Hello alla som ska köra upp i Jakobsberg. Jag hade min första uppkörning där idag kl.9 och klarade den, wohoo!! Så här kommer vad jag fick köra och göra.
Jag började med att göra en säkerhetskontroll under huven, och nämna alla västkor som fanns (motorolja, broms-, kylar- och spolarvätska), jag fick också berätta hur man kollar oljenivån. Sedan började körningen, jag fick köra ut på E18 mot Stockholm genom att följa skyltar, sedan körde jag av mot Sundbyberg. Efter detta fick jag svänga in på någon minde väg mot något stall och över en Järnvägskorsning och in i ett bostadsområde. Här fick jag backparkera bakom en bil som han kallade det, med det var ju bara en vanlig fickparkering fast det inte var en bil bakom. Efter detta åkte vi lite mer i bostadsområde innan vi kom ut på en lite större väg och åkte tillbaka på E18 mot Oslo för att sedan åka av och följa anvisningar mot Viksjö för att sedan vara tillbaka, allt på 30 min.
Allt jag har läst på sånna här forum är att många hade fått åka mot kallhäll eller Vällingby, men så var ju inte fallet för mig. Så jag hade övningskört mycket där. Så tips är att inte öva in er förmycket på en plats utan öva lite mer på helheten av Järfälla.
Jag gjorde 2 små missar, en var att inte gasa på tillräckligt när jag skulle på en påfart med en lastbil bakom (han ville att jag skulle vara över hastighetsbegränsningen, vilket jag tyckte lät konstigt men såklart accepterade) och andra var att jag tvekade lite när jag skulle in i en rondell eftersom att en bil inne i rondellen tvekade och blinkade alldeles försent, så det kanske inte var mitt fel egentligen.
Allt som allt, blev jag godkänd och inspektören var sååå trevlig, en medelåders man som först såg lite bestämd ut men som gjorde mig mycket lugnare och tryggare när vi började prata. Hoppas detta kan hjälpa någon och lycka till!