Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Semla 2023-02-27 16:21 ! Citera #
Äntligen fick även jag körkort! På femte försöket gick det alltså hela vägen, och oj vilken krokig väg det har varit för att nå hit. Tänkte i alla fall dela med mig lite kort av min upplevelse eftersom jag själv tyckte det var insiktsfullt och hjälpsamt att läsa om andra människors uppkörningar på detta forum :)

Jag körde alltså upp idag i Farsta vid 13-tiden, jag fick en kvinnlig inspektör vilket gjorde mig nervös. Hon såg väldigt sträng ut och generellt känns det som att de kvinnliga inspektörerna är strängare än de manliga. Vi gick direkt ut till bilen där hon förklarade att ingen kör felfritt blablabla och sen fick jag börja köra om jag inte hade några frågor. Jag behövde alltså inte göra någon säkerhetskontroll innan vi körde iväg. Jag fick köra vänster från trafikverket och sen uppe vid korsningen skulle jag åka höger. Sen skulle jag följa skyltarna mot stockholm och den påfarten är väldigt kort så gäller att hålla uppsikt till höger. Sen fortsatte jag köra mot stockholm tills hon sa åt mig att jag skulle åka till bagarmossen. Och då blev jag lite stressad för jag har aldrig åkt till bagarmossen innan. Så fick följa skyltarna dit i alla fall och det gick bra, sen körde vi runt där och tyckte det påminde väldigt mycket om skarpnäck, trafik mässigt. Mycket som händer, cyklister, barn och högerregeln överallt. Därefter svängde vi in i ett villa område där jag ombads att backa runt ett hörn. Jag hamnade i det andra körfältet när jag backade första gången så jag sa själv att jag inte var nöjd och gjorde det en gång till och då gick det bra. Sen när jag hade backat klart ville hon att jag skulle fortsätta backa rakt tills hon sa till. Efter det åkte vi ut till den stora rondellen vid Tele2-arena för att sen åka mot Nynäshamn, och efter ett tag fick jag svänga av vid larsboda och åka tillbaka till trafikverket och när jag hade parkerat berätta hon att körprovet är godkänt :D Kunde knappt tro mina öron, men jag körde på ett säkert sätt och planerade min körning så det kändes helt rätt. Som sagt var detta femte gången så jag har gjort detta några gånger.

Uppkörningen innan dagens var i torsdags, alltså bara för några dagar sedan. Även då fick jag en kvinnlig inspektör och min rutt var världens enklaste. Jag fick köra mot Haninge centrum och det var en så löjligt enkel runda att jag höll på att ge upp hoppet om körkortet när jag kom tillbaka och fick veta att jag inte var godkänd. Men nu är jag här och jag är så himla glad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Sammanfattnigsvis vill jag bara säga till er som också har kuggat ett antal gånger att inte ge upp! Det kanske tar lite längre tid än planerat och då får det vara så. Kör så mycket som möjligt och håll nerverna i schack så kommer det gå bäst! Kan jag, kan ni :)
Gäst 2023-08-07 20:39 ! Citera #
Bästa stället körde upp i Sollentuna för många år sedan och fick ta om mitt körkort nu var i Bollnäs men ingen trevlig upplevelse här i Farsta skön bil trevlig och tydlig instruktör rekommenderar starkt
47-åring 2023-10-19 09:36 ! Citera #
Uppkörning i Farsta igår, första försöket. Har bara kört privat (med undantag för en kunskapskontrollkörning med körskola). Dock försökte jag ta körkort för femton år sedan, tog bara lektioner. Gjorde tre uppkörningsförsök då, misslyckades och födde sedan mitt andra barn = allt rann ut i sanden och jag kände mig enormt misslyckad. Så igår var jag sjukt nervös och försökte verkligen inte ha för höga förhoppningar.

Fick Anita, jättetrevlig. Fick höra att ingen kör felfritt, hon kommer att fokusera på det som faktiskt är viktigt för trafiksäkerheten. Jag var noga med att poängtera att jag inte var van vid bilen och att det kunde bli lite ryckigt i början. Fick en tydlig genomgång av bilens viktiga reglage.

Jag fick göra kontroll av fotbromsen, gjorde det genom att backa ut och trycka ned bromsen, dock gjorde nervositeten och ovanan vid bilen att jag gasade lite väl, fick panik och bromsade HÅRT vilket fick henne att hoppa till. Ojdå sa hon. Ja det var bromskontrollen sa jag glatt, ok sa hon, och jag tänkte ”jag är redan kuggad” men hon sa inget och vi körde ut och vidare.

Första vänster, en del 40-vägar och sedan ut mot motorvägen. Hade flyt med trafiken – för en gångs skull inga idioter på Nynäsvägen och ganska lugn trafik (min tid var 13.50 en onsdag). Tänkte mycket på att hålla koll på speglar och hastigheten (jag har en tendens att tappa fart ibland).

Fick köra mot Länna, genom rondellen och in i industriområdet. Tog in på en parkering där jag fick backa in i en parkeringsficka (som hon valde ut). Såg till att köra försiktigt ut från parkeringen, märktes att hon kollade hur jag tittade och körde. Sedan åkte vi tillbaka mot Stockholm, två större rondeller på vägen ut till motorvägen, där får man ta det lugnt för det är rätt många som kör.

Gick fint att åka tillbaka, hade järnfokus på att kolla speglar och trafiken runtomkring. Vid det laget kändes allt bra och jag tyckte faktiskt att jag kört bra utan att göra några större fel. Hon frågade mig ”Har du haft körkort förut?” vilket förvånade mig rejält, jag tolkade det positivt men vågade inte hoppas för mycket.

Fick köra in och parkera i en av Trafikverkets p-fickor. Kom en aning snett, sa att jag ville räta upp men hon sa att det räckte så. Hon tog fram ipaden med mina resultat. Hon såg allvarlig ut, och alternativet ”underkänd” var redan förbockad så hjärtat sjönk. Sedan sa hon: ”Vi ska gå igenom din körning och prata om vad du behöver tänka på. Men först vill jag berätta för dig att du är godkänd.” Och så tog hon pennan och valde alternativet ”Godkänd” på skärmen.

Helt overklig känsla. Jag började gråta och gav henne en kram. Har längtat efter detta ögonblick i så många år, tvivlat på mig själv, tänkt att jag är kanske en sådan som inte ska ha körkort.

Mina tips: fokusera på att visa att du har koll på omgivningen, visa tydligt att du kollar döda vinkeln vid alla svängar och filbyten, visa att du planerar påfarten, använd speglar speglar speglar! Fick feedback på att jag körde lite väl nära parkerade bilar på de små vägarna i Farsta, tänk på att någon kanske öppnar dörren. Men om JAG klarade detta på första försöket (visserligen efter MYCKET mängdträning och en hel del körning i Farstaområdet) så GÅR det. Lycka till alla ni andra.
Lucas 2023-10-25 17:10 ! Citera #
Klarade min uppkörning idag på första försöket!

Som titeln lyder, klarade uppkörningen idag på första försöket utan en enda körlektion eller liknande.
Kan försöka beskriva så bra som möjligt.

Mitt namn blev uppropat och fick köra med en tjej som hette Emma, hon var jätte trevlig och förklarade att alla kör inte felfritt och hon skulle bedöma helheten och inte småfel. Fick säkerhetskontroll som var att kolla styrservo och det gick bra sen så fick jag backa ut från platsen och sedan ta första höger ut från trafikverket.

Efter det så åkte jag hela vägen upp till korsningen som leder till påfarten mot motorvägen som går mot Nynäshamn, så körde på där och direkt så var det en bil som inte ville släppa in mig i hans körfält och sen så började jag tveka och till slut så flyttade han på sig men jag tänkte direkt då att jag hade kuggat så var väldigt försiktig efter det.

Hon berättade att jag skulle följa skyltarna mot Haninge C så jag gjorde det, sen så ville hon att jag skulle fortsätta in i bostadsområdena i närheten där hon ville att jag skulle backa in på en plats hon peka på, då gjorde jag det och allt gick bra där med, sen när jag var klar så sa hon att jag kunde följa skyltarna mot Stockholm och sedan svänga av vid avfarten vid Trångsund, där åkte jag sedan höger in tillbaka mot trafikverket och följde vägen sen en vänstersväng in på trafikverket och där så skulle jag välja valfri parkering att köra in rakt på. Körde och stängde av bilen och så gav hon beskedet direkt, att min körning var godkänd. Jag blev jätte glad och tackade henne och åkte sen därifrån i min egna bil :)

Tips till er som har i Farsta och är nervösa. Ni behöver inte tänka på att Farsta är svårt att köra upp på för det är det inte, om ni lyssnar på provförrätaren och gör allt som ni lärt er så kommer det gå utan problem.
Kan starkt rekommendera Farsta!
klarade första i farsta 2023-11-17 22:40 ! Citera #
Klarade uppkörningen i farsta på första försöket här om dagen. som säkerhetskontroll fick jag kolla slitaget på däcken vilket gick bra.

sedan fick jag backa ut från parkeringen och körde sedan höger vid korsningen precis utanför. vid nästa korsning tog jag höger igen, och sedan fick jag instruktinerna att köra mot nynäshamn. efter ett tag fick jag instruktionerna att köra mot haninge centrum tills jag var framme, väl framme sa han till mig att köra förbi parkeringen och så åkte jag in i ett ”villaområde” med 30km/h. där fick jag backa in på en parkering (fick välja vilken ruta jag ville).

efter det skulle jag följa skyltarna mot stockholm, sedan tillbaks till trafikverket igen. bredvid trafikverket finns en stor parkering, där skulle jag köra in och parkera. fick välja sätt att parkera på (valde att köra in med fören först på vänster sida om mig) och även valfri ruta. efter det var allt klart och jag fick godkänt.

lycka till hörni!!
user123 2023-11-21 17:08 ! Citera #
Jag fick först göra säkerhetskontroll på vindrutetorkarna.
Sedan höger från trafikverket, höger i korsningen med väjningsplikt. Sen vänster på väg 73 mot Nynäshamn, svängde av efter ett tag mot Huddinge C. Där körde vi mot Huddinge C igenom alla rondeller. Sedan i en rondell upp mot centrumet bad hon mig ta vänster in mot ett område som var 30 där högerregeln gällde. Sedan kom vi fram mot en stoppskylt framför en korsning där jag stannade vid skylten för att jag inte såg någon stopplinje. Tydligen fanns det en linje närmare korsningen som nästan var helt borta som jag inte såg, så jag kuggade på det. Ombads göra en backparkering i en ficka rakt fram efter korsningen. Sedan svängde vi höger ut från parkeringen. I en korsning längre fram blev det 40 och där tog vi en vänstersväng, upp på väg 73 mot Stockholm igen.
Förstår såklart varför jag kuggade, men det kändes lite som att hon tog mig dit för att hon visste att linjen var borta och att jag skulle ha svårt med att veta hur jag skulle ställa mig... Hon sa att allt annat var perfekt så det kändes tråkigt. Jag tror inte riktigt på att dem inte vill ”göra det svårt” för en.
Lennart 2023-11-21 17:46 ! Citera #
user123 2023-11-21
Jag fick först göra säkerhetskontroll på vindrutetorkarna.
Sedan höger från trafikverket, höger i korsningen med väjningsplikt. Sen vänster på väg 73 mot Nynäshamn, svängde av efter ett tag mot Huddinge C. Där körde vi mot Huddinge C igenom alla rondeller. Sedan i en rondell upp mot centrumet bad hon mig ta vänster in mot ett område som var 30 där högerregeln gällde. Sedan kom vi fram mot en stoppskylt framför en korsning där jag stannade vid skylten för att jag inte såg någon stopplinje. Tydligen fanns det en linje närmare korsningen som nästan var helt borta som jag inte såg, så jag kuggade på det. Ombads göra en backparkering i en ficka rakt fram efter korsningen. Sedan svängde vi höger ut från parkeringen. I en korsning längre fram blev det 40 och där tog vi en vänstersväng, upp på väg 73 mot Stockholm igen.
Förstår såklart varför jag kuggade, men det kändes lite som att hon tog mig dit för att hon visste att linjen var borta och att jag skulle ha svårt med att veta hur jag skulle ställa mig... Hon sa att allt annat var perfekt så det kändes tråkigt. Jag tror inte riktigt på att dem inte vill ”göra det svårt” för en.
Vägmärket ”Stop” innebär att du vid vägkorsning är skyldig att stanna vid stopplinje eller, om stopplinje saknas omedelbart innan du kör in på den korsande vägen.
Lulehockey 2023-11-21 18:32 ! Citera #
Jag kuggade också första uppkörningen i farsta pga den där stopskylten som var märklig. Kommer ihåg att det var ett övergångsställe innan stopskylten, var det inte så?
Lino 2023-11-22 18:02 ! Citera #
Vad har de för automat bilar i Farsta?
Lennart ä 2023-11-22 20:56 ! Citera #
Lino 2023-11-22
Vad har de för automat bilar i Farsta?
XC60 T6 Hybrid - 350 hk. Bilen är extremt kraftfull så hitta känslan snabbt räcker med ett litet touch och du är 10kmh+ över hastighetsbegränsningen. I övrigt är bilen lätt manövrerad men är man inte van vid kraftfulla bilar kan man stöta på problem i samband med uppkörningen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor