Start > Körkortsforum > Vi som tycker det känns svårt …

Vi som tycker det känns svårt att ta körkort

Vesse 2021-10-08 20:01 ! Citera #
Vet inte om denna tråd fortfarande är aktiv men jag skriver ändå. Idag fick jag göra min tredje uppkörning och blev kuggad igen. Jag mår inte bra över det speciellt med tanke på att det var endast ett fel som kugga mig. Felet var att jag behövde gasa lite när jag kom in cirkulationsplatsen då luckan var inte stor nog att komma in mellan bilarna utan att göra det. Jag bedömde att luckan var stor nog och körde, det blev inte någon farlig situation men det hade ändå varit bättre om jag väntade. Detta var mitt enda fel. Kommenteren jag fick är att jag behöver planera bättre men denna cirkulationsplats var det enda exemplet läraren kunde ge där jag visade brister på min planering. Jag har övningskört över 2000km och vet inte hur jag kan förbättra min planering ännu mer vid det här laget, jag upplever inte svårigheter med det 99% av tiden men olika situationer uppstår hela tiden. Alla jag har övningskört med säger att jag är redo och borde bara boka provet och klara det. Mår som sagt jätte dåligt över det och jag känner mig förlusten.
Jk 2021-10-08 21:16 ! Citera #
Vissa förarprövare är bara så petiga.
Jag körde upp 7 gånger innan jag lyckades. Det var bara ”småfel” som det du berättar om. Kändes så jävla surt, som om jag Inte kunde köra bil. Jag körde likadant varje gång egentligen, men det jag hade med mig sista gången var lugnet. Tänkte aja fakk det här.. Det får gå som det går.

Förväntade mig ett ”Din körning räcker tyvärr inte till..”
Men fick ett godkänt, och jämför man alla mina uppkörningar borde jag ha haft körkortet efter första uppkörningen. Baserat på min prestation.

Ba på’t igen!
Jag fick godkänt i Norrköping, så naturligtvis rekommenderar jag det stället!
J 2021-10-09 12:04 ! Citera #
Idag hade jag min tredje uppkörning och kuggade :cry: .

Jag störde trafik bakom vid en vänstersväng, fullt förståeligt, och ar alltså en av anledningarna till att jag kuggade. Vägen var alltså så pass bred att jag kunde ställa mig i mitten av vägen för att varken störa trafik bakom mig eller mötande trafik. Tyvärr ställde jag mig lite för långt till höger och störde då trafiken bakom.

Det andra handledaren nämnde var att jag inte körde in i en rondell när bilar fanns i den, fast luckor jag kunde hinna in i, är inte en stor del av provet att man inte ska överskatta sin förmåga? Är bara så trött på att man ska behöva köra även om man är osäker i en sådan situation.

Det är även superjobbigt att bara höra det man är dålig på i trafiken, hela självförtroenden rubbas. I många trafiksituationer tycker jag att personer kör mer passivt, mindre miljövänligt och planerar därav inte lika mycket som handledaren önskar att man ska gjorde.

Det känns även som om att de ställer högre krav på de som bokat ”privat” jämfört med trafikskola. Idag tyckte jag att jag körde trafiksäkert och utan stora problem, som jag hört andra blivit godkända för, men tydligen inte jag.

Jag har själv studier och annat som tar upp min tid, så känner knappt att övningskörningen får den tid den behöver. Min giltighetstid går ut i december och känner mig redan stressad för att hitta nästa tid. Möjligtvis blir det ytterligare ett teoriprov som även det tar upp mycket plugg-tid.

Själv är jag van vid att klara av saker man verkligen ger sitt allt till, tror därför uppkörningen tar så hårt när man kuggar. Man har givit sitt bästa hela tiden, ändå räcker inte det till. Andra klarar uppkörningen på första försöket utan några problem. Själv försöker jag mitt allra bästa och ändå kuggar. Man vill inte skylla ifrån sig, men känns som att det är rättfärdigat. Självförtroendet tar för stor smäll om man inte skyller ifrån sig från stund till stund :scared: .

Nu har jag skrivit alldeles för mycket, förlåt för dålig svenska ;) :)
Annica 2021-10-19 13:48 ! Citera #
Hej! Hållit på med detta körkort i omgångar, gett upp, nu sist tog det 7 år att börja om, är i dag 62 år, köpt ett torp som jag bara måste ha bil till, kört mkt privat och mkt bilskolan, är hyfsat bra ibland, sämre ibland, nerv vrak vid uppkörning, tunnelseende! Känns som det aldrig ska kunna gå?? Man Blir sjukt nedstämd och tycker inte bilskolan riktigt förstår, dom vill ha löpande bandet elever, och tycker du ska fatta snabbare! Det resulterar i att du får ännu sämre självkänsla och det känns inte ett smack kul bara jobbigt! Sen funkar ju inte heller att man lätt får tider, klarar man teorin, gjort det! men då är det långt till uppkörningen och risken om man kuggar då har teorin hunnit gå ut! Moment 22! Värsta jag gjort! Hade hellre bestigit Himalaia känns det som! Men har ännu inte gett upp men är på väg om nu denna uppkörning I november går åt Flanders!
Anonym 40+ 2021-11-07 17:23 ! Citera #
Vill bara skicka lite pepp till er alla! Jag har alltid haft fobi för att köra bil och trodde aldrig jag skulle kunna ta körkort men för ett och ett halvt år sedan gjorde jag det ändå - på första försöket dessutom.
Jag tror jag klarade det för att jag

* valde att ta körkort för automatare. Skönt att slippa tänka på att växla och i stället kunna fokusera på trafiken runtomkring.

* pluggade massor, både i bok och med testprov bla här på körkortonline. Jag kikade också på Youtube en hel del, Körskolan i Sunne har superbra och pedagogiska filmer.

* tog tid på mig. Totalt tog det ungefär sju månader och jag körde mycket privat samtidigt som jag tog 20-25 lektioner (blandat enkla och dubbla) utspridda över hela den tiden. Min man som jag övningskörde med åkte med på någon av mina lektioner med körskoleläraren för att få tips på hur vi skulle öva. Jag som var så osäker och försiktig behövde verkligen mängdträningen.

* mot slutet ansåg både mina körskolelärare och handledare att jag kunde köra tillräckligt bra, den enda som inte trodde det var jag. Så jag la massor av tid på att jobba med mig själv, mitt självförtroende och tron på att jag kunde köra under de sista veckorna och det gick vägen. På uppkörningen kunde jag liksom tänka bort inspektören och allt och bara köra samtidigt som jag inom mig upprepade gång på gång att jag är en bra bilförare.

Det är som sagt ett och ett halvt år sedan nu och jag skulle säga att mängdträningen är sååå viktig. Jag är en otroligt mycket bättre bilförare idag än vad jag var när jag klarade körkortet.
Så var snälla mot er själva och låt det ta tid så det verkligen sitter, så att ni känner att ni faktiskt kan och kör bra.

(Och nej, jag har inte en enda gång saknat att ha körkort för manuell bil)
MFN 2022-01-01 01:35 ! Citera #
Jag är så nedstämd över detta. Har kuggat nu Teoriprovet 4 gånger och jag har nästan tappat hoppet. Dessutom så är det jobbigare att betala varje gång man gör provet och då tänker man att pengarna gick åt slöseri. Första gången fick jag 43 poäng (gjorde provet för att man stressade mig till att göra det när kände mig inte redo), andra provet fick jag 49, sedan 52 och nu senaste fick jag 46 poäng. Jag förstår inte varför jag anser att jag kan mycket och får ändå rätt höga poäng på övningsproverna men när det kommer till det verkliga så kuggar jag.

Det känns som om frågorna är enkla men samtidigt är de svåra och det de frågar efter är väldigt förvirrande. Dess värre är det att man får ej reda på vilka frågor man fick fel på för att kunna lägga extra koncentration på dem till för nästa försök.

Personalen här hos trafikverket i Göteborg har alltid ”stank face” och det känns hopplöst att kunna få be dem om hjälp. Jag ville få en förklaring på en fråga, hon kommer och bara står där, tiden går och hon sa inte ens något som kunde hjälpa mig att förstå frågan (sånt som läraren brukar göra under ett prov, bara läser av frågan :?). Var tvungen att lämna in provet då tiden gick slut.

Tänker om jag skulle kunna få göra det muntligt för att det är så svårt för mig att förstå vad de begär på vissa frågor MEN för att kunna få göra det muntligt måste man ha något slags läkarbevis. :?

Vill ändå inte svika mina föräldrar och mig själv, WISH ME LUCK PLZ! :lol: :lol: :lol: :lol:
Gäst 2022-02-11 16:34 ! Citera #
MFN 2022-01-01
Jag är så nedstämd över detta. Har kuggat nu Teoriprovet 4 gånger och jag har nästan tappat hoppet. Dessutom så är det jobbigare att betala varje gång man gör provet och då tänker man att pengarna gick åt slöseri. Första gången fick jag 43 poäng (gjorde provet för att man stressade mig till att göra det när kände mig inte redo), andra provet fick jag 49, sedan 52 och nu senaste fick jag 46 poäng. Jag förstår inte varför jag anser att jag kan mycket och får ändå rätt höga poäng på övningsproverna men när det kommer till det verkliga så kuggar jag.

Det känns som om frågorna är enkla men samtidigt är de svåra och det de frågar efter är väldigt förvirrande. Dess värre är det att man får ej reda på vilka frågor man fick fel på för att kunna lägga extra koncentration på dem till för nästa försök.

Personalen här hos trafikverket i Göteborg har alltid ”stank face” och det känns hopplöst att kunna få be dem om hjälp. Jag ville få en förklaring på en fråga, hon kommer och bara står där, tiden går och hon sa inte ens något som kunde hjälpa mig att förstå frågan (sånt som läraren brukar göra under ett prov, bara läser av frågan :?). Var tvungen att lämna in provet då tiden gick slut.

Tänker om jag skulle kunna få göra det muntligt för att det är så svårt för mig att förstå vad de begär på vissa frågor MEN för att kunna få göra det muntligt måste man ha något slags läkarbevis. :?

Vill ändå inte svika mina föräldrar och mig själv, WISH ME LUCK PLZ! :lol: :lol: :lol: :lol:
Tror ni stressar med körkortet. Säg ifrån och koppla av lite.
Försök se till att få mer tid till att plugga och övningsköra istället. Kanske nått halvår innan ni försöker igen.
Gäst 2022-05-13 15:43 ! Citera #
Jk 2021-10-08
Vissa förarprövare är bara så petiga.
Jag körde upp 7 gånger innan jag lyckades. Det var bara ”småfel” som det du berättar om. Kändes så jävla surt, som om jag Inte kunde köra bil. Jag körde likadant varje gång egentligen, men det jag hade med mig sista gången var lugnet. Tänkte aja fakk det här.. Det får gå som det går.

Förväntade mig ett ”Din körning räcker tyvärr inte till..”
Men fick ett godkänt, och jämför man alla mina uppkörningar borde jag ha haft körkortet efter första uppkörningen. Baserat på min prestation.

Ba på’t igen!
Jag fick godkänt i Norrköping, så naturligtvis rekommenderar jag det stället!
Så du failade 6 gånger?
Hade jag styrt i detta land så hade jag infört 5 års spärr mot uppkörning om man failar 3 gången.

Folk förbereder sig så otroligt jävla dåligt och chansar bara...
Gäst 2022-05-15 07:59 ! Citera #
J 2021-10-09
Idag hade jag min tredje uppkörning och kuggade :cry: .

Jag störde trafik bakom vid en vänstersväng, fullt förståeligt, och ar alltså en av anledningarna till att jag kuggade. Vägen var alltså så pass bred att jag kunde ställa mig i mitten av vägen för att varken störa trafik bakom mig eller mötande trafik. Tyvärr ställde jag mig lite för långt till höger och störde då trafiken bakom.

Det andra handledaren nämnde var att jag inte körde in i en rondell när bilar fanns i den, fast luckor jag kunde hinna in i, är inte en stor del av provet att man inte ska överskatta sin förmåga? Är bara så trött på att man ska behöva köra även om man är osäker i en sådan situation.

Det är även superjobbigt att bara höra det man är dålig på i trafiken, hela självförtroenden rubbas. I många trafiksituationer tycker jag att personer kör mer passivt, mindre miljövänligt och planerar därav inte lika mycket som handledaren önskar att man ska gjorde.

Det känns även som om att de ställer högre krav på de som bokat ”privat” jämfört med trafikskola. Idag tyckte jag att jag körde trafiksäkert och utan stora problem, som jag hört andra blivit godkända för, men tydligen inte jag.

Jag har själv studier och annat som tar upp min tid, så känner knappt att övningskörningen får den tid den behöver. Min giltighetstid går ut i december och känner mig redan stressad för att hitta nästa tid. Möjligtvis blir det ytterligare ett teoriprov som även det tar upp mycket plugg-tid.

Själv är jag van vid att klara av saker man verkligen ger sitt allt till, tror därför uppkörningen tar så hårt när man kuggar. Man har givit sitt bästa hela tiden, ändå räcker inte det till. Andra klarar uppkörningen på första försöket utan några problem. Själv försöker jag mitt allra bästa och ändå kuggar. Man vill inte skylla ifrån sig, men känns som att det är rättfärdigat. Självförtroendet tar för stor smäll om man inte skyller ifrån sig från stund till stund :scared: .

Nu har jag skrivit alldeles för mycket, förlåt för dålig svenska ;) :)
Du sa det själv, osäker när du skulle köra in i en rondell.

Öva mer! Lär dig läsa trafiken.

Att dom är hårdare mot privatister är en myt, jag har kört upp 5 ggr privat och klarat alla.

Lycka alla där ute
Gäst 2022-05-15 15:37 ! Citera #
Gäst 2022-05-15
Du sa det själv, osäker när du skulle köra in i en rondell.

Öva mer! Lär dig läsa trafiken.

Att dom är hårdare mot privatister är en myt, jag har kört upp 5 ggr privat och klarat alla.

Lycka alla där ute
Varför har du kört upp 5 gånger privat?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov