Men Björn, bortse från hastighetsmätaren. Men känner du inte skillnad på att köra i 30 och i 50? När man tex kommer till en skolzon känner väl även de mest oerfarna passagerarna vid 30 kmh att ”okej, nu går det sakta” och sen känner ”okej nu går det mer normalt” när man gasar upp till 50 igen?
Jag är tydligen inte jättevan att känna 30 km/tim och högre fart än 30 ”med kroppen”. Men å andra sidan var jag inte direkt van att köra en dieselbil som kan öka farten även om man inte gasar, jag hade inte lärt mig att en dieselbil, framförallt Volkswagen Golf, kan göra så. Jag vill minnas att jag körde på uppkörningen just så som jag var van då jag övningskörde med trafikläraren Malin på Staffans trafikskola: Alltså, jag såg till att anpassa farten till cirka 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, sedan började jag att ”pumpa” bilen genom att växelvis släppa gasen och ge gas var 3:e-4:e sekund, för att hålla jämn fart runt 30-strecket. Det var ungefär så jag gjorde när jag och Malin körde på någon 30-sträcka på en större villagata som annars är 50-väg, jag försökte göra likadant på uppkörningen men det blev tydligen inte samma resultat.
Alltså, jag var faktiskt nere i cirka 30 km/tim när jag just såg 30-skylten på Södra ringvägen, precis som när jag närmade mig 30-skylten på 30-sträckan jag Malin övningskörde med mig, men jag visste inte just då att uppkörningsbilen kunde ”dra iväg” när man släpper gasen, jag var säker på att bilen skulle tappa fart när jag slutade gasa eftersom jag inte hört talas om en bil som ”gasar av sig själv”, men nu kunde tydligen Diesel-Golfen göra det; Golfen Malin hade var däremot bensinbil.
Jag vägrade att tro på det inspektören som kuggade mig uppgav, att jag var ”uppe i 50 på den där 30-sträckan på Södra ringvägen”. Något sånt hände aldrig när jag och Malin övningskörde, framförallt med tanke på att jag som då var nybörjare inte alls var van eller modig nog för att köra så fort som 50 km/tim, ens om det var 50-väg (med tanke på att man knappast hinner väja för gående vid övergångsställen om man kör fortare än 30-40 km/tim).
Nu efteråt tycker jag som sagt att Malin eller någon av hennes kollegor skulle ha erbjudit mig att låna en av deras bilar för uppkörningen istället för att låna Trafikverkets bil (för TrV:s bilar suger ju), hade jag haft sällskap till Västerås med en trafikskolelärare så hade jag fått en möjlighet att övningsköra i staden för att förbereda mig innan uppkörningen skulle börja, annars borde väl jag och/eller Staffans trafikskola ha fått lov av Trafikverket att låna deras diesel-Golf någon dag före uppkörningsdagen så att Malin hann övningsköra den med mig och därigenom låta mig lära mig hur den bör manövreras på ett lämpligt sätt, så att jag blev tillräckligt van vid det tills uppkörningen.
Men nu är det olyckligtvis så som det har blivit. Jag fick inte godkänt på första uppkörningsförsöket, vilket jag haft betydligt större chans att få om det blivit så som jag önskar nu i efterhand, och andra uppkörningsförsöket som av en slump blev i Lidköping gick nästan betydligt mycket sämre än första i Västerås. Eftersom Lidköping verkar vara en skitstad som inte alls är att rekommendera för uppkörning så borde jag ha avstått från att boka uppkörning i Lidköping och istället väntat någon vecka längre, då det dök upp en annan ledig tid, i just Västerås.
Jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsstad. Jag vet av erfarenhet att Västerås är en mycket bekväm stad med bra och säkra vägar som är lätta att köra på; vägarna vid Lidköping är däremot inte bra alls.