Start > Körkortsforum > Vi som tycker det känns svårt …

Vi som tycker det känns svårt att ta körkort

Disa 2022-07-24 20:23 ! Citera #
Hej,

Jag har kört över 110 ggr på körskola. Har klarat teoriprovet bägge gångerna men kuggat båda mina uppkörningar. Har ingen att köra med privat tyvärr och vet inte hur jag ska göra för att ta mig vidare. Kan körskolan ens hjälpa mig något mer? Håller på att bli helt bankrutt och känner mig förvirrad, deppig och rätt uppgiven..?
Gäst 2022-07-24 23:24 ! Citera #
Disa 2022-07-24
Hej,

Jag har kört över 110 ggr på körskola. Har klarat teoriprovet bägge gångerna men kuggat båda mina uppkörningar. Har ingen att köra med privat tyvärr och vet inte hur jag ska göra för att ta mig vidare. Kan körskolan ens hjälpa mig något mer? Håller på att bli helt bankrutt och känner mig förvirrad, deppig och rätt uppgiven..?
Kör du upp manuellt just nu?

Skulle tipsa dig att jag var i samma sits som du när jag försökte köra upp manuellt...

Hade ingen att köra med privat heller så det blev endast trafikskola. Mer än 100 lektioner och jag höll på att konkursa mig själv.

Så jag tog blixtsnabba beslut att växla om till automat istället.

Och vips, efter kanske 10 extra lektioner så satt jag där med körkortet i handen.

Nu 3 år senare har jag kört ute i trafiken så jag är van vid flödet och allt. Nu kan jag till och med låsa upp manuella kortet utan att ens göra om teoriprovet, endast körprovet krävs.

Dessutom har jag redan hunnit bygga upp min ekonomi under dessa 3 åren så jag kan fortsätta sista biten.

Dessutom är det myyyyyyyyyycket lättare att ta manuella körkortet när man kört ute i trafiken i några år med automat.

Allt är det samma, samma vägar, samma regler, samma allt förutom hur man manövrerar fordonet.

Så det blir betydligt lättare och billigare den här vägen + du slipper att tappa motivationen - vilket är det viktigaste!!
Jossan 2022-08-23 16:46 ! Citera #
Hur gick det sen? Har du körkort nu?
Jag körde upp 2 ggr för 12 år sen och redan då var jag gammal 37. Nu 2022 har jag gått 90 lektioner på bilskola och kuggade idag i Stockholm/Farsta
Josefina 2022-08-23 16:50 ! Citera #
Hur gick det sen? Har du körkort nu?
Jag körde upp 2 ggr för 12 år sen och redan då var jag gammal 37. Nu 2022 har jag gått 90 lektioner på bilskola och kuggade idag i Stockholm/Farsta. Känns tungt dyrt och hopplöst. Har ingen att köra med.
Jossan 2022-08-23 16:55 ! Citera #
Disa 2022-07-24
Hej,

Jag har kört över 110 ggr på körskola. Har klarat teoriprovet bägge gångerna men kuggat båda mina uppkörningar. Har ingen att köra med privat tyvärr och vet inte hur jag ska göra för att ta mig vidare. Kan körskolan ens hjälpa mig något mer? Håller på att bli helt bankrutt och känner mig förvirrad, deppig och rätt uppgiven..?
Stor igenkänning?
Josefina 2022-08-23 16:58 ! Citera #
Hur gick det sen? Har du körkort nu?
Jag körde upp 2 ggr för 12 år sen och redan då var jag gammal 37. Nu 2022 har jag gått 90 lektioner på bilskola och kuggade idag i Stockholm/Farsta
Jossan 2022-08-23 17:05 ! Citera #
Annica 2021-10-19
Hej! Hållit på med detta körkort i omgångar, gett upp, nu sist tog det 7 år att börja om, är i dag 62 år, köpt ett torp som jag bara måste ha bil till, kört mkt privat och mkt bilskolan, är hyfsat bra ibland, sämre ibland, nerv vrak vid uppkörning, tunnelseende! Känns som det aldrig ska kunna gå?? Man Blir sjukt nedstämd och tycker inte bilskolan riktigt förstår, dom vill ha löpande bandet elever, och tycker du ska fatta snabbare! Det resulterar i att du får ännu sämre självkänsla och det känns inte ett smack kul bara jobbigt! Sen funkar ju inte heller att man lätt får tider, klarar man teorin, gjort det! men då är det långt till uppkörningen och risken om man kuggar då har teorin hunnit gå ut! Moment 22! Värsta jag gjort! Hade hellre bestigit Himalaia känns det som! Men har ännu inte gett upp men är på väg om nu denna uppkörning I november går åt Flanders!
Hej Annica, hur gick det? Har du körkortet nu?
Jossan 2022-08-23 17:06 ! Citera #
Anonym 40+ 2021-11-07
Vill bara skicka lite pepp till er alla! Jag har alltid haft fobi för att köra bil och trodde aldrig jag skulle kunna ta körkort men för ett och ett halvt år sedan gjorde jag det ändå - på första försöket dessutom.
Jag tror jag klarade det för att jag

* valde att ta körkort för automatare. Skönt att slippa tänka på att växla och i stället kunna fokusera på trafiken runtomkring.

* pluggade massor, både i bok och med testprov bla här på körkortonline. Jag kikade också på Youtube en hel del, Körskolan i Sunne har superbra och pedagogiska filmer.

* tog tid på mig. Totalt tog det ungefär sju månader och jag körde mycket privat samtidigt som jag tog 20-25 lektioner (blandat enkla och dubbla) utspridda över hela den tiden. Min man som jag övningskörde med åkte med på någon av mina lektioner med körskoleläraren för att få tips på hur vi skulle öva. Jag som var så osäker och försiktig behövde verkligen mängdträningen.

* mot slutet ansåg både mina körskolelärare och handledare att jag kunde köra tillräckligt bra, den enda som inte trodde det var jag. Så jag la massor av tid på att jobba med mig själv, mitt självförtroende och tron på att jag kunde köra under de sista veckorna och det gick vägen. På uppkörningen kunde jag liksom tänka bort inspektören och allt och bara köra samtidigt som jag inom mig upprepade gång på gång att jag är en bra bilförare.

Det är som sagt ett och ett halvt år sedan nu och jag skulle säga att mängdträningen är sååå viktig. Jag är en otroligt mycket bättre bilförare idag än vad jag var när jag klarade körkortet.
Så var snälla mot er själva och låt det ta tid så det verkligen sitter, så att ni känner att ni faktiskt kan och kör bra.

(Och nej, jag har inte en enda gång saknat att ha körkort för manuell bil)
Tack! Vilket trevligt inlägg
Gäst 2022-08-23 22:32 ! Citera #
Jag har uppkörning om en vecka, och är redan sjukt nervös. Alla mina kompisar har lyckats, snabbare och med färre lektioner än jag. Så jag jämför mig och får prestationsångest. Kuggade min första uppkörning och blev helt hjärtekrossad. Felet var att jag körde för snabbt förbi en buss som stod vid hållplatsen. Nu är självsäkerheten i körningen inte på topp direkt :( men jag kämpar på och hoppas verkligen att jag klarar det denna gången
Donnan 2022-09-13 21:13 ! Citera #
Gäst 2022-08-23
Jag har uppkörning om en vecka, och är redan sjukt nervös. Alla mina kompisar har lyckats, snabbare och med färre lektioner än jag. Så jag jämför mig och får prestationsångest. Kuggade min första uppkörning och blev helt hjärtekrossad. Felet var att jag körde för snabbt förbi en buss som stod vid hållplatsen. Nu är självsäkerheten i körningen inte på topp direkt :( men jag kämpar på och hoppas verkligen att jag klarar det denna gången
Slappna av..försök att slappna av, be cool, är du redo så är du redo.

Det är bara ett körkort, det är ingen OS medalj med världsrekord du ska ta.

Skit i alla andra om de lyckats med mycket skryt snack där (ger press ångest bara) det är faktiskt du som ska ta körkort, med det vill jag skriva seså slappna av.

bli inte hjärte krossad eller ta det som en kränkning att om du råkar kugga, du kuggar av att du har brister och måste träna mer/läsa på. eller hur ;)

de godkänner dig när du anses vara tillräckligt säker att släppas ut i trafiken

Du är INTE en bra förare bara för att du fått kortet, endast tillräkligt säker. Formel 1)

erfarenheten kommer med milen, alla har varit där i början.

tro mig jag vet, har har kuggat 2ggr skitfel kan tyckas enligt mig men de gjorde helt rätt, då de inte kan veta? eller hur.

nu många år senare och en helvettes massa mil senare och även en Europa tour med min faktiskt första bil, Sverige, Damnark, Tyskland, Holland, Belgien, Frankrike (Paris var stressigt haha skitnödigt värre)..

så med det be cool där bara, kommer gå kalas om du är redo och läst på.

/Donnan

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest