Start > Körkortsforum > UPPKÖRNING I JAKOBSBERG (Järfä…

UPPKÖRNING I JAKOBSBERG (Järfälla) :) !!

E 2023-10-03 15:01 ! Citera #
Nu har jag bokat ny tid för uppkörning nästa helg!!
Gäst 2023-10-03 15:09 ! Citera #
E 2023-10-03
Vad menas med det här? Förstår inte riktigt vad lärarna menar haha. Antingen kan du ju köra höger mot E18 Stockholm eller fortsätta rakt fram i rondellen, sen är ju avfarten mot E18 Oslo längre fram efter rondellen och den ligger ju på höger sida så vad menar lärarna med att ligga i vänster och köra in i vänsterfilen? Fick nästan lite huvudvärk av frågan haha
Haha förlåt för dum fråga :)


En av lärarna sa att om jag ska mot Oslo ska jag ligga i vänsterfilen för höger är endast mot Stockholm.

Den andra sa NEJ du ligger alltid i högerfilen om du ska rakt fram även om du kör från vänster.
E 2023-10-03 15:58 ! Citera #
Gäst 2023-10-03
Haha förlåt för dum fråga :)


En av lärarna sa att om jag ska mot Oslo ska jag ligga i vänsterfilen för höger är endast mot Stockholm.

Den andra sa NEJ du ligger alltid i högerfilen om du ska rakt fram även om du kör från vänster.
Nej ingen dum fråga överhuvudtaget! :) Det var bara jag som inte förstod från en början haha. Men jag har fått lära mig att om man ska till första eller andra avfarten i en rondell så ska man ligga i höger körfält, och om du ska ta tredje avfarten eller vända i en rondell så ligger du i vänster körfält. Så jag skulle hålla med den andra läraren!
Håkan 2023-10-03 20:28 ! Citera #
Ja, det stämmer. Det finns dock inget som säger att du SKA ligga där, Men för tydligenhetens skull och något man lär ut nu för tiden är att om du ska vidare efter andra avfarten i en rondell så ska du ligga vänster för tydligheten mot andra trafikanter. Ska du av första eller andra (rakt fram) så håller du höger.

Tänk såhär: Kör likadant i en enfilig som i en tvåfilig cirkulationsplats. Ska du av tredje avfarten så håller du mot vänster och svänger ut mot höger (byter riktning) när du passerar andra avfarten och där blinkar höger också istället för vänster oavsett om det är 1 eller 2 filer. Skillnaden att i en tvåfilig så behöver du såklart kolla att du inte har något utanför dig med speglar och döda vinkeln.

Reglerna säger att du behöver bara blinka ut ur en rondell, men för tydlighetens skull så skulle jag absolut blinka vänster när jag kör in om jag ska av efter den andra avfarten.
E 2023-10-04 08:01 ! Citera #
Håkan 2023-10-03
Ja, det stämmer. Det finns dock inget som säger att du SKA ligga där, Men för tydligenhetens skull och något man lär ut nu för tiden är att om du ska vidare efter andra avfarten i en rondell så ska du ligga vänster för tydligheten mot andra trafikanter. Ska du av första eller andra (rakt fram) så håller du höger.

Tänk såhär: Kör likadant i en enfilig som i en tvåfilig cirkulationsplats. Ska du av tredje avfarten så håller du mot vänster och svänger ut mot höger (byter riktning) när du passerar andra avfarten och där blinkar höger också istället för vänster oavsett om det är 1 eller 2 filer. Skillnaden att i en tvåfilig så behöver du såklart kolla att du inte har något utanför dig med speglar och döda vinkeln.

Reglerna säger att du behöver bara blinka ut ur en rondell, men för tydlighetens skull så skulle jag absolut blinka vänster när jag kör in om jag ska av efter den andra avfarten.
Det var precis det här jag gjorde igår på min uppkörning. Skulle svänga vänster i rondellen mot E18 Oslo så jag höll mig i vänster fil, sen efter andra avfarten kollar jag backspegeln, sidospegeln och döda vinkeln innan jag blinkar och byter till höger körfält. Men har svårt att tro att det var den situationen jag kuggade på. Vad jag uppfatta det som så blev jag kuggad för att jag låg i höger körfält i en rondell innan den rondellen när jag skulle till vänster då också. Fick förklarat att det blir trafikfarligt av mig att åka i den högra filen om någon från vänster fil ska in på avfarterna innan. Jag var bara väldigt nervös och kom på försent att jag la mig i fel körfält på den rondellen. Men det var det enda dom kuggade mig på, resten fick jag jättebra respons på. Så nästa uppkörning som är nästa helg så ska jag tänka på det extra noga. Jag ger inte upp.
Gäst 2023-12-03 16:56 ! Citera #
Ni som ska köra upp i Järfälla tänk på att det kommer mycket rondeller, landsväg och motorväg och sist tänk på att dem tar er till villaområden där du ska väja för fordon som kommer från höger sidan alltså högerregeln. 30 km/h kör max 27 km/h.
Kör sakta förbi stilla stående buss och ha foten över bromsen så inspektörn vet att du har koll. Just när det är vinter och mörk, tänk på väglaget och hastigheten. Kuggade tyvärr 2 gånger i Järfälla kanske blir detta något nytta för er

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov