Björn He 2023-10-16
Varför fick jag inte lära mig att en dieselbil kan öka farten, så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, som jag enligt inspektörens uppgifter gjorde på 30-sträckan på Södra ringvägen? Om jag skulle ha lärt mig det före uppkörningen så skulle väl pappan ha tänkt på att låta mig övningsköra dieselbil men nu var det tydligen inte påtänkt av honom, för såna övningskörlärare som han är ju helt djävla värdelösa!
Å andra sidan var det fel att låna en så biljävel som den där diesel-golfen för uppkörningen, för diesel-golfar suger ju!
Om jag var tvungen att veta att en dieselbil kan ”gasa av sig själv”, som bilen tydligen måste ha gjort på 30-sträckan så att jag (av misstag) åkte i 50 där, då borde väl jag ha fått lov av Trafikverket att få hyra deras golf-jävel någon dag före uppkörningsdagen så att jag fick tillfälle att övningsköra den, gärna tillsammans med Staffans trafikskola hemma i Älvsjö, för att få förståelse för hur den fungerar och skall manövreras på ett naturligt sätt, annars tycker jag att Staffans trafikskola bara skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen istället för Trafikverkets. Jag borde ha kunnat erbjudas att låna en övningskörningsbil för uppkörning när jag ändå tog ett antal övningslektioner hos Staffans trafikskola några veckor före första uppkörningsförsöket men nu erbjöd körlärarna där aldrig mig överhuvudtaget att få låna deras bil för uppkörning, så jag ansåg mig inte ha något annat val än att låna Trafikverkets. Jag hade dock inte lärt mig vilken skillnad det är mellan bensin och diesel, innan jag fick uppleva att uppkörningsbilen, som var en dieseldriven Volkswagen Golf, kunde ”dra iväg” när jag släppte gasen, så att man riskerade att köra över hastighetsbegränsningen.
Hade jag bokat uppkörning i Eskilstuna hellre än i Västerås så hade jag säkert fått slippa köra upp med en diesel-Golf, för Eskilstuna har såvitt jag vet inga Golf-bilar utan bara Volvo.
Å andra sidan var det fel att låna en så biljävel som den där diesel-golfen för uppkörningen, för diesel-golfar suger ju!
Om jag var tvungen att veta att en dieselbil kan ”gasa av sig själv”, som bilen tydligen måste ha gjort på 30-sträckan så att jag (av misstag) åkte i 50 där, då borde väl jag ha fått lov av Trafikverket att få hyra deras golf-jävel någon dag före uppkörningsdagen så att jag fick tillfälle att övningsköra den, gärna tillsammans med Staffans trafikskola hemma i Älvsjö, för att få förståelse för hur den fungerar och skall manövreras på ett naturligt sätt, annars tycker jag att Staffans trafikskola bara skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen istället för Trafikverkets. Jag borde ha kunnat erbjudas att låna en övningskörningsbil för uppkörning när jag ändå tog ett antal övningslektioner hos Staffans trafikskola några veckor före första uppkörningsförsöket men nu erbjöd körlärarna där aldrig mig överhuvudtaget att få låna deras bil för uppkörning, så jag ansåg mig inte ha något annat val än att låna Trafikverkets. Jag hade dock inte lärt mig vilken skillnad det är mellan bensin och diesel, innan jag fick uppleva att uppkörningsbilen, som var en dieseldriven Volkswagen Golf, kunde ”dra iväg” när jag släppte gasen, så att man riskerade att köra över hastighetsbegränsningen.
Hade jag bokat uppkörning i Eskilstuna hellre än i Västerås så hade jag säkert fått slippa köra upp med en diesel-Golf, för Eskilstuna har såvitt jag vet inga Golf-bilar utan bara Volvo.