Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Farsta 2020-09-02 22:54 ! Citera #
Olivia 2020-08-24
Blev också kuggad på att jag körde för ”snabbt” i en skymd korsning dvs 15 km/h. Det kom en bil från vänster som hon tyckte jag borde ha koll på trots högerregeln. Jag såg den och åkte pga högerregeln. Klarade andra gången i Farsta men hade inte valt där igen :)
Kuggade på exakt samma korsning, och jag körde oxå vääldigt sakta och det fanns inga bilar :|
Per 2020-09-02 23:19 ! Citera #
Farsta 2020-09-02
Kuggade på exakt samma korsning, och jag körde oxå vääldigt sakta och det fanns inga bilar :|
Tråkigt att höra! Minns du var den här korsningen låg? :( :?
Loj 2020-09-02 23:24 ! Citera #
Första försöket 2020-09-02
Ojjj hmmm... Under hela sommaren har jag åkt och tränat på och avfarter vid Gubbängens trafikplats. Mitt tips är att träna där, för det är utan tvekan en av de jobbigaste platserna i Stockholm (min körlärare höll med mig om det!). Min partner, som var min handledare, hade sin uppkörning i Farsta och fick köra till Skarpnäck och tillbaka. Då kör man förbi Gubbängens trafikplats - så träna den. Jag har hamnat i sjukt jobbiga situationer där och det härdade mig verkligen inför uppkörningen.

Annars är mina tips att köra i området i Farsta. Kör ut på motorvägen, studera skyltarna, be handledaren att förbereda ett visst mål ni ska köra till och så är det bara för dig att hitta dit via skyltarna.
När du säger gubbängens trafikplats menar du liksom området precis runt gubbängen och hökarängen? Eller snarare när man svänger in till gubbängen från hökarängen, väl inne är nästan hela vägen med låg hastighet och det är många gående..?
Godkänt förarprov 2020-09-07 16:12 ! Citera #
Jag körde upp idag och fick godkänt! Provförrättarren förklarade för mig innan vad som skulle gås igenom, samt att små misstag inte gör någonting och att man ser till helheten. Fick anvisningar att åka mot Trångsund C från Trafikverket, fick backa in i en parkeringsruta och därefter nya anvisningar om att åka på väg 73 mot Nynäshamn. Därefter bad hon mig att svänga av mot Länna och Vega N, hon bad mig sedan att vända i cirkulationsplatsen och köra mot Stockholm C. På motorvägen där så behövde jag byta körfält då jag hamnade bakom en långtradare och jag låg i 82 på en 100-väg. Sedan bad hon mig köra mot Älvsjö och Farsta igen, sedan skulle jag svänga av mot Larsboda. Istället för att köra till Trafikverket, så bad hon mig ta till vänster, där fick jag backa runt ett hörn, och efter det så bad hon mig köra tillbaka till Trafikverket. Fick reda på att jag var godkänt efter det att jag parkerat och stängt av bilen.

Fick i princip den enklaste säkerhetskontrollen, att kolla kontrollampor. Tyckte det kändes skönt att köra med min instruktör, men fick tydligen höra att hon var en av dom som gärna underkände många. Summan av kardemumman, tänk på att inte stressa upp dig när du kör upp, tänk inte på att instruktören är där för att bedöma dig, utan med som en helt vanlig passagerare. All lycka till alla som ska köra upp i Farsta!! Det kommer gå bra! :)
Gäst 2020-09-08 00:35 ! Citera #
Loj 2020-09-02
När du säger gubbängens trafikplats menar du liksom området precis runt gubbängen och hökarängen? Eller snarare när man svänger in till gubbängen från hökarängen, väl inne är nästan hela vägen med låg hastighet och det är många gående..?
Det är en korsning, sök på kartan :) Stor jävla korsning där alla motorvägar möts.
Gäst 2020-09-08 23:24 ! Citera #
Godkänt förarprov 2020-09-07
Jag körde upp idag och fick godkänt! Provförrättarren förklarade för mig innan vad som skulle gås igenom, samt att små misstag inte gör någonting och att man ser till helheten. Fick anvisningar att åka mot Trångsund C från Trafikverket, fick backa in i en parkeringsruta och därefter nya anvisningar om att åka på väg 73 mot Nynäshamn. Därefter bad hon mig att svänga av mot Länna och Vega N, hon bad mig sedan att vända i cirkulationsplatsen och köra mot Stockholm C. På motorvägen där så behövde jag byta körfält då jag hamnade bakom en långtradare och jag låg i 82 på en 100-väg. Sedan bad hon mig köra mot Älvsjö och Farsta igen, sedan skulle jag svänga av mot Larsboda. Istället för att köra till Trafikverket, så bad hon mig ta till vänster, där fick jag backa runt ett hörn, och efter det så bad hon mig köra tillbaka till Trafikverket. Fick reda på att jag var godkänt efter det att jag parkerat och stängt av bilen.

Fick i princip den enklaste säkerhetskontrollen, att kolla kontrollampor. Tyckte det kändes skönt att köra med min instruktör, men fick tydligen höra att hon var en av dom som gärna underkände många. Summan av kardemumman, tänk på att inte stressa upp dig när du kör upp, tänk inte på att instruktören är där för att bedöma dig, utan med som en helt vanlig passagerare. All lycka till alla som ska köra upp i Farsta!! Det kommer gå bra! :)
Grattis!

Kontroll av säkerhetslampor, alltså att starta tändningen och hålla koll på att alla lampor lyser på kontrollpanelen sen slocknar?
Gäst 2020-09-11 10:05 ! Citera #
Klarade min första uppkörning igår.
Jättetrevlig och lugn inspektör.
Fick köra vänster ut från TV sen Nynäsvägen, svänga av mot Bagarmossen, in i villaområdet vid skogskyrkogården/gamla Tyresövägen, fri vändning (backade runt hörn), upp runt Enskededalen, rondellen vid Globen ner på Nynäsvägen igen och tillbaka till Farsta. Hetsade upp mig väldigt mycket i onödan känner jag, lyckas man bara hålla sig lugn (och kan köra såklart) så är det lugnt. :)
Gäst 2020-09-14 22:08 ! Citera #
Jag klarade min uppkörning på första idag! Hade en jättetrevlig inspektör som gjorde mig lugn. Fick köra väg 73 ut mot Länna, sedan ut på Lissmavägen och vända på en mindre väg. Sedan tillbaks mot Trafikverket. Jag tänkte att det var färdigt då men precis innan vi var framme fick jag köra in till vänster på en mindre väg och skulle fickparkera bakom en annan bil. Klarade såklart absolut inte av det fast jag gjort det jättebra alla gånger innan, det var som att min hjärna bara stängde av. Fick göra det två gånger men det gick så dåligt. Körde upp på trottoaren och hamnade alldeles för nära bilen framför både första och andra gången. Var säker på att det var helt kört då och hade sån ångest men när vi kommit tillbaka sa hon att jag var godkänd!?? Tror att jag blev räddad av att jag kört i stort sett helt felfritt dittills samt att jag fick till parkeringen bra (efter en liten upprätning) när vi kom tillbaka. Hon sa bara att jag skulle tänka på att inte ge upp så lätt om det blir fel och öva mer på parkering. Allt som allt hade jag en jättebra upplevelse!
Vetinteens 2021-01-10 15:40 ! Citera #
Min uppkörning i Farsta gick mycket bättre än väntat, hade hört väldigt mycket olika åsikter om farsta och även att köra upp i Stockholm men jag åkte dit med min körskola iallfall och fick sedan en kvinnlig förarprövare ( eller vad man nu kallar det) hon gjorde mig lugn direkt då hon var väldigt trevlig och bad mig kolla broms o styrservo och även parkeringsbromsen. Så skönt! Sen åkte vi vänster och ut mot Stockholm på motorvägen en 70 väg och sedan svängde jag av första avfarten mot hökarängen och åkte sedan mot järnvägskorsningen vid fagersjö. Jag stängde av motorn när vi kom fram då bommarna var nere. Därifrån var det bara en 70 väg med några små sträckor där det var 50 sen 70 igen. Sedan fick jag svänga in på ett mindre område där det var 30 och där fick jag fickparkera på en väldigt liten plats. Men det gick jättebra och hon sa åt mig att åka vidare, därefter körde jag mot en rondell och då bad hon mig att vända där jag kände att det gick, så då var det ju perfekt med rondellen och så åkte vi tillbaka mot Trafikverket där hon godkände mig! Jag tycker att bemötelsen av förarprövaren var jättebra och hoppas verkligen ni får henne också. Mitt tips är att åka runt Trafikverket och områdena runtomkring så man har koll på hastigheterna osv.
Gäst 2021-01-10 18:56 ! Citera #
Grattis!!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor