Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås

Uppkörning i Västerås

Snart uppkörning i Västerås 2023-03-17 15:58 ! Citera #
Ingen som har några tips? :?
Jonathan 2023-03-18 10:13 ! Citera #
Snart uppkörning i Västerås 2023-03-17
Ingen som har några tips? :?
Folk kommer att köra om dig som tokar i cityringen och leka streetrace med dig vid rödljusen där. Håll huvet kallt och koncentrera dig på körningen.
snart uppkörning västerås 2023-03-18 12:52 ! Citera #
Jonathan 2023-03-18
Folk kommer att köra om dig som tokar i cityringen och leka streetrace med dig vid rödljusen där. Håll huvet kallt och koncentrera dig på körningen.
Ok, tack!
kuggad i västerås 2023-06-12 22:17 ! Citera #
Jag hade uppkörning i västerås nyligen och hade en äldre namn som heter Jörgen. Det var ganska enkla vägar, inte överdrivet mycket trafik. Körde upp klockan 17.15 men tyckte lite saker var konstiga. Vid första rondellen precis efter att man kört ut från trafikverket så var det en del bilar. Försökte hitta en lucka men tog det säkra före det osäkra för har hört att jag måste ta det mer lugnt i rondeller. Så efter en minut flyger bilen iväg och då har inspektören tryckt ner gasen till fullo och det är nästan så jag tappar kontrollen för att det går så fort. När han gasar sådär är det en bil som kommer från vänster och är farligt nära oss så blir tutad på. Insåg att jag blev kuggad redan där. Jag tyckte bara det var så konstigt att han inte gav någon varning som t.ex. att säga ”nu börjar det bli dags att vi rör på oss” eller liknande. Utan han bara tryckte ner gasen svin hårt så vi far helt omedvetandes. Fick backa runt hörn, ingen parkering förutom när vi körde tillbaka. Jag trodde inte heller inspektörerna fick svara när man frågade frågor, men han rättade mig om jag låg i fel körfält och om jag frågade t.ex. ska jag svänga vänster så svara han ja eller nej så det var ju schysst. Blev kuggad iallafall pga det. Tips: Kör inte upp på eftermiddagen, annars var det inga problem att köra där.
Gäst 2023-07-12 13:34 ! Citera #
Uppkörning i Västerås i övermorgon så om hinner dela sin uppfattning över trafiken runt kl 08:30 skulle det uppskattas. Bor själv i Stockholms innerstad där något likande är rent av misär.
Björn He 2023-08-25 00:15 ! Citera #
kuggad i västerås 2023-06-12
Jag hade uppkörning i västerås nyligen och hade en äldre namn som heter Jörgen. Det var ganska enkla vägar, inte överdrivet mycket trafik. Körde upp klockan 17.15 men tyckte lite saker var konstiga. Vid första rondellen precis efter att man kört ut från trafikverket så var det en del bilar. Försökte hitta en lucka men tog det säkra före det osäkra för har hört att jag måste ta det mer lugnt i rondeller. Så efter en minut flyger bilen iväg och då har inspektören tryckt ner gasen till fullo och det är nästan så jag tappar kontrollen för att det går så fort. När han gasar sådär är det en bil som kommer från vänster och är farligt nära oss så blir tutad på. Insåg att jag blev kuggad redan där. Jag tyckte bara det var så konstigt att han inte gav någon varning som t.ex. att säga ”nu börjar det bli dags att vi rör på oss” eller liknande. Utan han bara tryckte ner gasen svin hårt så vi far helt omedvetandes. Fick backa runt hörn, ingen parkering förutom när vi körde tillbaka. Jag trodde inte heller inspektörerna fick svara när man frågade frågor, men han rättade mig om jag låg i fel körfält och om jag frågade t.ex. ska jag svänga vänster så svara han ja eller nej så det var ju schysst. Blev kuggad iallafall pga det. Tips: Kör inte upp på eftermiddagen, annars var det inga problem att köra där.
Kanske inte så lämpligt av Jörgen att ingripa genom att gasa iväg dig. Han kunde hellre ha låtit dig köra vidare in i cirkulationen när du själv ansåg det som trafiksäkert.
Björn He 2023-09-01 00:33 ! Citera #
Jonathan 2023-03-18
Folk kommer att köra om dig som tokar i cityringen och leka streetrace med dig vid rödljusen där. Håll huvet kallt och koncentrera dig på körningen.
I cityringen, framförallt på Södra Ringvägen (som går förbi Västerås centurm), bör man faktiskt ha tänkt på att bygga fysiska farthinder, för att tvinga fordonsförare att köra sakta (högst 20-30 km/tim), om det nu är så viktigt att köra sakta. (Jag har noterat att S. Ringvägen var 50-väg förr men fick tydligen sänkt hastighet omkring år 2010 från 50 till 30 km/tim.)

Rondeller, eller i varje fall minirondeller, borde faktiskt byggas i korsningen med Hamngatan (vid Våghusbron där S. Ringvägen börjar) och i korsningen med Kopparbergsvägen/utfarten från busstationen. Därutöver borde de (vid sänkning av högsta tillåtna hastigheten på S. Ringvägen från 50 till 30) ha kunnat tänka på att bygga övergångsställena på 30-sträckan upphöjda/med farthinder, för att tvinga fordon att köra sakta; jag har förresten noterat på gatufoton att det finns vissa så kallade gångpassager på S. Ringvägen, alltså särskilt anlagda platser för gående att korsa körbanan på, som dock inte är vanliga övergångsställen, och såna gångpassager borde faktiskt byggas och målas om till övergångsställen, då helst med upphöjning.

Hade Södra Ringvägen varit byggd med regelbundna fysiska farthinder så skulle polisen säkert aldrig ha behövt göra fartkontroller där, eftersom ingen i så fall skulle ha kört fortare än 30 km/tim (för ett fordon kan ju skadas allvarligt eller i värsta fall kvaddas i körning i 30+ över ett gupp). Nu när fysiska farthinder saknas där så förekommer det tydligen att bilister kör i 40-50 där, trots hastighetsbegränsningen 30 km/tim, jag tror den värsta fortkörningen på Södra Ringvägen har varit en bilist som körde i 70 (och alltså hela 40 km/tim för fort).
Björn He 2023-09-01 14:00 ! Citera #
Vid Södra Ringvägens början, vid Våghusbron, finns det förresten tydligen en stenlagd upphöjning, trots att det inte är ett övergångsställe där. Jag vet inte hur man tänkt sig med ett farthinder där, trots att det inte finns anledning att behöva sänka farten just där. Just där är det inte lämpligt att köra 50 km/tim, trots att det är 50-väg, i alla fall inte på uppkörningen.
Om man mot förmodan har fått körkort och rätt att köra bil på riktigt, så tycker jag att man kan få köra 50 över farthindret, om man nu vågar.

Min gamla kontaktperson David ”råkade” köra 50 över ett mindre farthinder en gång i Västerås, antagligen det på Södra ringvägen, men han upplevde inte det som farligt. Bilen tog ju lyckligtvis ingen skada, att ”råka” köra 50 över ett mindre farthinder brukar väl oftast inte göra någon skada. David har såvitt jag vet inte fått indraget körkort, och man bör inte kunna få indraget körkort om man inte kört fortare än högsta tillåtna hastigheten. Det spelar ingen roll om det anses lämpligt eller mindre lämpligt att köra 50 km/tim på 50-väg, det är inte direkt olagligt att köra i 50, för det är ju högst 50 km/tim som gäller om hastighetsbegränsningen nu är högst 50.

Förresten tycker jag att hastigheten borde kunna sänkas till 30, om det nu anses olämpligt att köra 50 (där det finns farthinder). De som har anlagt farthinder verkar tydligen inte alls tänka på att begränsa tillåten hastighet till 30 strax före och över farthindret, trots att det borde kunna göras.
Fredrik 2023-09-02 17:03 ! Citera #
Hej.

Någon som vet vilken bilmodell de har i Västerås vid uppkörning. Manuell växellåda.

Tack
Fredrik
Björn He 2023-09-02 21:02 ! Citera #
Fredrik 2023-09-02
Hej.

Någon som vet vilken bilmodell de har i Västerås vid uppkörning. Manuell växellåda.

Tack
Fredrik
Uppkörningsbilarna i Västerås brukar vara dieseldriven Volkswagen Golf, som jag tycker är dåliga. Annars kan man, om man har tur, få köra upp med Volvo, som är bättre bilar än Golfarna. De flesta uppkörningskontor använder Golf och Volvo.

Man kan ju annars försöka be en trafikskola om lov att få låna en bil för uppkörning istället för att låna av Trafikverket. Man måste ju faktiskt inte låna av Trafikverket om man kan använda egen bil, på villkoret att bilen är utrustad med dubbelkommando.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov