Start > Körkortsforum > Vi som tycker det känns svårt …

Vi som tycker det känns svårt att ta körkort

Hjulia 2021-05-10 11:06 ! Citera #
Fint att höra om alla som haft detvtufft, men ändå kämpat på, det ger hopp! Vissa dagar känns det nära, andra långt ifrån, så många små grejer att tänka på. Jag har nu börjat känna mig säkrare på landsvägen, men fort går det inte. Gällande korsningar mm, så känns det som i de flesta exemplen som visas i böcker mm, så är det inte tät, rätt snabb trafik, som det kan vara i verkligheten.
Merkurius 2021-05-10 18:28 ! Citera #
Tycker också det är svårt :/ är ju skamligt att man klarar examen i Kemi men inte körkort :( Problemet är teorin på grund av grav dyslexi, jag tar allt så extremt bokstavligt och tolkar frågor och svar på helt fel sätt. Själva körning är inga problem och förstår hur jag ska bete mig i trafiken. Funderar på om man skulle ta ett muntligt teoriprov istället om det går.

Sen tror jag inte att alla klarar av körkort, hade flera på universitetet som också tyckte det var svårt, och så studerar de ämnen som Kvantumfysik, psykologi eller pluggar till ingenjörer. Hade en Professor I Mänskligt beteende som hade 2 Masters förutom Psykologi. Hon hade försökt ta körkort i 12 år och inte lyckats XD. Det kan kanske vara så att vissa tänkte och resonerar annorlunda än de flesta och det finns inga riktigt bra inlärningsmetoder för dem.
Gäst 2021-05-11 01:08 ! Citera #
Merkurius 2021-05-10
Tycker också det är svårt :/ är ju skamligt att man klarar examen i Kemi men inte körkort :( Problemet är teorin på grund av grav dyslexi, jag tar allt så extremt bokstavligt och tolkar frågor och svar på helt fel sätt. Själva körning är inga problem och förstår hur jag ska bete mig i trafiken. Funderar på om man skulle ta ett muntligt teoriprov istället om det går.

Sen tror jag inte att alla klarar av körkort, hade flera på universitetet som också tyckte det var svårt, och så studerar de ämnen som Kvantumfysik, psykologi eller pluggar till ingenjörer. Hade en Professor I Mänskligt beteende som hade 2 Masters förutom Psykologi. Hon hade försökt ta körkort i 12 år och inte lyckats XD. Det kan kanske vara så att vissa tänkte och resonerar annorlunda än de flesta och det finns inga riktigt bra inlärningsmetoder för dem.
Intressant att du drar paralleller till akademiska studier och svårigheten att ta körkort. Varför skulle det finnas ett samband?

Du är ju inte en naturbegåvning på allt bara för att du är bra på att klyva atomer eller författa doktorsavhandlingar.

Alla har olika förutsättningar och den enda gemensamma nämnaren är kontinuerlig träning och nötande.

Lycka till!
Gäst 2021-05-11 07:03 ! Citera #
Merkurius 2021-05-10
Tycker också det är svårt :/ är ju skamligt att man klarar examen i Kemi men inte körkort :( Problemet är teorin på grund av grav dyslexi, jag tar allt så extremt bokstavligt och tolkar frågor och svar på helt fel sätt. Själva körning är inga problem och förstår hur jag ska bete mig i trafiken. Funderar på om man skulle ta ett muntligt teoriprov istället om det går.

Sen tror jag inte att alla klarar av körkort, hade flera på universitetet som också tyckte det var svårt, och så studerar de ämnen som Kvantumfysik, psykologi eller pluggar till ingenjörer. Hade en Professor I Mänskligt beteende som hade 2 Masters förutom Psykologi. Hon hade försökt ta körkort i 12 år och inte lyckats XD. Det kan kanske vara så att vissa tänkte och resonerar annorlunda än de flesta och det finns inga riktigt bra inlärningsmetoder för dem.
Det där stämmer ju inte alls.

Det finns säkert minst lika många doktorer och ingenjörer som klarade av teorin på första försöket.

Anekdotisk ”bevisföring”.

I så fall kan jag också ange enstaka exempel att jag är läkare och lyckades pricka in 63/65 på första.

Men det där säger ingenting som du själv kanske redan förstår.

Det där med körkortet är så individuellt. Har ingenting med akademiker vs ”bönder” att göra.
Mars 2021-05-11 11:35 ! Citera #
Jag tror tanken med Merkurius inlägg var menat för dem som vanligtvis har lätt för att lära in saker, som kan vara teoretiskt svåra, går bet, vilket kan vata frustterande. Ingenting annat. Lite som om någon som kört mycket traktor eller uppvuxen i en bilfamilj tycker det känns svår och tar tid.

Egentligen borde det finnas en till tråd ”Vi som tycker det var lätt att lära sig köra”. Det finns ju dem som uppenbarligen har fallenhet för att lära sig snabbt att köra.

Till Merkurius säger jag ta ett muntligt test, kolla på filmer och bilder. Kämpa på!
Mars 2021-05-11 11:36 ! Citera #
Lite felstavningar där. Inte meningen.
Hjulia 2021-05-20 22:17 ! Citera #
Det känns äntligen bättre. Efter många timmar bakom ratten, känns det som jag ser mer av vägen och trafiken. Enkla rondeller tar inte evigheter att ta sig förbi. Att köra när det är grönt och inte tveka. Fortfarande återstår en hel...Stora korsningar med tragikljus, gör mig osäker, när mötande trafik kan svänga och cyklar kan ha grönt. Accelerationer och ligga snyggt på vägbanan. Parkering...
Gäst 2021-05-25 23:41 ! Citera #
Hjulia 2021-05-20
Det känns äntligen bättre. Efter många timmar bakom ratten, känns det som jag ser mer av vägen och trafiken. Enkla rondeller tar inte evigheter att ta sig förbi. Att köra när det är grönt och inte tveka. Fortfarande återstår en hel...Stora korsningar med tragikljus, gör mig osäker, när mötande trafik kan svänga och cyklar kan ha grönt. Accelerationer och ligga snyggt på vägbanan. Parkering...
Låt det ta tid. Som provförättaren sa efter han godkänt mig. Det är nu det börjar på riktigt, ut och övningskör mycket, du är inte klar för att du har körkort.
Hjulia 2021-06-11 13:06 ! Citera #
Det känns som en bergsklättring, där jag når olika platåer. Fortfarande viss osäkerhet när jag swishar över övergångställen och korsningar när det är grönt, så rädd att inte se någon som gått ut ändå.

Jag har nu kommit till det stadiet att jag vill ”köra själv” i lite knepigare situationer, med stöd av min handledare. Det går långsamt då, och min handledare (som har många tusen mil bakom ratten), har en tendens att då vilja säga ”Kör!”
Gäst 2021-06-11 14:00 ! Citera #
Precis det där känner jag igen. Jag sa åt min privata handledare att vara tyst speciellt vid backning och inte heller säga ”kör”, men säga till såklart om det skulle bli farligt. Kan ju bli så att man kanske kunde tagit en lucka i cirkulation eller komma ut före en bil men det bästa är nog om man själv känner sig säker på att hinna. Min körskollärare sa att det ändå i det stora hela kan vara helt ok. Fortsätta mängdträning. Försöka ha ett mindset att köra så som man lärt sig på körskolan även med privat handledare

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo