Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås

Uppkörning i Västerås

Björn He 2023-10-10 16:02 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
1) Hastighetsmätare finns på instrumentbrädan. Syftet med en är att man ska kunna hålla koll på sin hastighet.

2) Föraren är ansvarig oavsett bakomliggande orsaker. Kör någon in i min bil bakifrån pga dåligt avstånd, är det den förarens fel. Inte den förarens pappas fel, även om pappan varit en dålig lärare och uppmuntrat att tailgate folk.
Jag skulle väl inte ha kört upp med Trafikverkets djävla bilar som diesel-Golfar. Diesel-Golfar suger ju! Staffans trafikskola hemma i Älvsjö borde ha avrått mig från att låna bil av Trafikverket och istället erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen, när jag ändå tog ett antal övningskörningslektioner med dem några veckor före uppkörningen. Jag vet inte varför de inte erbjöd mig att låna en av deras bilar, jag trodde trafikskolor kunde låna ut bilar för uppkörning till privatister. Hade trafikskolor lånat ut bilar för uppkörning (gratis eller mot en låneavgift) så hade Trafikverket kanske hindrats från att låna ut bilar för uppkörning, TrV:s bilar är inga bilar att rekommendera!

Förresten hade jag lika gärna kunnat köra i 50 på 30-sträckan förbi Västerås resecentrum idag, om jag hade haft mage att göra det. Teoretiskt sett är det okej, kanske inte på en uppkörning, att göra det sålänge inte trafikpolisen utför hastighetskontroll där. Det behöver ändå inte vara trafikfarligt att köra 50 på en 30-väg, bara för att man kör i för hög hastighet så behöver man ju inte orsaka någon trafikolycka. Förresten var det orimligt att sänka hastighetsbegränsningen förbi resecentrum till 30, den var faktiskt 50 till 2011/2012.
Björn He 2023-10-10 17:42 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
1) Hastighetsmätare finns på instrumentbrädan. Syftet med en är att man ska kunna hålla koll på sin hastighet.

2) Föraren är ansvarig oavsett bakomliggande orsaker. Kör någon in i min bil bakifrån pga dåligt avstånd, är det den förarens fel. Inte den förarens pappas fel, även om pappan varit en dålig lärare och uppmuntrat att tailgate folk.
Jag hade hellre föredragit att (av misstag) komma upp i 50 på en 30-väg och riskera att få indraget körkort, efter att ha klarat uppkörningen, än göra det på uppkörningen och bli kuggad för det. Hade jag fått köra upp med någon trafikskolebil istället för Trafikverkets djävla bilar som VW Golf Diesel så hade jag aldrig lärt mig, ens som körkortsinnehavare, att dieselbilar, framförallt Golf-bilar, kan ”gasa av sig själva” så att man riskerar att överskrida hastighetsgränsen om man inte är tillräckligt försiktig och van att köra såna djävla bilar (och såna djävla bilar är inte att rekommendera tycker jag; de som tillverkade såna diesel-djävlar borde hellre ha tänkt på att tillverka miljövänligare hybrider eller annars rena elbilar istället). Att de kan ”gasa av sig själva” så att man riskerar att överskrida hastighetsgränsen är ju bara helfel!

Jag har lyckligtvis aldrig upplevt nu som körkortsinnehavare att bilar kan ”öka farten även när föraren släppt gasen”. Det beror väl delvis på att jag som bilägare bara har köpt bensindrivna bilar, eftersom jag föredrar att köpa begagnade bilar (tillverkade runt millennieskiftet) som är betydligt billigare (högst 10 000 kronor) än helt nytillverkade, och de flesta begagnade bilar är ju tydligen bensinbilar.
Pappan hyrde en diesel-Focus av en Ford-verkstad någon gång vintern 2013/2014 medan han lämnade in sin Mondeo på reparation, och när jag provkörde den hemma på vår villagata, som är 30-väg, så upplevde jag att den INTE kunde gasa av sig själv, utom lite på när man la i treans växel, då bilen ”ökade farten av sig själv” till cirka 25-30 km/tim, men den höll då konstant fart omkring 25-30, så man behövde knappt röra gasen, och det var väldigt lättkört.

Sen hade jag själv en dieseldriven Ford Mondeo under sommaren 2016, och den kunde inte heller ”öka farten av sig själv”, men däremot upplevde jag att varvtalet på den kunde sjunka så lågt att bilen riskerade motorstopp om man körde på 3:ans växel i cirka 30 km/tim, så jag var nästan alltid tvungen att växla ned till 2:an på 30-vägar. Om jag mot förmodan förväntades göra så på en 30-väg med den där diesel-Golfen jag fick köra upp med, då anser jag att jag borde ha fått tillfälle att övningsköra en sån dieseldjävel först, för att bli tillräckligt van att köra en sån, men det fick jag tydligen inte nu, och det var inte mitt eget fel. Felet var snarare att varken pappan eller någon trafikskola erbjöd mig sådan hjälp, som jag hade behövt.
Björn He 2023-10-10 18:38 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
1) Hastighetsmätare finns på instrumentbrädan. Syftet med en är att man ska kunna hålla koll på sin hastighet.

2) Föraren är ansvarig oavsett bakomliggande orsaker. Kör någon in i min bil bakifrån pga dåligt avstånd, är det den förarens fel. Inte den förarens pappas fel, även om pappan varit en dålig lärare och uppmuntrat att tailgate folk.
Om jag mot förmodan kör på ett barn eller någon annan cyklist som cyklar i vägen för min bil, då jag är på väg ut från den korsande vägen till höger i en korsning där fordonsförare har väjningsplikt mot fordon från höger, då är jag INTE vållande till påkörningsolyckan utan cyklisten är ensam vållande och därmed också skyldig att ersätta eventuella skador på min bil. Är det den så kallade högerregeln så är en fordonsförare skyldig att väja för ett fordon närmande sig från höger innan den fortsätter köra.
Om en fordonsförare missar plikten att ge mig från höger företräde och därigenom orsakar en kollision mellan fordonet och mitt fordon så har man gjort fel och därigenom varit vållande till kollisionen. Det spelar ingen roll om det är ”naturligt” att cyklister, framförallt cyklande barn, inte brukar ha kunskap om när högerregeln gäller och hur den skall tillämpas, man kan inte ursäkta att man missat högerregeln med argument som ”Jag visste inte om högerregeln”/”Jag hade inte lärt mig högerregeln”. För det första kan sådana argument inte frita en som inte väjt för ett fordon från höger från vållandeansvar för eventuell kollision som uppstår då en som har väjningsplikt inte väjt för fordonet från höger och för det andra har man ett personligt ansvar att ha kunskap om vilka trafikregler som gäller i en viss trafiksituation och hur de gällande reglerna skall tillämpas, att man inte har lärt sig högerregeln är ingen förmildrande omständighet om man orsakat en kollision genom att inte ha gett ett fordon från höger företräde (då man förväntas göra det), och man kan skaffa sig kunskap om högerregeln om man bara läser på ordentligt om grundläggande trafikjuridik.
Ärligt talat så fick jag kunskap om den så kallade högerregeln redan när jag var mellan 10 och 13 år gammal, jag minns inte hur men jag måste väl ha läst på någon hemsida om vägmärken och trafikregler att ”Om det saknas vägmärken som anger vem som har väjningsplikt vid en vägkorsning så gäller generellt väjningsplikt enligt högerregeln”.

Hittills har jag aldrig krockat med en cyklist som missat högerregeln, men däremot hade jag en kollsion med en 16-årig tjej på moped en gång ett par månader före min 20-årsdag på Johan Skyttes väg i Älvsjö, där tjejen tydligen inte sänkte sin hastighet i god tid före en korsning med en mindre villagata, utan bara närmade sig korsningen i 40-45 km/tim (som är alldeles för fort) och när jag just var på väg ut från den mindre villagatan till höger i hennes körriktning så bara körde hon på min bil i vänstersidan, föll omkull och slog sig på asfalten. Trots vissa klagomål från hennes mamma om att ”Björn ska ha kört ut i korsningen utan att ens bromsa och utan att titta sig för i korsningen” så ansågs ändå hon som ensam vållande medan jag själv friades från vållandeansvar, och det blev tydligen dyrt för hennes föräldrar som ägde moppen, eftersom ersättningsskyldigheten för min bil samt eventuella sjukvårdskostnader för hennes sjukhusbesök gick på deras trafikförsäkring.
Hon hade tydligen inte direkt lärt sig att högerregeln gäller i just den korsningen, för hon verkade ha tendens att uppfatta att den ”större” villagatan som hon körde på var en ”huvudled”, och det är ett relativt vanligt nybörjarmisstag.
Gäst 2023-10-10 18:38 ! Citera #
Men Björn, bortse från hastighetsmätaren. Men känner du inte skillnad på att köra i 30 och i 50? När man tex kommer till en skolzon känner väl även de mest oerfarna passagerarna vid 30 kmh att ”okej, nu går det sakta” och sen känner ”okej nu går det mer normalt” när man gasar upp till 50 igen?
Jurist 2023-10-10 18:45 ! Citera #
Björn He 2023-10-10
Om jag mot förmodan kör på ett barn eller någon annan cyklist som cyklar i vägen för min bil, då jag är på väg ut från den korsande vägen till höger i en korsning där fordonsförare har väjningsplikt mot fordon från höger, då är jag INTE vållande till påkörningsolyckan utan cyklisten är ensam vållande och därmed också skyldig att ersätta eventuella skador på min bil. Är det den så kallade högerregeln så är en fordonsförare skyldig att väja för ett fordon närmande sig från höger innan den fortsätter köra.
Om en fordonsförare missar plikten att ge mig från höger företräde och därigenom orsakar en kollision mellan fordonet och mitt fordon så har man gjort fel och därigenom varit vållande till kollisionen. Det spelar ingen roll om det är ”naturligt” att cyklister, framförallt cyklande barn, inte brukar ha kunskap om när högerregeln gäller och hur den skall tillämpas, man kan inte ursäkta att man missat högerregeln med argument som ”Jag visste inte om högerregeln”/”Jag hade inte lärt mig högerregeln”. För det första kan sådana argument inte frita en som inte väjt för ett fordon från höger från vållandeansvar för eventuell kollision som uppstår då en som har väjningsplikt inte väjt för fordonet från höger och för det andra har man ett personligt ansvar att ha kunskap om vilka trafikregler som gäller i en viss trafiksituation och hur de gällande reglerna skall tillämpas, att man inte har lärt sig högerregeln är ingen förmildrande omständighet om man orsakat en kollision genom att inte ha gett ett fordon från höger företräde (då man förväntas göra det), och man kan skaffa sig kunskap om högerregeln om man bara läser på ordentligt om grundläggande trafikjuridik.
Ärligt talat så fick jag kunskap om den så kallade högerregeln redan när jag var mellan 10 och 13 år gammal, jag minns inte hur men jag måste väl ha läst på någon hemsida om vägmärken och trafikregler att ”Om det saknas vägmärken som anger vem som har väjningsplikt vid en vägkorsning så gäller generellt väjningsplikt enligt högerregeln”.

Hittills har jag aldrig krockat med en cyklist som missat högerregeln, men däremot hade jag en kollsion med en 16-årig tjej på moped en gång ett par månader före min 20-årsdag på Johan Skyttes väg i Älvsjö, där tjejen tydligen inte sänkte sin hastighet i god tid före en korsning med en mindre villagata, utan bara närmade sig korsningen i 40-45 km/tim (som är alldeles för fort) och när jag just var på väg ut från den mindre villagatan till höger i hennes körriktning så bara körde hon på min bil i vänstersidan, föll omkull och slog sig på asfalten. Trots vissa klagomål från hennes mamma om att ”Björn ska ha kört ut i korsningen utan att ens bromsa och utan att titta sig för i korsningen” så ansågs ändå hon som ensam vållande medan jag själv friades från vållandeansvar, och det blev tydligen dyrt för hennes föräldrar som ägde moppen, eftersom ersättningsskyldigheten för min bil samt eventuella sjukvårdskostnader för hennes sjukhusbesök gick på deras trafikförsäkring.
Hon hade tydligen inte direkt lärt sig att högerregeln gäller i just den korsningen, för hon verkade ha tendens att uppfatta att den ”större” villagatan som hon körde på var en ”huvudled”, och det är ett relativt vanligt nybörjarmisstag.
En förare som kom från höger (och alltså hade ”rätt” till väg), dömdes för vårdslöshet i trafik efter att ha kört 50 km/h in i en korsning med skymd sikt. Den som bröt mot högerregeln dömdes också.
HD:s avgörande nr S B 1278/1971
Björn He 2023-10-10 19:02 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
Men Björn, bortse från hastighetsmätaren. Men känner du inte skillnad på att köra i 30 och i 50? När man tex kommer till en skolzon känner väl även de mest oerfarna passagerarna vid 30 kmh att ”okej, nu går det sakta” och sen känner ”okej nu går det mer normalt” när man gasar upp till 50 igen?
Jag är tydligen inte jättevan att känna 30 km/tim och högre fart än 30 ”med kroppen”. Men å andra sidan var jag inte direkt van att köra en dieselbil som kan öka farten även om man inte gasar, jag hade inte lärt mig att en dieselbil, framförallt Volkswagen Golf, kan göra så. Jag vill minnas att jag körde på uppkörningen just så som jag var van då jag övningskörde med trafikläraren Malin på Staffans trafikskola: Alltså, jag såg till att anpassa farten till cirka 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, sedan började jag att ”pumpa” bilen genom att växelvis släppa gasen och ge gas var 3:e-4:e sekund, för att hålla jämn fart runt 30-strecket. Det var ungefär så jag gjorde när jag och Malin körde på någon 30-sträcka på en större villagata som annars är 50-väg, jag försökte göra likadant på uppkörningen men det blev tydligen inte samma resultat.

Alltså, jag var faktiskt nere i cirka 30 km/tim när jag just såg 30-skylten på Södra ringvägen, precis som när jag närmade mig 30-skylten på 30-sträckan jag Malin övningskörde med mig, men jag visste inte just då att uppkörningsbilen kunde ”dra iväg” när man släpper gasen, jag var säker på att bilen skulle tappa fart när jag slutade gasa eftersom jag inte hört talas om en bil som ”gasar av sig själv”, men nu kunde tydligen Diesel-Golfen göra det; Golfen Malin hade var däremot bensinbil.
Jag vägrade att tro på det inspektören som kuggade mig uppgav, att jag var ”uppe i 50 på den där 30-sträckan på Södra ringvägen”. Något sånt hände aldrig när jag och Malin övningskörde, framförallt med tanke på att jag som då var nybörjare inte alls var van eller modig nog för att köra så fort som 50 km/tim, ens om det var 50-väg (med tanke på att man knappast hinner väja för gående vid övergångsställen om man kör fortare än 30-40 km/tim).

Nu efteråt tycker jag som sagt att Malin eller någon av hennes kollegor skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen istället för att låna Trafikverkets bil (för TrV:s bilar suger ju), hade jag haft sällskap till Västerås med en trafikskolelärare så hade jag fått en möjlighet att övningsköra i staden för att förbereda mig innan uppkörningen skulle börja, annars borde väl jag och/eller Staffans trafikskola ha fått lov av Trafikverket att låna deras diesel-Golf någon dag före uppkörningsdagen så att Malin hann övningsköra den med mig och därigenom låta mig lära mig hur den bör manövreras på ett lämpligt sätt, så att jag blev tillräckligt van vid det tills uppkörningen.
Men nu är det olyckligtvis så som det har blivit. Jag fick inte godkänt på första uppkörningsförsöket, vilket jag haft betydligt större chans att få om det blivit så som jag önskar nu i efterhand, och andra uppkörningsförsöket som av en slump blev i Lidköping gick nästan betydligt mycket sämre än första i Västerås. Eftersom Lidköping verkar vara en skitstad som inte alls är att rekommendera för uppkörning så borde jag ha avstått från att boka uppkörning i Lidköping och istället väntat någon vecka längre, då det dök upp en annan ledig tid, i just Västerås.
Jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsstad. Jag vet av erfarenhet att Västerås är en mycket bekväm stad med bra och säkra vägar som är lätta att köra på; vägarna vid Lidköping är däremot inte bra alls.
Gäst 2023-10-10 19:15 ! Citera #
Björn He 2023-10-10
Jag är tydligen inte jättevan att känna 30 km/tim och högre fart än 30 ”med kroppen”. Men å andra sidan var jag inte direkt van att köra en dieselbil som kan öka farten även om man inte gasar, jag hade inte lärt mig att en dieselbil, framförallt Volkswagen Golf, kan göra så. Jag vill minnas att jag körde på uppkörningen just så som jag var van då jag övningskörde med trafikläraren Malin på Staffans trafikskola: Alltså, jag såg till att anpassa farten till cirka 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, sedan började jag att ”pumpa” bilen genom att växelvis släppa gasen och ge gas var 3:e-4:e sekund, för att hålla jämn fart runt 30-strecket. Det var ungefär så jag gjorde när jag och Malin körde på någon 30-sträcka på en större villagata som annars är 50-väg, jag försökte göra likadant på uppkörningen men det blev tydligen inte samma resultat.

Alltså, jag var faktiskt nere i cirka 30 km/tim när jag just såg 30-skylten på Södra ringvägen, precis som när jag närmade mig 30-skylten på 30-sträckan jag Malin övningskörde med mig, men jag visste inte just då att uppkörningsbilen kunde ”dra iväg” när man släpper gasen, jag var säker på att bilen skulle tappa fart när jag slutade gasa eftersom jag inte hört talas om en bil som ”gasar av sig själv”, men nu kunde tydligen Diesel-Golfen göra det; Golfen Malin hade var däremot bensinbil.
Jag vägrade att tro på det inspektören som kuggade mig uppgav, att jag var ”uppe i 50 på den där 30-sträckan på Södra ringvägen”. Något sånt hände aldrig när jag och Malin övningskörde, framförallt med tanke på att jag som då var nybörjare inte alls var van eller modig nog för att köra så fort som 50 km/tim, ens om det var 50-väg (med tanke på att man knappast hinner väja för gående vid övergångsställen om man kör fortare än 30-40 km/tim).

Nu efteråt tycker jag som sagt att Malin eller någon av hennes kollegor skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen istället för att låna Trafikverkets bil (för TrV:s bilar suger ju), hade jag haft sällskap till Västerås med en trafikskolelärare så hade jag fått en möjlighet att övningsköra i staden för att förbereda mig innan uppkörningen skulle börja, annars borde väl jag och/eller Staffans trafikskola ha fått lov av Trafikverket att låna deras diesel-Golf någon dag före uppkörningsdagen så att Malin hann övningsköra den med mig och därigenom låta mig lära mig hur den bör manövreras på ett lämpligt sätt, så att jag blev tillräckligt van vid det tills uppkörningen.
Men nu är det olyckligtvis så som det har blivit. Jag fick inte godkänt på första uppkörningsförsöket, vilket jag haft betydligt större chans att få om det blivit så som jag önskar nu i efterhand, och andra uppkörningsförsöket som av en slump blev i Lidköping gick nästan betydligt mycket sämre än första i Västerås. Eftersom Lidköping verkar vara en skitstad som inte alls är att rekommendera för uppkörning så borde jag ha avstått från att boka uppkörning i Lidköping och istället väntat någon vecka längre, då det dök upp en annan ledig tid, i just Västerås.
Jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsstad. Jag vet av erfarenhet att Västerås är en mycket bekväm stad med bra och säkra vägar som är lätta att köra på; vägarna vid Lidköping är däremot inte bra alls.
Första meningen hade räckt. Jag respekterar det.
Uppkörning i Västerås 2023-10-16 11:37 ! Citera #
Hej,

Jag är från Stockholm och kuggat mina två uppkörningar i Järfälla. Andra gången fick jag fler fel än första gången. Jag har aldrig kört i Västerås, många säger att vägarna är enkla men ingen har sagt att man faktiskt kan bli godkänd, lättare än i Stockholm iallafall. Har någon tips eller rutter som skulle vara till hjälp? TACK
Björn He 2023-10-16 13:29 ! Citera #
Uppkörning i Västerås 2023-10-16
Hej,

Jag är från Stockholm och kuggat mina två uppkörningar i Järfälla. Andra gången fick jag fler fel än första gången. Jag har aldrig kört i Västerås, många säger att vägarna är enkla men ingen har sagt att man faktiskt kan bli godkänd, lättare än i Stockholm iallafall. Har någon tips eller rutter som skulle vara till hjälp? TACK
Jag fick köra mestadels inom tätbebyggelse norr om Västerås centrum och på mindre landsvägar, främst den landsväg som går från Västerås till Tillberga, som är en förort eller vad man ska kalla det belägen norr om Västerås. Landsvägen till Tillberga är nästan inga problem att köra på, för det är en väldigt liten och lugn landsväg som inte alls brukar vara farligt hårt trafikerad som de flesta riksvägar.
Jag klarade dock uppkörningen på tredje försöket, som dock var andra i Västerås; jag var i Västerås även på första men då hade jag ingen landsvägskörning. Alla körprov är tydligen delvis eller nästan helt unika.
Björn He 2023-10-16 17:02 ! Citera #
Gäst 2023-10-10
1) Hastighetsmätare finns på instrumentbrädan. Syftet med en är att man ska kunna hålla koll på sin hastighet.

2) Föraren är ansvarig oavsett bakomliggande orsaker. Kör någon in i min bil bakifrån pga dåligt avstånd, är det den förarens fel. Inte den förarens pappas fel, även om pappan varit en dålig lärare och uppmuntrat att tailgate folk.
Varför fick jag inte lära mig att en dieselbil kan öka farten, så att man riskerar att överskrida hastighetsbegränsningen, som jag enligt inspektörens uppgifter gjorde på 30-sträckan på Södra ringvägen? Om jag skulle ha lärt mig det före uppkörningen så skulle väl pappan ha tänkt på att låta mig övningsköra dieselbil men nu var det tydligen inte påtänkt av honom, för såna övningskörlärare som han är ju helt djävla värdelösa!
Å andra sidan var det fel att låna en så biljävel som den där diesel-golfen för uppkörningen, för diesel-golfar suger ju!

Om jag var tvungen att veta att en dieselbil kan ”gasa av sig själv”, som bilen tydligen måste ha gjort på 30-sträckan så att jag (av misstag) åkte i 50 där, då borde väl jag ha fått lov av Trafikverket att få hyra deras golf-jävel någon dag före uppkörningsdagen så att jag fick tillfälle att övningsköra den, gärna tillsammans med Staffans trafikskola hemma i Älvsjö, för att få förståelse för hur den fungerar och skall manövreras på ett naturligt sätt, annars tycker jag att Staffans trafikskola bara skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen istället för Trafikverkets. Jag borde ha kunnat erbjudas att låna en övningskörningsbil för uppkörning när jag ändå tog ett antal övningslektioner hos Staffans trafikskola några veckor före första uppkörningsförsöket men nu erbjöd körlärarna där aldrig mig överhuvudtaget att få låna deras bil för uppkörning, så jag ansåg mig inte ha något annat val än att låna Trafikverkets. Jag hade dock inte lärt mig vilken skillnad det är mellan bensin och diesel, innan jag fick uppleva att uppkörningsbilen, som var en dieseldriven Volkswagen Golf, kunde ”dra iväg” när jag släppte gasen, så att man riskerade att köra över hastighetsbegränsningen.

Hade jag bokat uppkörning i Eskilstuna hellre än i Västerås så hade jag säkert fått slippa köra upp med en diesel-Golf, för Eskilstuna har såvitt jag vet inga Golf-bilar utan bara Volvo.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov