Start > Körkortsforum > Uppkörning Farsta

Uppkörning Farsta

Gäst 2023-11-22 21:45 ! Citera #
Tack, låter bra då vi övningskör i en V90 .

Har du info om vart de brukar köra vid förarprovet i Farsta?
Lennarth 2023-11-22 23:18 ! Citera #
Gäst 2023-11-22
Tack, låter bra då vi övningskör i en V90 .

Har du info om vart de brukar köra vid förarprovet i Farsta?
Ja det brukar vara förarprovs rutter i Haninge, Huddinge (lissma landsväg), gamla Enskede villa området, hökarängen, Fagersjö(järnvägskorsningen) och Skarpnäck.

Jag tog körkortet för ca en månad sedan och fick Skarpnäck rutten jag körde upp kl 10.00 på förmiddagen.
Annie 2023-11-23 17:44 ! Citera #
Klarade min uppkörning idag på andra försöket i Farsta, så tänkte dela med mig av mina erfarenheter också! :)

Körde upp med körskola båda gångerna, men första gången var jag mer nervös än andra. Så det är mitt första tips, försök att släppa nervositeten! Tänk inte att det är en instruktör bredvid, utan tänk att du kör med exempelvis en förälder. Första gången fick jag köra motorvägen mot Vega, lite rondeller, fickparkering, och sedan motorväg tillbaka samt parkering utanför Trafikverket. Gjorde en ordentlig miss på påfart, där jag planerade dåligt och instruktören gasade åt mig (automatiskt underkänt).

Andra uppkörningen fick jag köra mot Nynäshamn igen, men denna gång självständigt hitta till Haninge C. Därefter backning runt hörn, och sedan tillbaka till Stockholm och parkering i valfri ruta vid Trafikverket. Trodde inte att jag skulle klara det då min första backning blev dålig, och att instruktören inte lät så glad när jag parkerat bilen igen vid Trafikverket. Sedan sa hon att jag hade klarat det, så det var skitkul!!!
Lennartt 2023-11-23 18:12 ! Citera #
Annie 2023-11-23
Klarade min uppkörning idag på andra försöket i Farsta, så tänkte dela med mig av mina erfarenheter också! :)

Körde upp med körskola båda gångerna, men första gången var jag mer nervös än andra. Så det är mitt första tips, försök att släppa nervositeten! Tänk inte att det är en instruktör bredvid, utan tänk att du kör med exempelvis en förälder. Första gången fick jag köra motorvägen mot Vega, lite rondeller, fickparkering, och sedan motorväg tillbaka samt parkering utanför Trafikverket. Gjorde en ordentlig miss på påfart, där jag planerade dåligt och instruktören gasade åt mig (automatiskt underkänt).

Andra uppkörningen fick jag köra mot Nynäshamn igen, men denna gång självständigt hitta till Haninge C. Därefter backning runt hörn, och sedan tillbaka till Stockholm och parkering i valfri ruta vid Trafikverket. Trodde inte att jag skulle klara det då min första backning blev dålig, och att instruktören inte lät så glad när jag parkerat bilen igen vid Trafikverket. Sedan sa hon att jag hade klarat det, så det var skitkul!!!
Grattis till körkortet det är jäkla skön känsla när det äntligen är över och man kan köra själv.
anonym 2023-11-24 16:33 ! Citera #
Körde upp i farsta, fick en enkel väg men vid en stoppplikt i haninge c så stannade jag inte och där ingrep hon, samt på motorvägen var det mycket skumma situationer, tex en buss som blev bogserad och folk bytte filer hit å dit, annars inte svårt att köra där man behöver bara ha bra koll. :|
Björn He 2023-11-24 22:40 ! Citera #
anonym 2023-11-24
Körde upp i farsta, fick en enkel väg men vid en stoppplikt i haninge c så stannade jag inte och där ingrep hon, samt på motorvägen var det mycket skumma situationer, tex en buss som blev bogserad och folk bytte filer hit å dit, annars inte svårt att köra där man behöver bara ha bra koll. :|
Inspektörskan gjorde väl rätt som ingrep genom att stoppa dig då du inte stoppade bilen själv vid stopplikten. Har man stopplikt så måste man alltid stanna och vara stillastående omedelbart före den korsande vägen eller körbanan, där det normalt finns en målad stopplinje som markerar exakt var man skall stanna före fortsatt färd; att inte stanna innan man passerar stopplikt, liksom att inte vara stillastående vid en stoppsignal, anses som en grov trafikförseelse som i Sverige kan ge indraget körkort.
Att passera stopplikt utan att vara stillastående vid stopplinjen sägs vara ett av de vanligaste felen som leder till kuggning på körprovet.

Jag gjorde i och för sig själv ett liknande misstag, när jag och trafikläraren Malin övningskörde ett par veckor efter min 18-årsdag. Jag skulle köra rakt fram på Vantörsvägen förbi korsningen med Långbrodalsvägen i södra Stockholm, där fordon på Vantörsvägen har stopplikt och väjningsplikt mot trafik på Långbrodalsvägen (som är som en huvudled), och jag försökte då köra längre fram närmare korsningen för att jag ansåg det som olämpligt att stanna vid stopplinjen som var så långt bak från korsningen att man inte fick god sikt till höger och vänster, men Malin ingrep genom att stoppa mig då jag försökte passera stopplinjen utan att först stanna, och jag fick en skarp tillsägelse av henne att jag måste stanna och vara HELT stillastående vid stopplinjen innan jag passerar stopplikt, och det fick jag naturligtvis lära mig i läxa tills körprovet och det blivande körkortet.
Personligen tycker jag att så många större gatukorsningar som möjligt borde ha stopplikt, så att övningskörningselever får god chans på sig att träna in tillämpningen av stopplikt.

Det vanligaste skälet till att man har stopplikt är såvitt jag vet att korsningen är mycket skymd, och relativt hårt trafikerad, varför det anses obligatoriskt av trafiksäkerhetsskäl att stanna i syfte att kunna iaktta så noga som möjligt om något fordon att behöva väja för närmar sig; vid vanlig väjningsplikt måste man ju inte stanna och stå helt still om man iakttar och noterar att man inte har fordon att behöva väja för, medan man vid stopplikt alltid måste vara stillastående innan man passerar stopplikten oavsett om man har fordon att behöva väja för.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 20:01
5
I går 18:59
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor