Start > Körkortsforum > Vi som tycker det känns svårt …

Vi som tycker det känns svårt att ta körkort

Hjulia 2023-09-18 20:30 ! Citera #
Hej alla övningskörare som delar sin inte helt lätta väg till körkortet.

Det var jag som startade tråden, och jag kan berätta att efter mycket svett och tårar har jag nu mitt körkort sedan en tid tillbaka. Så ge inte upp!

Berättar mer vid annat tillfälle.
Björn He 2023-09-19 12:48 ! Citera #
Även om det kännas svårt att få körkort så är det inte lika svårt att köra bil när man väl har lyckats få körkort och får köra ”på riktigt”. Sålänge man övningskör eller har uppkörning så har man ju en trafiklärare eller uppkörningsinspektör som ständigt pressar sin elev att göra eller inte göra vissa saker. Sån press behöver man inte känna när man har fått körkort.
På uppkörningen kan inspektören när som helst göra ingripanden som kan verka onödiga, men det är ju ingen som har rätt att ingripa när man har körkort och kör ”på riktigt”.
Veronica 2023-09-19 18:02 ! Citera #
Jag håller på att ta körkort i Belgien , på nederländska. Helt galet men det funkar.

Här är reglerna för körkort 1. Ta teoriprovet (godkänd 3 år giltigt)
2. Övningsköra privat eller med körskola .
3. om man kör med körskola minst 20 timmar kan man få ett speciellt körkort då man kan köra själv.

Har precis fått mitt ” övningsköra själv körkort ” med automat ( eftersom växlingen gått jäkligt trögt och mitt självförtroende låg på botten .
Testade att köra med automat mina två sista lektioner och det gick riktigt bra. Så.. Bye Bye manuell-stress..

Nu har jag 1 år och 9 månader på mig att ta körkortet . Och jag kommer få en automatväxlad bil i Februari ( nu är det bara september) och då blir det en nystart i körandet mot körkortet.

Hoppas man bara inte glömmer allt i väntans tider

Nu får jag jobba på min självkänsla och faktiskt tycka om mig själv när det kommer till att köra.
Gäst 2023-09-19 22:24 ! Citera #
Björn He 2023-09-19
Även om det kännas svårt att få körkort så är det inte lika svårt att köra bil när man väl har lyckats få körkort och får köra ”på riktigt”. Sålänge man övningskör eller har uppkörning så har man ju en trafiklärare eller uppkörningsinspektör som ständigt pressar sin elev att göra eller inte göra vissa saker. Sån press behöver man inte känna när man har fått körkort.
På uppkörningen kan inspektören när som helst göra ingripanden som kan verka onödiga, men det är ju ingen som har rätt att ingripa när man har körkort och kör ”på riktigt”.
Vadå press att göra eller inte göra vissa saker? Såklart vill personen bredvid att du ska göra rätt.
Sen finns ju alltid polisen bakom nästa hörn, redo att klippa ditt körkort om du gör fel i trafiken (eller komma i efterhand om det skett en olycka).

En inspektör gör aldrig onödiga ingripanden, och om den som sitter bredvid drar i ratten och undviker en olycka hade du inte blivit ganska tacksam då?

Något att tänka på är att man lär så länge man lever så kör försiktigt där ute!
Björn He 2023-09-20 13:54 ! Citera #
Gäst 2023-09-19
Vadå press att göra eller inte göra vissa saker? Såklart vill personen bredvid att du ska göra rätt.
Sen finns ju alltid polisen bakom nästa hörn, redo att klippa ditt körkort om du gör fel i trafiken (eller komma i efterhand om det skett en olycka).

En inspektör gör aldrig onödiga ingripanden, och om den som sitter bredvid drar i ratten och undviker en olycka hade du inte blivit ganska tacksam då?

Något att tänka på är att man lär så länge man lever så kör försiktigt där ute!
Uppkörningsinspektörer kan faktiskt ingripa trots att man inte gör absolut fel.
När jag kuggade på första försöket så ingrep inspektören genom att bromsa mig då jag närmade mig något mindre fartgupp (som inte var så lätt att se ordentligt i god tid) i cirka 50 km/tim, trots att jag körde på en 50-väg och trots att det inte är så farligt att köra i 50 över just det guppet. Jag har själv sett på gatufoton att det där fartguppet vid Våghusbron på Södra ringvägen i Västerås, där jag hade uppkörning, inte är något stort fartgupp utan snarare bara en mindre stenlagd upphöjning som såvitt jag förstår är utformad för att tåla en hastighet runt 50 km/tim, hur kan det då ha varit farligt att köra i 50 över?

Min ”kompis” berättade att han körde i 50 över ett gupp av misstag när han var i Västerås, antagligen över den där upphöjningen vid Våghusbron, han såg tydligen inte den där upphöjningen i tillräckligt god tid för att hinna bromsa. Men lyckligtvis blev det inga skador på bilen han körde, jag vet inte varför, men det kanske inte är så farligt att köra 50 just där. Att av misstag köra i 50 över en sån mindre upphöjning kan väl oftast inte leda till någon skada.
Förresten finns det ingen anledning att behöva köra långsammare än 50 där trots att det är en 50-väg; hade det varit ett övergångsställe där så hade jag väl förstått att det är viktigt att sänka sin hastighet. Å andra sidan är man inte skyldig att sänka sin hastighet strax före ett övergångsställe heller, om man nu inte har någon gående att behöva väja för; juridiskt sett är det tillåtet att passera ett övergångsställe i 50 km/tim sålänge det är trafiksäkert, om det nu är 50 som är högsta tillåtna hastigheten.
Björn He 2023-09-20 14:02 ! Citera #
Gäst 2023-09-19
Vadå press att göra eller inte göra vissa saker? Såklart vill personen bredvid att du ska göra rätt.
Sen finns ju alltid polisen bakom nästa hörn, redo att klippa ditt körkort om du gör fel i trafiken (eller komma i efterhand om det skett en olycka).

En inspektör gör aldrig onödiga ingripanden, och om den som sitter bredvid drar i ratten och undviker en olycka hade du inte blivit ganska tacksam då?

Något att tänka på är att man lär så länge man lever så kör försiktigt där ute!
Skulle du ha försökt ta tag i ratten om du hade noterat att jag tittar enbart i backspegeln men inte snett bakåt i döda vinkeln innan jag byter körfält? Jag tror inte det. Först och främst är det inte lagligt, såvitt jag vet, att manövrera ett fordon om man inte själv är fordonsförare. För det andra så kan du faktiskt framkalla en trafiksituation som är mycket farligare om du försöker ta tag i ratten åt mig, trots att det är jag och inte du som är fordonsförare.
Gäst 2023-10-16 20:44 ! Citera #
Känner att jag misströstar. Har så svårt att hålla jämn hastighet (pendlar upp o ner hela tiden). Och har svårt att bedöma avståndet till vägkanten - läskigt. Jag är även jättedålig på att svänga, antingen vrider jag för tidigt på ratten o håller på att köra in i något bredvid. Eller så vrider jag för sent och hamnar på fel sida vägen.... *tröttsamt*
Björn He 2023-10-17 14:45 ! Citera #
Gäst 2023-10-16
Känner att jag misströstar. Har så svårt att hålla jämn hastighet (pendlar upp o ner hela tiden). Och har svårt att bedöma avståndet till vägkanten - läskigt. Jag är även jättedålig på att svänga, antingen vrider jag för tidigt på ratten o håller på att köra in i något bredvid. Eller så vrider jag för sent och hamnar på fel sida vägen.... *tröttsamt*
Det lättaste sättet att hålla jämn fart är väl att anpassa sin hastighet till 30 km/tim, om man nu kör på en 30-väg, och sen när man kommit upp i 30 ”pumpa” bilen genom att växelvis släppa gasen vid 30-strecket så att farten sjunker och var 3:e-4:e sekund trampa lätt på gasen för att få farten tillbaka upp till 30-strecket, helst ska man se till att hålla regelbunden uppsikt över hastighetsmätaren för att vara uppmärksam på att man inte kör för fort och samtidigt inte överdrivet sakta; på en 70-väg ska man se till att ha hastighetsmätaren ungefär mitt emellan 60 och 70-strecket för att hålla jämn hastighet.

Att svänga är generellt sett en vanesak, man måste nog övningsköra mycket för att bli tillräckligt van att svänga på ett sånt sätt att man ligger så nära den högra vägkanten som möjligt och till höger om mitten av körbanan. Likadant med att hålla sig så nära vägkanten som möjligt.
Mirre 2023-10-17 17:42 ! Citera #
Jag plugga men när på provet jag fått mellan 47 - 51flera gång alltid missa trafikregler och trafiksäkerhet. Jag har lite svårt att översätta också.
Björn He 2023-10-27 18:08 ! Citera #
Jag skulle önska att man hade strukturerat om körkortsreglerna lite, genom att införa ett nytt utökat B-körkort som ger behörighet att köra taxi. Alltså, mitt förslag är att man då man fyllt 18 år ska få ta normalt B-körkort för vanlig personbil och, efter att ha haft B-körkort i minst två år, ska man få en möjlighet att utöka sitt B-körkort till B-taxi som ger behörighet att köra taxibil. Körkortsteori för taxikörkort är tydligen mycket mer avancerad än teori för vanligt B-körkort. När man tar normalt personbilskörkort så får man, till skillnad från taxiförarutbildningen, inte lära sig att spänna fast säkerhetsbälte om en passagerare och inte heller lära sig hur man tar hand om en passagerare som blir allvarligt sjuk; för en vanlig personbilsförare är det kanske inte lika höga krav på sådan kompetens som för en blivande taxiförare.

I taxiförarutbildningen ingår tydligen också kartläsningskunskap, som jag dock tycker är rätt onödigt. Nu när det finns GPS och digitala/elektroniska kartor (som eniro) så borde man hellre satsa mer på att använda bildskärmskartor istället för papperskartor.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 23:50
21
I går 21:42
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov