Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås

Uppkörning i Västerås

Lino 2023-11-21 16:22 ! Citera #
Hej,
Vad har de för automat bilar i Västerås?
Någon som kört upp nyligen och har en rutt ? Berätta!!!
Ella 2023-11-22 12:04 ! Citera #
Volkswagen passat och volvo c40 för manuell
Jo 2023-11-28 06:30 ! Citera #
Jeno 2023-01-20
Hej klarade uppkörningen igår. Så härlig känsla. Det här var andra körprovet. Det första körprovet var jag så nervös,jag fick en körprövare som var så stressad och oförstående att jag blev ännu mer nervös och stressad. Han hade med sig en som skulle bli körprövare. Jag hade aldrig kört en så ny bil så det var nytt för mig med knappar o dylikt som man ställer in säten exempelvis, så när jag sitter och ska ställa in allt så tjatar han ..tryck på tutan tryck, på tutan tryck, på tutan. Jag sitter där o ska ställa in allt. Så till slut trycker jag på tutan. Då säger han nu har du gjort säkerhetskontrollen..okej säger jag, jag börjar ställa in speglar. Då börjar han tjata att jag ska köra iväg nu, jag säger att jag måste ställa in speglar och sätta på mig bältet ..då blir det suck och stön. Jag har nu kanske försökt ställa in allt i 4 minuter..känner mig ännu mera stressad. Det var en obehaglig känsla att sitta där och höra hans suckar. Det var som att jag fick tunnel seende. Han kuggade mig för att han tyckte jag var ouppmärksam.
Igår fick jag en annan körprovare. OJ vilken skillnad! Helt annat..han var så lugn och positiv, fick mig att bli trygg och avslappnad. Jag fick ställa in och göra färdigt med allt. Sen körde vi iväg. Efter vi var klara sa han..att det var den trevligaste uppkörningen han hande haft på länge. Jag bara log och blev så glad och tackade honom. Han sa nej det är jag som ska tacka dig.
Hej, Grattis. Jag kunde inte ha beskrivit mitt uppkörning bättre som du gjorde din första försök. Tycker, är saker att vi fick samma körprovare. (ung, stressad) Nybil/stressad körprovare som suckade och gjorde mig ännu mer nervös, samma med tuttan,ingen tid att ställa speglar mm
ska köra på fredag och ber och hoppas att jag får inte samma persons körprovare :cry:
hoppas också att han får en anat job.
En fråga, fick du också samma bil? vet du vilket modell? Frågade trafikverket och de sa att normal brukar de ha VW gte passat automat, och jag sa, men jag fick något annorlunda, något ny, Då svarade de att kanske de hade lånat en bil :o , det brukar de göra.
Anton 2023-11-29 16:27 ! Citera #
Tjenare!

Har uppkörning imorgon och undrar om några har nå goda råd för att köra upp här i Västerås. Tänker mig rutter och liknande som man brukar köra.

Tackar för svar :)
Gäst 2023-12-15 18:08 ! Citera #
E18 och Ringen är så gott som garanterade (fast vilka sektioner av dom beror på), kan hända att dom tar ut dig till vid polisens hundskola också då det bjuder på bra moment (avfart motorvägar, rondell, landsväg, smal landsväg osv), Oftast då Brunnby Gård till Korsnings vid Stockgolmsvägen; Nära Klinta.

Tänk på att bara för att bashastigheten är 70 på landsväg så betyder det inte att du ska köra 70. Jag höll mig till runt 20 på själva gården ända ner till 15 km/h för att ”titta runt hörnet”, runt 35-40 på vägen innan gården när du svänger av till Brunnbygård, och mellan 40-55 på vägen efter gården som leder till korsningen nära klinta med enstaka ner till 30.

Dv.s anpassa din fart efter förhållandena först, din egen förmåga sen. Jag garanterar dig att blåser du förbi i 70 på gården så kommer du ganska omgående ha en piketbuss eller två och 5-8 arga poliser efter dig tillsammans med sina hundar som är tränade för att bita dig i skinkan om inte instruktören tvärnitar först och avbryter provet. :o

Om du har otur nog så kan det hända att du får åka in på Floragatan och sen ska ut på Stora gatan, detta ställe är genuint förvirrade, men det är helt sonika vanlig väjningsplikt (du har även väjningsplikt mot gående) som gäller. Ställ dig så dina framdäck inte är över linjen som finns där. är det vinter så linjen inte syns så se till att däcken på din bil inte passerar trafikljusets stolpe direkt till höger om dig.

Observera även dom där två lysena som sitter ovanpå påbudsskylten som säger att du bara får svänga höger. Lyser det rött får du inte köra. Gult betyder ”observera väjningsplikt”.
Ja jag tycker själv att det borde vara tydligare, men så är det i knasboll landet Sverige med luddiga skitlagar.
Babatunde 2023-12-28 19:58 ! Citera #
Hej!
Personligen skulle jag ej rekomendera att göra uppkörningen i Västerås, jag tycker att de underkännde för flera olika onödiga analedninga. Jag gjorde uppkörning 3 gånger, 1 av dem hade en praktikant, vilket gjorde det ännu mer pressande. Men helt ärligt gå för känsla.
Björn He 2023-12-29 01:03 ! Citera #
Babatunde 2023-12-28
Hej!
Personligen skulle jag ej rekomendera att göra uppkörningen i Västerås, jag tycker att de underkännde för flera olika onödiga analedninga. Jag gjorde uppkörning 3 gånger, 1 av dem hade en praktikant, vilket gjorde det ännu mer pressande. Men helt ärligt gå för känsla.
Uppkörningen i Västerås KAN vara enkel, det beror väl helt på omständigheterna och hur rättvisa uppkörningsinspektörerna är. Jag klarade uppkörningen på tredje försöket, som dock var andra försöket i Västerås (där jag var även på första försöket) och på tredje försöket/andra försöket i Västerås upplevde jag att det gick nästan hur bra som helst, med tanke på att Västerås var en mycket lättkörd och bekväm stad med bra och trafiksäkra vägar som var lätta att köra på sålänge man tog det lugnt och följde alla gällande trafikregler.

Jag undrar verkligen vad som gick fel för din del, som ledde till kuggning för dig. Det enda du kan göra är väl att lära dig av dina fel och se till att rätta till dem inför nästkommande uppkörning.

För min del var det förresten bara av en slump jag fick köra upp i Västerås, jag lyckades tydligen inte hitta ledig tid för körkortsprov som passade mig hemma i Stockholm så jag var helt enkelt tvungen att leta efter passande tid i någon annan uppkörningsort, som blev Västerås, som dock ligger inom tågavstånd från Stockholm. Jag bedömer att det kanske var tur att jag hellre var i Västerås och hade förarprov, för det hade säkert varit betydligt större sannolikhet för mig att kuggas om jag nu hade kört upp i Farsta, Sollentuna eller Södertälje. Storstockholm (Farsta, Sollentuna, Jakobsberg, Södertälje) är ju känt för att ha låga körprovsresultat, med bara omkring 40 % av sina förarprov godkända.

På andra försöket var jag i Lidköping, som jag tycker är en riktig skitstad som inte är att rekommendera för uppkörning! Jag hade dock inte tyckt illa om den staden om bara vägarna där hade varit bättre byggda och säkrare än vad de är eller var då jag var där. Det jag råkade ut för under uppkörningen i Lidköping hade jag dock kunnat råka ut för även i Västerås, om jag nu hade dirigerats till Hökåsen för att prövas på momentet infart och körning på landsväg, jag undrar hur många förarprovselever som prövats på landsvägskörning på riksväg 56 vid Hökåsen...
Babatunde 2024-01-02 13:36 ! Citera #
Shhh, tog mitt körkort i Uppsala ändå. Västerås de onödiga o hittar på dumma anledningar.
Irriterad läsare 2024-01-09 17:59 ! Citera #
Nu har du tjatat om den där satans diesel golfen i två år, att den gasa av sig själv. Fan släpp de ingen vill läsa om de nu, har du inget liv än att tjata om samma sak om o om igen. Leta vidare till nåt nytt forum o tjata om de istället din satans fähund
Björn He 2024-01-10 00:01 ! Citera #
Irriterad läsare 2024-01-09
Nu har du tjatat om den där satans diesel golfen i två år, att den gasa av sig själv. Fan släpp de ingen vill läsa om de nu, har du inget liv än att tjata om samma sak om o om igen. Leta vidare till nåt nytt forum o tjata om de istället din satans fähund
Jag skrev väl ingenting om diesel-golfen i mitt senaste inlägg här i tråden???

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor