svårt att ta körkort

Gäst 2024-11-26 17:30 ! Citera #
Öva så att parkeringar och små detaljer sitter i sömnen, boka en uppkörning och berätta ej för någon så du minskar stress och pressen. Se varenda moment från att sätter dig i bilen tills du parkererar att du ska klara alla uppgifter felfritt. Ge inte upp om du bara kuggar på små fel utan ta det lungt och fokusera.
Gäst 2024-11-26 19:13 ! Citera #
Gäst 2024-11-26
Öva så att parkeringar och små detaljer sitter i sömnen, boka en uppkörning och berätta ej för någon så du minskar stress och pressen. Se varenda moment från att sätter dig i bilen tills du parkererar att du ska klara alla uppgifter felfritt. Ge inte upp om du bara kuggar på små fel utan ta det lungt och fokusera.
Inspektörerna gör en helhetsbedömning så småfel ska inte ha någon betydelse så länge det inte har med trafiksäkerheten att göra.
Abyssal 2024-11-27 17:17 ! Citera #
Har kört en del med skola och privat. Min lärare är trevlig men det han lär ut verkar inte räcka till för inspektörerna. Igår hade jag uppvärmningslektion precis innan körningen och min lärare (jag hade en annan denna gång) påpekade ingenting negativt om min körning. Är det inte lite lärarnas roll att säga till att ’’du, jag tror du behöver lite mer tid, du är inte redo’’ eller? Jag har aldrig känt mig osäker på min körning utan det är bara simpla manövreringsfel jag gör när jag väl sitter där på uppkörningen. Så jobbigt, jag tappar allt vett. Hopplöst påriktigt.
Abyssal 2024-11-27 17:18 ! Citera #
:cry: Har kört en del med skola och privat. Min lärare är trevlig men det han lär ut verkar inte räcka till för inspektörerna. Igår hade jag uppvärmningslektion precis innan körningen och min lärare (jag hade en annan denna gång) påpekade ingenting negativt om min körning. Är det inte lite lärarnas roll att säga till att ’’du, jag tror du behöver lite mer tid, du är inte redo’’ eller? Jag har aldrig känt mig osäker på min körning utan det är bara simpla manövreringsfel jag gör när jag väl sitter där på uppkörningen. Så jobbigt, jag tappar allt vett. Hopplöst påriktigt.
Gäst 2024-11-27 19:58 ! Citera #
Jag fattar. Men du säger ju själv att du kör bra, men kuggar på parkering? är det för att du blir stressad? Jag menar om du kör iprincip felfritt med körläraren och klarar parkera då. Då är det klart de säger att du är redo? Att parkera är ett manövrerings moment och sätter du ej en ficka eller en back parkering blir det garanterat kugg. Däremot kan du ta lite tid på dig och man kan få flera försök. så ta det lungt. Jag hade lite samma problem fejlade på manövrering 2 gånger. Så tog lektioner bara för behärska de momenten då jag kände mig säker på körningen. Åk ut och parkera typ 2 timmar tills du känner att du kan det hur lätt som helst så borde den stressen släppa.

Jag klara min uppkörning på 3 så vet att det är frustrerande när man kuggar. Men du kör bra och du har säkerligen lagt ner mkt tid och pengar så ge de några chanser till:) Du kan även ta med handledare, eller trafiklärare så kan ju de se om du kör helt annorlunda under en uppkörning? men du kommer säkert klara de nästa gång.
Gäst 2024-11-27 20:59 ! Citera #
Min trafiklärare säger att det kan hända att jag behöver ta 50 lektioner till och har redan tagit massa lektioner nu. Det var inte roligt att höra. Jag kör bra tycker jag.
Gäst 2024-11-28 10:43 ! Citera #
Klart de vill det. De behöver ju dra in pengar till trafikskolan. Jag skulle ringa en ny trafikskola och göra en uppkörnings kontroll för att få en second opinion.
Abyssal 2024-11-28 13:07 ! Citera #
Jag körde upp idag igen. Denna gång i en annan stad. Gick bra, men tyvärr körde jag i 10 kmh i gångfartsområde så blir inget körkort nu heller. Jag kommer inte ens tycka att det kommer kännas bra att få kortet om det väl händer… uppkörning mer än 2 gånger känns pinsamt. Kanske är jag menad att hålla mig till kollektivtrafiken.
Gäst 2024-11-28 13:29 ! Citera #
Nej men fan nu är du svin nära. Men du får lixom ej tabba dig på uppkörningen ba:) De som haft körkort länge även de gör missar ibland. Du måste lixom få laser fokus under uppkörningen från du startar bilen tills du parkerar igen på trafikverket. Placera dig rätt, blinka, döda vinkel, ligg typ 3-5 km/h under hastigheten på skylten.
Gäst 2024-11-28 14:05 ! Citera #
Ja och allt går så himla bra, bra uppsikt, god blinkning i tid, bra placering i rondeller osv och allt bara flyter på MEN det är alltid så enkla moment också jag missar på. Typ uppmärksamhet vid backning runt hörn och då detta med gångfartsområdet. Hon påpekade även att jag skulle kunnat tryckt på gasen mer vid uppgasningen när jag kom ut på motorvägen men detta är inget jag fått höra kritik på innan + inget jag haft svårigheter med innan. Tror inte detta skulle kuggat mig dock om jag inte missade på det andra, vilket är så otroligt lätta saker att undvika. Det känns så nära men ändå så långt ifrån och hatar att vänta på nya tider :(

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 23:35

Teoribok 2025

Körkortsboken
Finns som gratis PDF (367 sidor) och tryckt version (569 sidor)
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortsfrågor