Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås

Uppkörning i Västerås

Björn He 2023-09-12 09:52 ! Citera #
Gäst 2021-02-15
Hur länge körde du för fort (pga din inkompetens att hantera en av Sveriges vanligaste bilar)? Med andra ord, hur sällan kollar du hastighetsmätaren?
Jag vet inte exakt hur länge jag ska ha kört ”för fort” på 30-sträckan på Södra Ringvägen i Västerås, men inspektören hävdade att jag var uppe i 50 redan i början på 30-sträckan, det tycker jag lät väldigt osannolikt, för jag vill minnas att jag var nere i runt 30 när jag just närmade mig 30-skylten, men bilen måste ha ”dragit iväg” så att jag kom upp i 50 av misstag.
Jag kan dock inte ha kört 50 på hela 30-sträcka, för ungefär mitt i 30-sträckan, där det finns en busshållplats till höger, sammanvävs ju höger körfält med vänster körfält, jag började då att bromsa, för att hinna kolla spegel och döda vinkeln innan jag lämnade höger körfält, och när jag bromsade så måste jag ha varit nere i 20-30 km/tim - men inspektören bedömde tydligen att jag ”sänkte farten för sent”.
Björn He 2023-09-13 01:45 ! Citera #
Gäst 2021-02-15
Hur länge körde du för fort (pga din inkompetens att hantera en av Sveriges vanligaste bilar)? Med andra ord, hur sällan kollar du hastighetsmätaren?
Jag tycker trots allt att diesel-golfarna suger. Hade jag haft rätt att välja uppkörningsbil själv så hade jag nog valt Volvo hellre än någon idiotbil som Volkswagen Golf.
Björn He 2023-09-20 14:25 ! Citera #
Är det någon som vet hur vanligt förekommande det är att bilister kör i 50 förbi Våghusbron i Västerås, trots att det finns något mindre fartgupp (upphöjd stenläggning) där? Inte för att jag vill veta huruvida det är okej eller inte att köra 50 över ett fartgupp på uppkörningen, men hur ofta har det hänt att en bilist har gjort det?
Björn He 2023-10-04 18:16 ! Citera #
Gäst 2021-02-15
So what? Vad har du emot att kolla mätaren? Uppenbarligen är du inte skicklig nog att köra på känsla*. Lösning? Kolla mätaren så slipper du köra på känsla. :D Det ingår väl tom i utbildningen? Inte säger du ”jag vill minnas att ingen var bakom mig så jag kollade inte i spegeln innan jag bytte körfält”? :lol:

(*Inte heller jag är så skicklig, så jag kollar på mätaren.)
Det behöver inte ha varit mitt fel att av misstag kom upp i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen, som inspektören uppgav att jag gjorde. Det kan ju lika gärna ha varit pappans fel, som inte lärde mig att köra dieselbil inför uppkörningen. Han måste ha glömt att tänka på att låta mig övningsköra både bensinbil och dieselbil, det hade jag behövt träna på om det nu är så jättestora skillnader som att en dieselbil kan ”dra iväg” när man släpper gasen, så att man riskerar att komma över hastighetsbegränsningen om man inte är tillräckligt försiktig och van att köra diesel. Dieselbilar, framförallt golfbilar, suger!
Föräldrar eller andra privata övningskörningslärare är tydligen inte absolut perfekta, men det är kanske inte alla trafikskolelärare heller.

Jag tycker nu efteråt att Staffans trafikskola i Älvsjö, där jag bor, borde ha erbjudit mig att låna någon av deras bilar för min uppkörning, när jag ändå tog ett antal övningskörningslektioner hos dem några veckor innan uppkörningen i Västerås. Jag förstår inte varför inte de erbjöd mig att låna bil för uppkörning av dem, men hade de gjort det så hade jag fått slippa Trafikverkets djävla bilar som Golf Diesel (som kan ”gasa av sig själva”), dessutom hade väl jag haft sällskap av en av körlärarna till Västerås där jag bokade uppkörning, och fått en eventuell chans att förbereda mig genom att få övningsköra lite i staden för att lära känna vägarna så bra som möjligt innan uppkörningen skulle börja; det skulle ge mig betydligt större möjlighet att få godkänt på första uppkörningsförsöket, som jag olyckligtvis inte fick nu.
Gäst 2023-10-05 09:15 ! Citera #
Björn He 2023-10-04
Det behöver inte ha varit mitt fel att av misstag kom upp i 50 på 30-sträckan på Södra ringvägen, som inspektören uppgav att jag gjorde. Det kan ju lika gärna ha varit pappans fel, som inte lärde mig att köra dieselbil inför uppkörningen. Han måste ha glömt att tänka på att låta mig övningsköra både bensinbil och dieselbil, det hade jag behövt träna på om det nu är så jättestora skillnader som att en dieselbil kan ”dra iväg” när man släpper gasen, så att man riskerar att komma över hastighetsbegränsningen om man inte är tillräckligt försiktig och van att köra diesel. Dieselbilar, framförallt golfbilar, suger!
Föräldrar eller andra privata övningskörningslärare är tydligen inte absolut perfekta, men det är kanske inte alla trafikskolelärare heller.

Jag tycker nu efteråt att Staffans trafikskola i Älvsjö, där jag bor, borde ha erbjudit mig att låna någon av deras bilar för min uppkörning, när jag ändå tog ett antal övningskörningslektioner hos dem några veckor innan uppkörningen i Västerås. Jag förstår inte varför inte de erbjöd mig att låna bil för uppkörning av dem, men hade de gjort det så hade jag fått slippa Trafikverkets djävla bilar som Golf Diesel (som kan ”gasa av sig själva”), dessutom hade väl jag haft sällskap av en av körlärarna till Västerås där jag bokade uppkörning, och fått en eventuell chans att förbereda mig genom att få övningsköra lite i staden för att lära känna vägarna så bra som möjligt innan uppkörningen skulle börja; det skulle ge mig betydligt större möjlighet att få godkänt på första uppkörningsförsöket, som jag olyckligtvis inte fick nu.
Absolut, men lagen säger att den som kör är ansvarig. Så det var ditt fel, men som berodde på inadekvat utbildning.
Björn He 2023-10-05 18:21 ! Citera #
Gäst 2023-10-05
Absolut, men lagen säger att den som kör är ansvarig. Så det var ditt fel, men som berodde på inadekvat utbildning.
Det var kanske ingen bluff att uppkörningsinspektören uppgav att jag var ”uppe i 50 på den där 30-sträckan”? Han kanske bara hävdade det för att hitta på en förevändning för att tvinga mig att göra nytt körkortsprov, och därigenom ”hjälpa Trafikverket att tjäna pengar genom att tvinga en uppkörningselev att betala för nytt körkortsprov”. Jag behöver inte ha varit uppe i 50, utan kanske snarare bara i 40-45 km/tim. Om det nu blir körkortsindragning på att köra i 50 på en 30-väg, då kan det väl praktiskt sett vara ”okej” att köra fortare än 30 på en 30-väg, sålänge man kör i under 50 km/tim.

Jag förstår inte varför ”corax” blev godkänd på uppkörningen, på första försöket dessutom, trots att han/hon av misstag åkte i 40 km/tim på en 30-sträcka under uppkörningen vid Farsta. Kan det hänga ihop med att ”corax” bokade uppkörning via sin trafikskola och inte privat? Det påstås ju att trafikinspektörerna ofta ”särbehandlar privatister”.
Björn He 2023-10-08 01:13 ! Citera #
Gäst 2023-10-05
Absolut, men lagen säger att den som kör är ansvarig. Så det var ditt fel, men som berodde på inadekvat utbildning.
Orsaken till den något inadekvata utbildningen var väl att pappan inte hjälpte mig tillräckligt för att klara uppkörningen, han började tvärtom skälla ut mig för att jag inte hållit reda på hastigheten tillräckligt utan någon som helst insikt att han borde ha tänkt på att låta mig övningsköra en dieselbil för att få förståelse för hur den fungerar och hur man manövrerar den på ett lämpligt sätt.
Pappan var tydligen, åtminstone i det här fallet, helt jävla värdelös att ha som övningskörningslärare, han lärde ju inte alls mig vad jag behövde lära mig för att bli godkänd på uppkörningen, det gjorde väl i och för sig inte trafikskolan jag övningskörde med heller.
Gäst 2023-10-08 13:34 ! Citera #
Björn He 2023-10-05
Det var kanske ingen bluff att uppkörningsinspektören uppgav att jag var ”uppe i 50 på den där 30-sträckan”? Han kanske bara hävdade det för att hitta på en förevändning för att tvinga mig att göra nytt körkortsprov, och därigenom ”hjälpa Trafikverket att tjäna pengar genom att tvinga en uppkörningselev att betala för nytt körkortsprov”. Jag behöver inte ha varit uppe i 50, utan kanske snarare bara i 40-45 km/tim. Om det nu blir körkortsindragning på att köra i 50 på en 30-väg, då kan det väl praktiskt sett vara ”okej” att köra fortare än 30 på en 30-väg, sålänge man kör i under 50 km/tim.

Jag förstår inte varför ”corax” blev godkänd på uppkörningen, på första försöket dessutom, trots att han/hon av misstag åkte i 40 km/tim på en 30-sträcka under uppkörningen vid Farsta. Kan det hänga ihop med att ”corax” bokade uppkörning via sin trafikskola och inte privat? Det påstås ju att trafikinspektörerna ofta ”särbehandlar privatister”.
Att inspektören noterade att hastighetsmätaren kom upp till 50-strecket behöver inte innebära att bilen åkte i 50 km/tim, den kan lika gärna ha åkt saktare, cirka 40-45 km/tim. Hastighetsmätaren är faktiskt konstruerad för att visa 4-5 km/tim högre än den hastighet bilen färdas i, det måste man faktiskt ta hänsyn till och därmed göra en avräkning på upp till 5 km/tim, för att vara mer exakt. Att bara köra cirka 40 km/tim borde inte leda till kuggning, det gör väl mer skada än nytta om en fordonsförare ständigt tittar ned på hastighetsmätaren istället för att hålla så god uppsikt som möjligt framåt, för att vara uppmärksam på området framför sig.

Om man inte kört eller lärt sig köra dieselbil innan första gången man kör en sån, då borde man faktiskt ha rätt att få lite tid på sig att lära känna bilen så bra som möjligt för att få förståelse för hur man ska handskas med den.
Många som kört diesel-golfar har uppgett att det känts läskigt när den bara drar iväg trots att man inte gasar, det känns som om man inte får tillräcklig kontroll över biljäveln. Jag trodde golf-bilar skulle vara lättkörda men de verkar inte vara så lättkörda alls.
Björn He 2023-10-10 15:16 ! Citera #
Jag har hört rykten om att bilister ”ofta” kör fortare än 30 på Södra ringvägen förbi Västerås resecentrum, trots hastighetsbegränsningen på 30 km/tim. Vad är orsaken till det? Är orsaken att de flesta bilister är mest frestade eller vana vid att köra i 40-50 km/tim där?
Bilister som kör i 40-50 km/tim på en sån gata utgör väl ändå ingen jättestor trafikfara, utan gående utgör ju en trafikfara, främst för sig själva, om de bara går rakt ut över körbanan utan att väja för fordon som närmar sig eller utan att ens se sig för först. Det finns ju såvitt jag vet bara ett enda obevakat övergångsställe inom 30-sträckan förbi resecentrum, men där måste bilister normalt sänka farten oavsett om de kör i 30, 40 eller 50 km/tim, eftersom höger körfält sammanvävs med vänster körfält just där.

Jag visste förresten inte, när jag hade uppkörning och var i Västerås för första gången, att Södra ringvägen förbi resecentrum bara varit en 30-väg sedan år 2011/2012 någon gång. När jag tittade närmare på gatan på gatufoton efter kuggningen så noterade jag (på gatufoton från år 2011) att hastighetsbegränsningen där faktiskt var 50 km/tim förr, men Västerås stad beslutade tydligen att sänka från 50 till 30 under år 2011 eller 2012, trots att det varken var nödvändigt eller viktigt av trafiksäkerhetsskäl. Om 50 ansågs vara för fort så kunde de väl ha nöjt sig med att sänka till 40 km/tim, de behövde inte sänka till 30, och de flesta sägs ju ändå köra i 40-50 km/tim där (trots att det är för fort). De flesta fordonsförare brukar väl oftast ha lite trafikvett och inte köra 50 km/tim, utan högst 30-40 km/tim, även på de flesta 50-vägar, eftersom det känns olämpligt att köra fortare än 30-40 med tanke på att man måste köra cirka 30-40 för att hinna stanna för att släppa förbi gående när man närmar sig ett övergångsställe, där gående som ämnar korsa körbanan kan dyka upp precis när som helst.

Det är märkvärdigt att Södra ringvägen hittills aldrig byggts om och fått nya upphöjda övergångsställen, som är till för att tvinga fordonsförare att köra sakta (högst cirka 30 km/tim).
Gäst 2023-10-10 15:54 ! Citera #
Björn He 2023-10-08
Orsaken till den något inadekvata utbildningen var väl att pappan inte hjälpte mig tillräckligt för att klara uppkörningen, han började tvärtom skälla ut mig för att jag inte hållit reda på hastigheten tillräckligt utan någon som helst insikt att han borde ha tänkt på att låta mig övningsköra en dieselbil för att få förståelse för hur den fungerar och hur man manövrerar den på ett lämpligt sätt.
Pappan var tydligen, åtminstone i det här fallet, helt jävla värdelös att ha som övningskörningslärare, han lärde ju inte alls mig vad jag behövde lära mig för att bli godkänd på uppkörningen, det gjorde väl i och för sig inte trafikskolan jag övningskörde med heller.
1) Hastighetsmätare finns på instrumentbrädan. Syftet med en är att man ska kunna hålla koll på sin hastighet.

2) Föraren är ansvarig oavsett bakomliggande orsaker. Kör någon in i min bil bakifrån pga dåligt avstånd, är det den förarens fel. Inte den förarens pappas fel, även om pappan varit en dålig lärare och uppmuntrat att tailgate folk.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov